This study investigates early childhood teachers’ knowledge on early literacy, and their classroom practices promoting children’s early literacy acquisition. The “Teacher Interview Form” was developed by the researchers to determine teachers’ knowledge and practices on early literacy. Interviews were conducted individually with 17 kindergarten teachers. The data were analyzed using content analysis which is a technique used in qualitative research. The results revealed that an important number of the teachers did not have sufficient knowledge about early literacy, and that their classroom practices were not designed to adequately promote children’s early literacy acquisition. The findings are discussed within the context of the relevant literature and early childhood education system in Turkey. Implications for practice and recommendations for future research are presented.
Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin “erken okuryazarlık” kavramı ile ilgili bilgi düzeyleri ve erken okuryazarlığın geliştirilmesine yönelik uyguladıkları sınıf-içi etkinlikleri incelenmiştir. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından ilgili alanyazın incelenerek oluşturulan “Erken Okuryazarlık ile İlgili Bilgi ve Uygulamaları Belirlemeye Yönelik Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. On yedi okul öncesi eğitim öğretmeniyle birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ile çözümlenmiştir. Görüşmeler sonucunda elde edilen bulgular, öğretmenlerin önemli bir bölümünün erken okuryazarlık konusunda yeterli bilgi düzeyine sahip olmadıklarını ve sınıf içinde gerçekleştirdikleri uygulamaların erken okuryazarlık becerilerini destekleyecek nitelikte olmadığını göstermiştir. Elde edilen bulgular, ilgili alanyazın ve ülkemizdeki okul öncesi eğitim sistemi bağlamında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |