The purpose of this study is to make comparison among university students, high school students and nonstudent groups according to evaluation of themselves as adult, identity dimensions and risk taking behavior.The research group consisted of 506 ( 235 female, 271 male) participants. 175 of them are high school students, 182 university of them are students and the 154 are nonstudents. To collect data The Dimensions of Identity Development Scale and Adolescent Risk-Taking Questionnaire were used. To analyze data One-way ANOVA test was used. According to results, there are significant differences among high school sdudents, university students and nonstudents groups. The results also revealed that nonstudent group didn’t showed charecteristic of emerging adulthood period.
Bu çalışmanın temel amacı lise öğrencilerini, üniversite öğrencilerini ve öğrenci olmayan bireyleri kendilerini yetişkin olarak değerlendirip değerlendirmedikleri, kimlik boyutları ve risk alma davranışı açısından karşılaştırmaktır.Bu çalışmanın araştırma grubunu lise öğrencisi olan 170 kişi, üniversite öğrencisi olan 182 kişi ve öğrenci olmayan 154 kişi olmak üzere toplam 506 kişi (235 kadın, 271 erkek) oluşturmaktadır. Çalışmada verilerin toplanmasında Kimlik Gelişimin Boyutları Ölçeği ve Ergenlerde Risk Alma Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları liseli, üniversiteli ve öğrenci olmayan gruplar arasında anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir. Sonuçlar ayrıca öğrenci olmayan grubun beliren yetişkinlik döneminin özelliklerini yansıtmadığını göstermiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 3 |