Bu araştırmada
öğretmenlerin algılarına dayalı geçerli ve güvenilir bir okul iklimi ölçeğinin
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçeğin açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı
faktör analizi ve test-tekrar test korelasyonu için üç farklı çalışma grubu
üzerinde çalışılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi için çalışma grubu 264,
doğrulayıcı faktör analizi için çalışma grubu 242 ve test-tekrar test
korelasyonu için çalışma grubu 28 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada geçerlik çalışmaları kapsamında kapsam ve yapı geçerliği incelemesi
yapılmıştır. Kapsam geçerliğini sağlamak amacıyla okul müdürleri ve
öğretmenlerle görüşmeler yapılmış, alanyazın incelenmiş, ölçme aracında yer
alan ifadeler uzmanların ve öğretmenlerin görüşüne sunulmuştur. Yapı
geçerliliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır.
Güvenirlik çalışması için ise iç tutarlılıkta Cronbach Alpha güvenirliği ve madde-toplam
korelasyonları, zamana karşı iç tutarlılıkta test-tekrar test korelasyonu
kullanılmıştır. Araştırmada ölçeğin toplam 23 maddeden oluşan beş faktörlü bir
yapıda olduğu görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen
uyum indeksi değerleri χ 2 /Sd= 3.080,GFI = .910, AGFI = .886, NNFI
(TLI)= .926, CFI = .937,
RMSEA = .059, RMR = .057 olarak belirlenmiştir. Doğrulayıcı
faktör analizinden elde edilen değerler, ölçek için model-veri uyumunun kabul
edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları kapsamında
yapılan analizler sonucunda, Cronbach Alpha iç
tutarlılık katsayısı demokratiklik ve
okula adanma boyutu için “.908”, liderlik
ve etkileşim boyutu için “.897”, başarı
etkenleri boyutu için “.753”, samimiyet
boyutu için “.852” ve çatışma boyutu
için “.730” olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin test-tekrar test güvenirlik (Pearson
korelasyon) katsayısı okul iklimi ölçeğinin demokratiklik
ve okula adanma boyutu için “.923”, liderlik
ve etkileşim boyutu için “.962”, başarı
etkenleri boyutu için “.826”, samimiyet
boyutu için “.914” ve çatışma boyutu
için “.946” olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda
yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmalarından elde edilen bulgular ölçeğin ilkokullarda, ortaokullarda ve liselerde görev yapan öğretmenlerin okul
iklimine ilişkin algılarının belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 4 |