Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 3, 629 - 645, 26.06.2012

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinin, bilgi
okuryazarlığı açısından bir çözümlemesini yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara, Polatlı ilçesinde
2009-2010 eğitim ve öğretim yılında öğrenim gören 298 ilköğretim ikinci kademe öğrencisi oluşturmuştur.
Bilimsel bilgiye yönelik görüşlerin belirlenmesinde, Çoban ve Ergin (2008) tarafından geliştirilen ölçek
kullanılmıştır. Araştırma sonunda, öğrencilerin bilimsel bilgiye yönelik görüşleri ile cinsiyet ve genel not
ortalaması değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bazı farklar bulunmuştur. Bu araştırmadan elde
edilen bulgular, verilere dayalı eğitim politikaları açısından karar vericilere yol gösterebilir; öğretmen eğitimi,
eğitim programlarının geliştirilmesi boyutlarına katkı sağlayabilir. Ayrıca yeni neslin bu bilgi türünü
algılayışları, eğitim sisteminin çıktıları üzerine de ipuçları verdiğinden araştırmanın önemi daha da artmaktadır.

Kaynakça

  • AASL. (1998). Information literacy standards for student learning. American Library Association and the Association for Educational Communications and Technology. [Online] Retrieved on 11.03.2011, at URL: http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/aasl/ aaslarchive/pubsarchive/informationpower /Information LiteracyStandards_final.pdf
  • Başar, H. (2010). Bilimsel araştırmalarda nitel-nicel yanılgıları.
  • Batuhan, H. Bilim ve şarlatanlık. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Conley, A.M., Pintrich, R.P., Vekiri, I. and Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in ele- mentary science students. Contemporary Educational Psychology 29, 186–204.
  • Çelikdemir, M. (2011). Examining middle school students’ understanding of the nature of science. Master Thesis. Middle East Technical University.
  • Çoban, Ü., G., ve Ergin, Ö. (2011). Bilimsel bilginin varlık alanına modellemeye dayalı öğretimle bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 9(2), 211-254.
  • Çoban, G. Ü. ve Ergin, Ö. (2008). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. İlköğretim Online, 7(3), 706-716.
  • Ergün, M. Felsefeye giriş (bilim felsefesi ). [Online]: http://www.egitim.aku.edu.tr/bilimfelsefesi.pdf adresinden 29.12.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Hançerlioğlu, O. (1970). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hofer, B., K.; Pintrich, P., R. (1997) The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67, 1, 88-140.
  • Kang, S., Scharmann, L., C. and Noh, T. (2005). Examining students’ views on the nature of science: Results from Korean 6th, 8th and 10th graders. Wiley InterScience, 89(2), 314-334.
  • Karaçay, T. (1999) Bilim nedir: bilime yabancı sanat. Cumhuriyet Bilim Teknik. [Online]: http://www.baskent.edu.tr/~tkaracay/etudio/ders/internet/html/html_files/bilimnedir adresinden 3.12.2010 tarihinde indirilmiştir. .html
  • Kılıç, K., Sungur, S., Çakıroğlu, J. ve Tekkaya, C. (2005). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin bilimsel bilginin doğasını anlama düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28, 127-133.
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81-88.
  • Lau, C. (2006). Guidelines on information literacy for lifelong learning. Universidad Veracruzana: Veracruz, Mexico.
  • Liao, C-H., and Chang, H-S. (2010). Explore the influences to Taiwan students’ information literacy with the Urban-rural differences from the perspective of globalization. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 (2010), 3866–3870.
  • Ozkal, K., Tekkaya, C., Sungur, S., Cakiroglu, J. and Cakiroglu, E. (2010). Elementary students’ scientific epistemological beliefs in relation to socio-economic status and gender. Journal of Science Teacher Education, Online First.10.1007/s10972- 9169-0 009
  • Özmusul, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Pagell, R. A. and Munoo, R. (2010). Information literacy for the information literate: A model and case study from the Wuhan UNESCO training the trainers in information literacy program. The International Information & Library Review, 42 (2010), 84-90.
  • PCST-8 (2004). Scientific knowledge and culturel diversity international conference, science communication observatory (Pompeu Fabra University, UPF) and Forum of Cultures 2004: An imperfect chronicle of four passionate days. [Online] Retrieved on 11.03.2011, at URL: from http://www.pcst2004.org
  • Sagan, Karl. Karanlık bir dünyada bilimin mum ışığı. Tübitak Yayınları, 1995
  • Smith, L.C., Maclin, D., Houghton, Carolyn. and Hennessey, G. M.(2000). Sixth-grade students’ epistemologies of science: the impact of school science experiences on epistemological development. Cognition and Instruction, 18: 3, 349 — 422
  • Topçu, M.S. ve Yılmaz-Tüzün, Ö. (2009). Elementary students’ metacognition and epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. Elementary Education Online, 8(3), 676-693, 2009.
  • Toros, A. (2001). Bilim ve diğer üç seçeneği. Hemşirelik araştırma dergisi. 2001-1
  • Uzun, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinin ve fen bilimine yönelik
  • tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Rize Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim A.B.D.
  • Walraven, A., Brand-Gruwel, S. and Boshuizen H. P.A. (2008). How students evaluate information and sources when searching the World Wide Web for information. Computers & Education, 52 (2009), 234–246.
  • Xiao, C., Yu, Ping. and Yan, L. (2009). Influences on affect and achievement: high school students’ epistemological beliefs about mathematics. Journal of Mathematics December 2009, Vol. 2, No. 2. Education.
  • Yiğit, N., Alev, N., Akşan, P. ve Ursavaş, Ö. F. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilgiye ait görüşleri. e- Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(2), 596-613.
  • Yıldırım, C. (2001). Bilimin öncüleri.
  • Yıldırım, C. (1997). Bilimsel düşünme yöntemi. İstanbul. Bilgi yayınevi.
  • Zimmerman, C. (2007). The development of scientific thinking skills in elementary and middle school. Developmental Review, 27 (2007), 172–223.

Upper Primary School Students\' Views towards Scientific Knowledge: An Analysis for Information Literacy

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 3, 629 - 645, 26.06.2012

Öz

The aim of this research was to analyse the upper primary school students’ views toward scientific knowledge
in terms of information literacy. The sample consisted of 298 upper primary school students. The study was conducted in
2009-2010 educational term in Polatlı, Ankara. The instrument developed by Coban and Ergin (2008) was used to determine
the views towards scientific knowledge. At the end of the research, some statistically significant differences were found
between the students’ views and variables of gender and general school average point. The findings derived from this
research can refer to the policy makers in terms of educational policies based on evidence; and contribute to the dimensions
of teacher education and curriculum development. Also, the importance of this research has increased since the perceptions
of the new generation upon this kind of information, scientific knowledge, could give some cues.

Kaynakça

  • AASL. (1998). Information literacy standards for student learning. American Library Association and the Association for Educational Communications and Technology. [Online] Retrieved on 11.03.2011, at URL: http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/aasl/ aaslarchive/pubsarchive/informationpower /Information LiteracyStandards_final.pdf
  • Başar, H. (2010). Bilimsel araştırmalarda nitel-nicel yanılgıları.
  • Batuhan, H. Bilim ve şarlatanlık. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Conley, A.M., Pintrich, R.P., Vekiri, I. and Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in ele- mentary science students. Contemporary Educational Psychology 29, 186–204.
  • Çelikdemir, M. (2011). Examining middle school students’ understanding of the nature of science. Master Thesis. Middle East Technical University.
  • Çoban, Ü., G., ve Ergin, Ö. (2011). Bilimsel bilginin varlık alanına modellemeye dayalı öğretimle bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 9(2), 211-254.
  • Çoban, G. Ü. ve Ergin, Ö. (2008). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. İlköğretim Online, 7(3), 706-716.
  • Ergün, M. Felsefeye giriş (bilim felsefesi ). [Online]: http://www.egitim.aku.edu.tr/bilimfelsefesi.pdf adresinden 29.12.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Hançerlioğlu, O. (1970). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hofer, B., K.; Pintrich, P., R. (1997) The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67, 1, 88-140.
  • Kang, S., Scharmann, L., C. and Noh, T. (2005). Examining students’ views on the nature of science: Results from Korean 6th, 8th and 10th graders. Wiley InterScience, 89(2), 314-334.
  • Karaçay, T. (1999) Bilim nedir: bilime yabancı sanat. Cumhuriyet Bilim Teknik. [Online]: http://www.baskent.edu.tr/~tkaracay/etudio/ders/internet/html/html_files/bilimnedir adresinden 3.12.2010 tarihinde indirilmiştir. .html
  • Kılıç, K., Sungur, S., Çakıroğlu, J. ve Tekkaya, C. (2005). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin bilimsel bilginin doğasını anlama düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28, 127-133.
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81-88.
  • Lau, C. (2006). Guidelines on information literacy for lifelong learning. Universidad Veracruzana: Veracruz, Mexico.
  • Liao, C-H., and Chang, H-S. (2010). Explore the influences to Taiwan students’ information literacy with the Urban-rural differences from the perspective of globalization. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 (2010), 3866–3870.
  • Ozkal, K., Tekkaya, C., Sungur, S., Cakiroglu, J. and Cakiroglu, E. (2010). Elementary students’ scientific epistemological beliefs in relation to socio-economic status and gender. Journal of Science Teacher Education, Online First.10.1007/s10972- 9169-0 009
  • Özmusul, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Pagell, R. A. and Munoo, R. (2010). Information literacy for the information literate: A model and case study from the Wuhan UNESCO training the trainers in information literacy program. The International Information & Library Review, 42 (2010), 84-90.
  • PCST-8 (2004). Scientific knowledge and culturel diversity international conference, science communication observatory (Pompeu Fabra University, UPF) and Forum of Cultures 2004: An imperfect chronicle of four passionate days. [Online] Retrieved on 11.03.2011, at URL: from http://www.pcst2004.org
  • Sagan, Karl. Karanlık bir dünyada bilimin mum ışığı. Tübitak Yayınları, 1995
  • Smith, L.C., Maclin, D., Houghton, Carolyn. and Hennessey, G. M.(2000). Sixth-grade students’ epistemologies of science: the impact of school science experiences on epistemological development. Cognition and Instruction, 18: 3, 349 — 422
  • Topçu, M.S. ve Yılmaz-Tüzün, Ö. (2009). Elementary students’ metacognition and epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. Elementary Education Online, 8(3), 676-693, 2009.
  • Toros, A. (2001). Bilim ve diğer üç seçeneği. Hemşirelik araştırma dergisi. 2001-1
  • Uzun, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinin ve fen bilimine yönelik
  • tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Rize Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim A.B.D.
  • Walraven, A., Brand-Gruwel, S. and Boshuizen H. P.A. (2008). How students evaluate information and sources when searching the World Wide Web for information. Computers & Education, 52 (2009), 234–246.
  • Xiao, C., Yu, Ping. and Yan, L. (2009). Influences on affect and achievement: high school students’ epistemological beliefs about mathematics. Journal of Mathematics December 2009, Vol. 2, No. 2. Education.
  • Yiğit, N., Alev, N., Akşan, P. ve Ursavaş, Ö. F. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilgiye ait görüşleri. e- Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(2), 596-613.
  • Yıldırım, C. (2001). Bilimin öncüleri.
  • Yıldırım, C. (1997). Bilimsel düşünme yöntemi. İstanbul. Bilgi yayınevi.
  • Zimmerman, C. (2007). The development of scientific thinking skills in elementary and middle school. Developmental Review, 27 (2007), 172–223.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Özmusul

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özmusul, M. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme. İlköğretim Online, 11(3), 629-645.
AMA Özmusul M. İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme. İOO. Eylül 2012;11(3):629-645.
Chicago Özmusul, Mustafa. “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme”. İlköğretim Online 11, sy. 3 (Eylül 2012): 629-45.
EndNote Özmusul M (01 Eylül 2012) İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme. İlköğretim Online 11 3 629–645.
IEEE M. Özmusul, “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme”, İOO, c. 11, sy. 3, ss. 629–645, 2012.
ISNAD Özmusul, Mustafa. “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme”. İlköğretim Online 11/3 (Eylül 2012), 629-645.
JAMA Özmusul M. İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme. İOO. 2012;11:629–645.
MLA Özmusul, Mustafa. “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 3, 2012, ss. 629-45.
Vancouver Özmusul M. İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşleri: Bilgi Okuryazarlığı Açısından Bir Çözümleme. İOO. 2012;11(3):629-45.