BibTex RIS Cite

Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri

Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.43360

Abstract

Bu çalışmanın amacı, eğitim fakültesinde öğrenim gören Türkçe öğretmen adaylarının “Medya Okuryazarlığı” dersine yönelik görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması ile desenlenen araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü'nde öğrenim gören 45 katılımcı oluşturmaktadır. Yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanan veriler üzerinde QSR NVivo 8.0 nitel veri analiz programı ile içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları, Türkçe öğretmen adaylarının medya okuryazarlığını; medya mesajlarını analiz ederek yorumlama ve medyaya eleştirel bakma olarak tanımladıklarını; ders tercihlerinde medyayı kullanma ve gelişen dünyaya uyum sağlama gibi amaçların belirleyici olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca öğretmen adaylarının Medya Okuryazarlığı dersinin Türkçe öğretmenliği lisans programlarında yer almasını; temel beceriler, sosyal yaşam ve dil becerilerinin geliştirilmesi açısından gerekli gördükleri belirlenmiştir. Bunun yanında dersin öğrenme öğretme sürecinde alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinin daha çok kullanılmasını istedikleri tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının dersin sonunda geliştirdiklerini düşündükleri becerilerin çoğunlukla bilişsel alanda olması, dersin öğrenme çıktılarında duyuşsal ve davranışsal becerilere daha fazla yer verilmesinin gerekliliğini ortaya koymuştur.

References

  • Ankaralıgil, S.Y. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinde medya okuryazarlığı ve eleştirel düşünme üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arke, E. T. (2005). Media literacy and critical thinking: Is there a connection? Doctoral Dissertation. Duquesne University, Pittsburg.
  • Aufderheide, P. (1997). Media literacy: A report of the national leadership conference on media literacy. Aspen, CO: Aspen Institute. http://www.medialit.org/readingroom/ aspen-media-literacy-conference-report-part-ii adresinden alınmıştır.
  • Aufderheide, P., & Firestone, C. (1993). Media literacy: A report of the national leadership conference on media literacy. Washington, DC: Aspen Institute.
  • Bakan, U. (2010). İlköğretim medya okuryazarlığı dersinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Bawden, D. (2001). Information and digital literacies: A review of concepts. The Journal of Documentation, 57(2), 218-259.
  • Binark, M., ve Gencel Bek, M. (2007). Eleştirel medya okuryazarlığı: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. İstanbul: Kalkedon.
  • Buckingham, D. (2003). Digital literacies: Media education and new media Technologies. In K. Tyner, & B. Duncan (Eds.), Visions/Revisions: Moving forward with media education (pp. 3-11). Madison, Wisconsin: National Telemedia Council.
  • Considine, D. M. & Haley, G. E. (1997). Visual messages: Integrating imagery into instruction. Colorado: Teacher Ideas Press, Libraries Unlimited, Inc.
  • Çetinkaya, S. (2008). Bilinçli medya kullanıcıları yaratma sürecinde medya okuryazarlığının önemi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Elma, C., Kesten, A., Dicle, A. N., Mercan, E., Çınkır, Ş.,ve Palavan, Ö. (2009). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin medya ve medya okuryazarlığı dersine ilişkin tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 93-113.
  • Feuerstein, M. (1999). Media literacy in support of critical thinking. Journal of Education Media, 24(1), 43-55.
  • Galician, M.L. (2004). Introduction: High time for “dis-illusioning” Ourselves and our media: Media Literacy in the 21st century, Part II: Strategies for general public. American Behavioral Scientist, 48(2), 143 – 151.
  • Güneş, F. (1997). Okur-yazarlık kavramı ve düzeyleri. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(2), 499-507.
  • Hobbs, R., & Jensen, A. (2009). The past, present, and future of media literacy education. Journal of Media Literacy Education, 1, 1-11.
  • Hobbs, R. (2001). Expanding the concept of literacy. In R. Kubey (Ed.), Media literacy in the information age: Current perspectives (pp. 163-183). Edison, NJ: Transaction.
  • İnal, K. (2009). Medya okuryazarlığı el kitabı. Ankara: Ütopya.
  • İnan, T. (2010). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve medya okuryazarlığına ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • İnan, T. & Temur, T. (2012). Examining media literacy levels of prospective teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(2), 269-285.
  • Jolls, T.,& Thoman, E. (2008). Literacy fort he 21 century: An overview and orientation guide to media literacy education. Los Angeles, CA: Center for Media Literacy.
  • Karaman, M. K., ve Karataş, A. (2009). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. İlköğretim Online, 8(3), 798-808.
  • Karataş, A. (2008). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Kartal, O. Y. (2007). Ortaöğretim 10 sınıf öğrencilerinin televizyon dizilerindeki mesajları algılamalarında medya okuryazarlığının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Kartal, O. Y. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlık bağlamında toplum yaşamına katılma düzeyleri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Lichtman, M. (2010). Qualitative research in education: A user’s guide. California: Sage.
  • Livingston, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, 7(1), 3-14.
  • Masterman, L. (1992). The media education revolution. Canadian Journal of Educational Communication, 22, 5-14.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2006). İlköğretim Medya Okuryazarlığı dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • Pekman, C. (2007). Avrupa Birliği’nde medya okuryazarlığı. İçinde N. Türkoğlu ve M. C. Simsek (Ed). Medya Okuryazarlığı. İstanbul: Kalemus.
  • Potter, W. J. (2001). Media literacy. California: Sage.
  • Pungente, J. (1985). Getting started on media education. London: Center for the Study of Communication and Culture.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 135-155.
  • Scharrer, E. (2002). Making a case for media literacy in the curriculum: Outcomes and assessment. Journal of Adolescent & Adult Literacy., 46(4), 2-6.
  • Share, J., & Thoman, E. (2007). Teaching democracy: A media literacy approach. National Center for the Preservation of Democracy. http://www.ncdemocracy.org/sites/www.ncdemocracy.org/files/docs/D+Dweb_educat ors_guide.pdf adresinden 24. 12. 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Silverblatt, A. (2001). Media literacy: Keys to interpreting media messages (2n ed.). Westport, Connecticut: Praeger.
  • Thoman, E. & Jolls, T. (2004). Media literacy: A national priority for a changing world. American Behavioral Scientist, 48(1), 18-29.
  • Tuncer, A. (2013). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin medya okur-yazarlık düzeyleri (İzmir örneklemi). Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tutkun, T. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyi ile aktif vatandaşlık bileşenlerinden temsili demokrasiye, protesto ve sosyal değişime katılım düzeyi arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Türk Dil Kurumu. (2009). Türkçe sözlük (10. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Tüzel, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde medya okuryazarlığı eğitimi: Bir eylem araştırması. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Vallocheril, G. S. (1997). Media literacy education for adolescents: Testing an integrated theory of media literacy. Doctoral Dissertation. Marquette University, Milwaukee, Wisconsin.
  • Woodside, A. (2010). Case study research: Theory, methods, practice. UK: Emerald.
  • Yazgan, A. D. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlığa ilişkin demokratik değer düzeyleri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yin, R. K. (1994). Case study research design and methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.43360

Abstract

References

  • Ankaralıgil, S.Y. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinde medya okuryazarlığı ve eleştirel düşünme üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arke, E. T. (2005). Media literacy and critical thinking: Is there a connection? Doctoral Dissertation. Duquesne University, Pittsburg.
  • Aufderheide, P. (1997). Media literacy: A report of the national leadership conference on media literacy. Aspen, CO: Aspen Institute. http://www.medialit.org/readingroom/ aspen-media-literacy-conference-report-part-ii adresinden alınmıştır.
  • Aufderheide, P., & Firestone, C. (1993). Media literacy: A report of the national leadership conference on media literacy. Washington, DC: Aspen Institute.
  • Bakan, U. (2010). İlköğretim medya okuryazarlığı dersinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Bawden, D. (2001). Information and digital literacies: A review of concepts. The Journal of Documentation, 57(2), 218-259.
  • Binark, M., ve Gencel Bek, M. (2007). Eleştirel medya okuryazarlığı: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. İstanbul: Kalkedon.
  • Buckingham, D. (2003). Digital literacies: Media education and new media Technologies. In K. Tyner, & B. Duncan (Eds.), Visions/Revisions: Moving forward with media education (pp. 3-11). Madison, Wisconsin: National Telemedia Council.
  • Considine, D. M. & Haley, G. E. (1997). Visual messages: Integrating imagery into instruction. Colorado: Teacher Ideas Press, Libraries Unlimited, Inc.
  • Çetinkaya, S. (2008). Bilinçli medya kullanıcıları yaratma sürecinde medya okuryazarlığının önemi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Elma, C., Kesten, A., Dicle, A. N., Mercan, E., Çınkır, Ş.,ve Palavan, Ö. (2009). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin medya ve medya okuryazarlığı dersine ilişkin tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 93-113.
  • Feuerstein, M. (1999). Media literacy in support of critical thinking. Journal of Education Media, 24(1), 43-55.
  • Galician, M.L. (2004). Introduction: High time for “dis-illusioning” Ourselves and our media: Media Literacy in the 21st century, Part II: Strategies for general public. American Behavioral Scientist, 48(2), 143 – 151.
  • Güneş, F. (1997). Okur-yazarlık kavramı ve düzeyleri. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(2), 499-507.
  • Hobbs, R., & Jensen, A. (2009). The past, present, and future of media literacy education. Journal of Media Literacy Education, 1, 1-11.
  • Hobbs, R. (2001). Expanding the concept of literacy. In R. Kubey (Ed.), Media literacy in the information age: Current perspectives (pp. 163-183). Edison, NJ: Transaction.
  • İnal, K. (2009). Medya okuryazarlığı el kitabı. Ankara: Ütopya.
  • İnan, T. (2010). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve medya okuryazarlığına ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • İnan, T. & Temur, T. (2012). Examining media literacy levels of prospective teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(2), 269-285.
  • Jolls, T.,& Thoman, E. (2008). Literacy fort he 21 century: An overview and orientation guide to media literacy education. Los Angeles, CA: Center for Media Literacy.
  • Karaman, M. K., ve Karataş, A. (2009). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. İlköğretim Online, 8(3), 798-808.
  • Karataş, A. (2008). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Kartal, O. Y. (2007). Ortaöğretim 10 sınıf öğrencilerinin televizyon dizilerindeki mesajları algılamalarında medya okuryazarlığının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Kartal, O. Y. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlık bağlamında toplum yaşamına katılma düzeyleri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Lichtman, M. (2010). Qualitative research in education: A user’s guide. California: Sage.
  • Livingston, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, 7(1), 3-14.
  • Masterman, L. (1992). The media education revolution. Canadian Journal of Educational Communication, 22, 5-14.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2006). İlköğretim Medya Okuryazarlığı dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • Pekman, C. (2007). Avrupa Birliği’nde medya okuryazarlığı. İçinde N. Türkoğlu ve M. C. Simsek (Ed). Medya Okuryazarlığı. İstanbul: Kalemus.
  • Potter, W. J. (2001). Media literacy. California: Sage.
  • Pungente, J. (1985). Getting started on media education. London: Center for the Study of Communication and Culture.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 135-155.
  • Scharrer, E. (2002). Making a case for media literacy in the curriculum: Outcomes and assessment. Journal of Adolescent & Adult Literacy., 46(4), 2-6.
  • Share, J., & Thoman, E. (2007). Teaching democracy: A media literacy approach. National Center for the Preservation of Democracy. http://www.ncdemocracy.org/sites/www.ncdemocracy.org/files/docs/D+Dweb_educat ors_guide.pdf adresinden 24. 12. 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Silverblatt, A. (2001). Media literacy: Keys to interpreting media messages (2n ed.). Westport, Connecticut: Praeger.
  • Thoman, E. & Jolls, T. (2004). Media literacy: A national priority for a changing world. American Behavioral Scientist, 48(1), 18-29.
  • Tuncer, A. (2013). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin medya okur-yazarlık düzeyleri (İzmir örneklemi). Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tutkun, T. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyi ile aktif vatandaşlık bileşenlerinden temsili demokrasiye, protesto ve sosyal değişime katılım düzeyi arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Türk Dil Kurumu. (2009). Türkçe sözlük (10. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Tüzel, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde medya okuryazarlığı eğitimi: Bir eylem araştırması. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Vallocheril, G. S. (1997). Media literacy education for adolescents: Testing an integrated theory of media literacy. Doctoral Dissertation. Marquette University, Milwaukee, Wisconsin.
  • Woodside, A. (2010). Case study research: Theory, methods, practice. UK: Emerald.
  • Yazgan, A. D. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlığa ilişkin demokratik değer düzeyleri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yin, R. K. (1994). Case study research design and methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
There are 45 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Hasan Basri Kansızoğlu

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Kansızoğlu, H. B. (2016). Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 15(2). https://doi.org/10.17051/io.2016.43360
AMA Kansızoğlu HB. Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri. İOO. April 2016;15(2). doi:10.17051/io.2016.43360
Chicago Kansızoğlu, Hasan Basri. “Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri”. İlköğretim Online 15, no. 2 (April 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.43360.
EndNote Kansızoğlu HB (April 1, 2016) Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online 15 2
IEEE H. B. Kansızoğlu, “Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri”, İOO, vol. 15, no. 2, 2016, doi: 10.17051/io.2016.43360.
ISNAD Kansızoğlu, Hasan Basri. “Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri”. İlköğretim Online 15/2 (April 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.43360.
JAMA Kansızoğlu HB. Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.43360.
MLA Kansızoğlu, Hasan Basri. “Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri”. İlköğretim Online, vol. 15, no. 2, 2016, doi:10.17051/io.2016.43360.
Vancouver Kansızoğlu HB. Türkçe Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Görüşleri. İOO. 2016;15(2).