Research Article
BibTex RIS Cite

Exploring of the Relationship between Individual Innovativeness and Techno-pedagogical Education Competencies of Pre-service Teachers

Year 2013, Volume: 12 Issue: 3, 797 - 807, 26.06.2013

Abstract

The purpose of this study is to explore the relationship between the individual innovativeness of preservice teachers and their competencies in techno-pedagogical education. The sample group for the research comprised a total of 389 pre-service teachers, 288 of which were female (74%) and 101 (26%) of which were male, selected from the senior students of 10 different teacher training programs in the Faculty of Education of Trakya University during the spring term of the 2011–2012 academic year. The “Techno-pedagogical Education Competency Scale” developed by Kabakçı Yurdakul, Odabaşı, Kılıçer, Çoklar, Birinci and Kurt (2012), and the “Individual Innovativeness” scale developed by Hurt, Joseph and Cook (1977) and adopted into Turkish culture by Kılıçer and Odabaşı (2010), were used for the research. The results showed that the individual innovativeness of the pre-service teachers fell under the “early-majority” category; while no significant difference was found between individual innovativeness and competency in techno-pedagogical education with the gender variable. It was determined from the research that the techno-pedagogical education competencies of the pre-service teachers were in the “advanced” level. The findings of the research revealed a positive and moderate relationship between the individual innovativeness of pre-service teachers and their competency in techno-pedagogical education.

References

  • Bülbül, T. (2012). Okullarda yenilik yönetimi ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 157-175.
  • Cerit, Y. (2010) Öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması ve sınıf öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 6 (1), 68-85.
  • Demir, S. & Bozkurt, A. (2011) İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 10 (3), 850-860.
  • Demirarslan, Y. & Usluel, Y.K. (2008) ICT integration processes in Turkish schools: Using activity theory to study issues and contradictions, Australasian Journal of Educational Technology, 24(4), 458-474.
  • Drent, M. & Meelissen, M. (2008) Which factors obstruct or stimulate teacher educators to use ICT innovatively?, Computers & Education, 51, 187–199.
  • Georgina, D., A. & Hosford, C., C. (2009) Higher education faculty perceptions on technology integration and training, Teaching and Teacher Education, 25, 690-696.
  • Haelermans,C.&Blank,J.,L.,T.(2012) Is a schools’performance related to technical change?–A study on the relationship between innovations and secondary school productivity,Computers&Education, 59, 884-892.
  • Hermans, R, Tondeur, J., van Braak, J.&Valcke, M. (2008) The impact of primary school teachers’ educational beliefs on the classroom use of computers, Computers&Education,51, 1499–1509. Jamieson, R. Finger, G. & Albion, P. (2010) Auditng the TK and TPACK confidence of pre-service teachers: Are they ready fort he proffession?, Australian Educational Computing, 25 (1), 8-17. Kabakçı, H. (2008). Eğitimde yenileşme çalışmaları ve öğretmenlerin ilçe milli eğitim müdürlüğü çalışmalarındaki yenileşme ve yeterliklere yönelik algı ve beklentileri (Kandıra Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kabakçı Yurdakul, I., Odabaşı, H.,F., Kılıçer, K., Çoklar, A., N., Birinci, G. & Kurt, A., A. (2012) The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale, Computers & Education, 58, 94-977.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011) Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, G. & Usluel, Y.K. (2011) Öğrenme-öğretme süreçlerinde BİT entegrasyonunu etkileyen faktörlere yönelik içerik analizi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 48-67.
  • Kılıçer, K. (2008) Teknolojik yeniliklerin yayılmasını ve benimsenmesini arttıran etmenler, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 209-222.
  • Kılıçer, K. & Odabaşı, H.F. (2010) Bireysel yenilikçilik ölçeği (BYÖ): türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 150-164.
  • Koehler, M.,J. & Mishra, P. (2005) What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge, educatıonal computing research, 32(2) 131-152.
  • Lai, H. & Chen, C. (2011) Factors influencing secondary school teachers’ adoption of teaching blogs, Computers & Education, 56, 948-960.
  • Loogma, K., Kruusvall, J. & Ümarik, M. (2012) E-learning as innovation: Exploring innovativeness of the VET teachers’ community in Estonia, Computers & Education, 58, 808–817.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108 (6), 1017–1054.
  • Rogers,R.,K.&Wallace,J.,D. (2011) Predictors of technology integration in education:a study of anxiety and innovativeness in teacher preparation, Journal of Literacy and Technology,12(2), 28Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations 5th ed. New York: The Free Press.
  • Shantz, D. (1995), Teacher education: Teaching innovation or providing an apprenticeship?, Education, 115(3), 393-343.
  • Shear, L., Gabriel, N. & Moorthy, S. (2010) Innovative Teaching and Learning Research, Erişim 02012, http://www.elb2011.org/docs/ITL Research Executive Summary.pdf .
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher, 15(2), 4–14.
  • SITE (2002) Basic Principles, Society for Information Technology and Teacher Education. Erişim tarihi 15.05.2012, http://site.aace.org/position-paper.html.
  • Şahin, S. ve Aslan, N. (2008). İlköğretim okul yöneticilerinin stratejik planlamaya ilişkin görüşleri üzerine nitel bir çalışma (Gaziantep İli Örneği). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 172-189.
  • Teo, T. (2009) Modelling technology acceptance in education: A study of pre-service teachers, Computers & Education, 52, 302–312.
  • Usluel, Y., K. & Mazman, S., G. (2010) Eğitimde yeniliklerin yayılımı, kabulü ve benimsenmesi sürecinde yer alan öğeler: bir içerik analizi çalışması, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39 (3), 60-74.
  • Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2011). A New ICT Curriculum for Primary Education in Flanders: Defining and Predicting Teachers' Perceptions of Innovation Attributes. Educational Technology & Society, 14 (2), 124–135.

Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2013, Volume: 12 Issue: 3, 797 - 807, 26.06.2013

Abstract

Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim
yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Tarama modelindeki araştırmanının çalışma grubunu 2011-2012
öğretim yılı bahar döneminde Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin 10 farklı öğretmen yetiştirme
programının son sınıflarında öğrenim gören 288 kadın (%74), 101 erkek (%26) toplam 389 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada Kabakçı Yurdakul, Odabaşı, Kılıçer, Çoklar, Birinci ve Kurt (2012) tarafından
geliştirilen “Teknopedagojik Eğitim Yeterlik Ölçeği” ve orijinal formu Hurt, Joseph ve Cook (1977) tarafından
geliştirilen ve Türk kültürüne uyarlaması Kılıçer ve Odabaşı (2010) tarafından gerçekleştirilen “Bireysel
Yenilikçilik” ölçeği kullanılmıştır. Sonuçlar öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin
“sorgulayıcı” kategorisinde olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri
ve teknopedagojik eğitim yeterliği ile cinsiyet değişkeni arasında da anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Araştırmada öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerini “ileri düzeyde” gördükleri
belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile
teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • Bülbül, T. (2012). Okullarda yenilik yönetimi ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 157-175.
  • Cerit, Y. (2010) Öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması ve sınıf öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 6 (1), 68-85.
  • Demir, S. & Bozkurt, A. (2011) İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 10 (3), 850-860.
  • Demirarslan, Y. & Usluel, Y.K. (2008) ICT integration processes in Turkish schools: Using activity theory to study issues and contradictions, Australasian Journal of Educational Technology, 24(4), 458-474.
  • Drent, M. & Meelissen, M. (2008) Which factors obstruct or stimulate teacher educators to use ICT innovatively?, Computers & Education, 51, 187–199.
  • Georgina, D., A. & Hosford, C., C. (2009) Higher education faculty perceptions on technology integration and training, Teaching and Teacher Education, 25, 690-696.
  • Haelermans,C.&Blank,J.,L.,T.(2012) Is a schools’performance related to technical change?–A study on the relationship between innovations and secondary school productivity,Computers&Education, 59, 884-892.
  • Hermans, R, Tondeur, J., van Braak, J.&Valcke, M. (2008) The impact of primary school teachers’ educational beliefs on the classroom use of computers, Computers&Education,51, 1499–1509. Jamieson, R. Finger, G. & Albion, P. (2010) Auditng the TK and TPACK confidence of pre-service teachers: Are they ready fort he proffession?, Australian Educational Computing, 25 (1), 8-17. Kabakçı, H. (2008). Eğitimde yenileşme çalışmaları ve öğretmenlerin ilçe milli eğitim müdürlüğü çalışmalarındaki yenileşme ve yeterliklere yönelik algı ve beklentileri (Kandıra Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kabakçı Yurdakul, I., Odabaşı, H.,F., Kılıçer, K., Çoklar, A., N., Birinci, G. & Kurt, A., A. (2012) The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale, Computers & Education, 58, 94-977.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011) Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, G. & Usluel, Y.K. (2011) Öğrenme-öğretme süreçlerinde BİT entegrasyonunu etkileyen faktörlere yönelik içerik analizi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 48-67.
  • Kılıçer, K. (2008) Teknolojik yeniliklerin yayılmasını ve benimsenmesini arttıran etmenler, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 209-222.
  • Kılıçer, K. & Odabaşı, H.F. (2010) Bireysel yenilikçilik ölçeği (BYÖ): türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 150-164.
  • Koehler, M.,J. & Mishra, P. (2005) What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge, educatıonal computing research, 32(2) 131-152.
  • Lai, H. & Chen, C. (2011) Factors influencing secondary school teachers’ adoption of teaching blogs, Computers & Education, 56, 948-960.
  • Loogma, K., Kruusvall, J. & Ümarik, M. (2012) E-learning as innovation: Exploring innovativeness of the VET teachers’ community in Estonia, Computers & Education, 58, 808–817.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108 (6), 1017–1054.
  • Rogers,R.,K.&Wallace,J.,D. (2011) Predictors of technology integration in education:a study of anxiety and innovativeness in teacher preparation, Journal of Literacy and Technology,12(2), 28Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations 5th ed. New York: The Free Press.
  • Shantz, D. (1995), Teacher education: Teaching innovation or providing an apprenticeship?, Education, 115(3), 393-343.
  • Shear, L., Gabriel, N. & Moorthy, S. (2010) Innovative Teaching and Learning Research, Erişim 02012, http://www.elb2011.org/docs/ITL Research Executive Summary.pdf .
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher, 15(2), 4–14.
  • SITE (2002) Basic Principles, Society for Information Technology and Teacher Education. Erişim tarihi 15.05.2012, http://site.aace.org/position-paper.html.
  • Şahin, S. ve Aslan, N. (2008). İlköğretim okul yöneticilerinin stratejik planlamaya ilişkin görüşleri üzerine nitel bir çalışma (Gaziantep İli Örneği). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 172-189.
  • Teo, T. (2009) Modelling technology acceptance in education: A study of pre-service teachers, Computers & Education, 52, 302–312.
  • Usluel, Y., K. & Mazman, S., G. (2010) Eğitimde yeniliklerin yayılımı, kabulü ve benimsenmesi sürecinde yer alan öğeler: bir içerik analizi çalışması, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39 (3), 60-74.
  • Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2011). A New ICT Curriculum for Primary Education in Flanders: Defining and Predicting Teachers' Perceptions of Innovation Attributes. Educational Technology & Society, 14 (2), 124–135.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cem Çuhadar

Tuncer Bülbül

Gökhan Ilgaz

Publication Date June 26, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Çuhadar, C., Bülbül, T., & Ilgaz, G. (2013). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 797-807.
AMA Çuhadar C, Bülbül T, Ilgaz G. Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İOO. September 2013;12(3):797-807.
Chicago Çuhadar, Cem, Tuncer Bülbül, and Gökhan Ilgaz. “Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri Ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 12, no. 3 (September 2013): 797-807.
EndNote Çuhadar C, Bülbül T, Ilgaz G (September 1, 2013) Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim Online 12 3 797–807.
IEEE C. Çuhadar, T. Bülbül, and G. Ilgaz, “Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, İOO, vol. 12, no. 3, pp. 797–807, 2013.
ISNAD Çuhadar, Cem et al. “Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri Ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 12/3 (September 2013), 797-807.
JAMA Çuhadar C, Bülbül T, Ilgaz G. Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İOO. 2013;12:797–807.
MLA Çuhadar, Cem et al. “Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri Ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 12, no. 3, 2013, pp. 797-0.
Vancouver Çuhadar C, Bülbül T, Ilgaz G. Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İOO. 2013;12(3):797-80.