Bu çalışmada; öğretmenlerin duygusal zeka
becerileri konusunda davranışlarını geliştirecek bir eğitim programı
tasarlanmış, gönüllü olarak programa
katılan öğretmenlere uygulanmıştır. Uygulama sürecinde programın öğretmenlerin duygusal zekâ
becerilerinin önemi üzerine olan farkındalık düzeyleri ve duygusal zekâ
özelliklerine olan etkisi incelenmiş, katılımcı öğretmenlerin görüşleri
doğrultusunda program değerlendirilmiştir. Programın
değerlendirilmesinde yöntem olarak karma araştırma deseni seçilmiştir.
Çalışmanın nitel verilerinde katılımcıların her atölye sonrasında duygusal zekâ
becerileriyle ilgili olarak fark ettikleri durumları belirtmeleri için atölye
günlüğü uygulaması yapılmış, atölye günlüklerinden ortaya çıkan veriler içerik
analizi yoluyla incelenerek yorumlanmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda ise
yarı-deneysel desen uygulaması seçilmiştir. Tasarlanan eğitim programının
katılımcı öğretmenlerin duygusal zekâ düzeylerine olan etkisini incelemek için
“Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği-Kısa Formu” ön test ve son test şeklinde
uygulanmıştır. Ölçek aracılığıyla elde edilen verilerin analizinde SPSS 21
programı kullanılarak Wilcoxcon İşaretli Sıralamalar Testi yapılmış, ön test ve
son test sonuçları arasındaki farkın istatistiksel anlamlı olup olmadığı
incelenmiştir. Diğer taraftan programın katılımcılar tarafından
değerlendirilmesi için 5’li likert tipi, 15 maddelik program değerlendirme
formu oluşturulmuş ve bu form aracılığıyla katılımcı öğretmenlerin program
konusundaki görüşleri alınmıştır. Bu formdan elde edilen veriler ise SPSS 21
programı kullanılarak istatistiksel olarak betimlenmiştir. Tüm bu
değerlendirmelerin sonunda, katılımcıların duygusal zekâ becerileriyle ilgili
olarak önemli düzeyde farkındalığa ulaştıkları, duygusal zekâ özelliklerinde
istatistiksel olarak anlamlı bir artış olduğu ve programın etkili bir program
olduğunu düşündükleri ortaya çıkmış, programın temel hedeflerine ulaştığı
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 4 |