Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinin, bilgi
okuryazarlığı açısından bir çözümlemesini yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara, Polatlı ilçesinde
2009-2010 eğitim ve öğretim yılında öğrenim gören 298 ilköğretim ikinci kademe öğrencisi oluşturmuştur.
Bilimsel bilgiye yönelik görüşlerin belirlenmesinde, Çoban ve Ergin (2008) tarafından geliştirilen ölçek
kullanılmıştır. Araştırma sonunda, öğrencilerin bilimsel bilgiye yönelik görüşleri ile cinsiyet ve genel not
ortalaması değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bazı farklar bulunmuştur. Bu araştırmadan elde
edilen bulgular, verilere dayalı eğitim politikaları açısından karar vericilere yol gösterebilir; öğretmen eğitimi,
eğitim programlarının geliştirilmesi boyutlarına katkı sağlayabilir. Ayrıca yeni neslin bu bilgi türünü
algılayışları, eğitim sisteminin çıktıları üzerine de ipuçları verdiğinden araştırmanın önemi daha da artmaktadır.
The aim of this research was to analyse the upper primary school students’ views toward scientific knowledge
in terms of information literacy. The sample consisted of 298 upper primary school students. The study was conducted in
2009-2010 educational term in Polatlı, Ankara. The instrument developed by Coban and Ergin (2008) was used to determine
the views towards scientific knowledge. At the end of the research, some statistically significant differences were found
between the students’ views and variables of gender and general school average point. The findings derived from this
research can refer to the policy makers in terms of educational policies based on evidence; and contribute to the dimensions
of teacher education and curriculum development. Also, the importance of this research has increased since the perceptions
of the new generation upon this kind of information, scientific knowledge, could give some cues.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 3 |