Bu araştırmanın amacı ebeveyn tutumlarının anasınıfına devam eden çocukların sosyal yetkinlik ve içedönüklük davranışını yordama düzeyini incelemektir. Araştırmaya 60-72 aylar arasında olup anasınıfına devam eden 309 çocuğun anne ve öğretmenleri katılmıştır. Araştırmada çocukların sosyal yetkinlik ve içe dönüklük davranışlarının belirlenmesinde LaFreniere ve Dumas (1996) tarafından geliştirilip, Çorapçı, Aksan, Arslan-Yalçın ve Yağmurlu (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlama geçerlik güvenirlik çalışmaları yapılan Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme-30 Ölçeği, ebeveynlerin tutumlarının belirlenmesinde Karabulut Demir (2007) tarafından geliştirilen Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) kullanılmıştır. Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme-30 Ölçeği, öğretmenler tarafından, Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) anneler tarafından doldurulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre; ebeveyn tutumları çocukların sosyal yetkinlik ve içedönüklük davranışlarının anlamlı yordayıcısıdır. Bu çalışma anne baba davranışlarının çocuk sosyal davranışları üzerindeki etkisine ilişkin sağladığı bulgularla, çocukla ilgili yapılan çalışmaların başarılı olabilmesi için ailenin mutlaka göz önünde bulundurularak sürece dâhil edilmesi gerektiğini bir kez daha vurgulamaktadır
The aim of this study is to examine if parents’ attitudes predict preschooler’s social competence
and introverted behavior. This study was carried out on parents and teachers of 309 preschoolers aged between
60 and 72 months old. Social Competence and Behavior Assessment-30 Scale, which was developed by
LaFreniere and Dumas (1996) and validated and adapted into Turkish by Çorapçı, Aksan, Arslan-Yalçın and
Yağmurlu (2010), was used to determine pre-schoolers’ social competence and introverted behavior. Parent
Attitude Scale (PAS) developed by Karabulut Demir (2007) was used to determine parents’ attitudes. The
Social Competence and Behavioral Assessment-30 scale was filled in by teachers and Parent Attitude Scale was
filled in by mothers. The results of the study suggest that parents’ attitudes are significant predictors of prescholars’
social competence and introverted behaviors. The results of this study which suggest that parent
behaviors are influential on preschoolers’ social behaviors once more emphasize that family is to be considered
as a part of process so that studies on children can be successful.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 3 |