Bu çalışma kaynaştırma eğitimi alan öğrencilerin
ebeveynlerinin gereksinimlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla
yapılan çalışmada “Kaynaştırma Eğitimi Alan Öğrencilerin Ailelerinin Gereksinimlerini
Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır.
Türkiye’nin çeşitli illerinde kaynaştırma eğitimi alan öğrencilerin 70 anne ve
55 baba olmak üzere toplam 125 ebeveynden oluşan bir örneklem grubundan veri
toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS_17.0 istatistik paket programıyla ve
betimsel istatistik yöntemleriyle analiz edilmiştir. Araştırma sonunda ebeveynlerin
sırasıyla sosyal destek, bilgi, yardım ve uyarlama gereksinimlerinin olduğu,
annelerin babalara göre daha fazla gereksinimlerinin olduğu belirlenmiştir. Bu
gereksinimler çocuğun cinsiyetine göre ölçeğin tamamında anlamlı bir fark
oluşturmazken, çocuğun yaşına göre çevresel düzenleme gereksinimi boyutunda,
ebeveynlerin aylık gelirine göre bilgi ve yardım gereksinimi boyutlarında ve
çocuğun aldığı tanıya göre sosyal destek, bilgi ve yardım gereksinimi
boyutlarında anlamlı farklılıklar oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Aile gereksinimlerini belirleme ölçeği kaynaştırma eğitimi kaynaştırma eğitimi alan çocuğa sahip ailelerin gereksinim ölçeği
The aim of
this study is to determine the needs of parents with children in inclusive
education. "The Scale for Determining the Needs of Parents with Students
in Inclusive Education" was used for the purpose of this study. Data was
gathered from a sample group consisting of 125 parents, 70 mothers and 55
fathers of children in inclusive education in various cities of Turkey. SPSS_17.0
statistical package program and descriptive statistical methods were used for
the analysis of collected data in the research process. The results show that parents
respectively had needs for social support, information, assistance and
adaptation, and furthermore that the mothers in general had higher needs than
the fathers. Additionally the results show that there is no significant
correlation between needs and the gender of the child. However there is a significant
correlation between needs for environmental adjustment and the age of the
child. Also there is a significant correlation between needs for information
and assistance and the monthly income of the parents. Finally the results show
a significant correlation between needs for social support, information and
assistance and the disability of the child
Family needs determinatioın scale family needs scale of determining the needs of parents with children in inclusive education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 1 |