The purpose of this study is to explore the relationship between the individual innovativeness of preservice teachers and their competencies in techno-pedagogical education. The sample group for the research comprised a total of 389 pre-service teachers, 288 of which were female (74%) and 101 (26%) of which were male, selected from the senior students of 10 different teacher training programs in the Faculty of Education of Trakya University during the spring term of the 2011–2012 academic year. The “Techno-pedagogical Education Competency Scale” developed by Kabakçı Yurdakul, Odabaşı, Kılıçer, Çoklar, Birinci and Kurt (2012), and the “Individual Innovativeness” scale developed by Hurt, Joseph and Cook (1977) and adopted into Turkish culture by Kılıçer and Odabaşı (2010), were used for the research. The results showed that the individual innovativeness of the pre-service teachers fell under the “early-majority” category; while no significant difference was found between individual innovativeness and competency in techno-pedagogical education with the gender variable. It was determined from the research that the techno-pedagogical education competencies of the pre-service teachers were in the “advanced” level. The findings of the research revealed a positive and moderate relationship between the individual innovativeness of pre-service teachers and their competency in techno-pedagogical education.
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim
yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Tarama modelindeki araştırmanının çalışma grubunu 2011-2012
öğretim yılı bahar döneminde Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin 10 farklı öğretmen yetiştirme
programının son sınıflarında öğrenim gören 288 kadın (%74), 101 erkek (%26) toplam 389 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada Kabakçı Yurdakul, Odabaşı, Kılıçer, Çoklar, Birinci ve Kurt (2012) tarafından
geliştirilen “Teknopedagojik Eğitim Yeterlik Ölçeği” ve orijinal formu Hurt, Joseph ve Cook (1977) tarafından
geliştirilen ve Türk kültürüne uyarlaması Kılıçer ve Odabaşı (2010) tarafından gerçekleştirilen “Bireysel
Yenilikçilik” ölçeği kullanılmıştır. Sonuçlar öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin
“sorgulayıcı” kategorisinde olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri
ve teknopedagojik eğitim yeterliği ile cinsiyet değişkeni arasında da anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Araştırmada öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerini “ileri düzeyde” gördükleri
belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile
teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 3 |