Research Article
BibTex RIS Cite

Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya ve Bilgisayara Yönelik Tutumları

Year 2011, Volume: 10 Issue: 3, 934 - 950, 26.06.2011

Abstract

Bu çalışma, okul öncesi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumları ile bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda örgün ve ikinci öğretim programlarının çeşitli sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 481 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilere, bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumlarını değerlendirmek için Arslan (2006) tarafından geliştirilen ‘Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya Yönelik Tutum Ölçeği’, bilgisayara yönelik tutumlarını değerlendirmek için Çelik ve Bindak (2005) tarafından geliştirilen ‘Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği’ uygulanmıştır. Öğrencilere ilişkin bazı demografik bilgiler Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Sonuçlar SPSS istatistik programı ile değerlendirilmiştir Verilerin analizinde, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon katsayısı, t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin bilgisayara yönelik tutumlarının ve bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumlarının genel olarak olumlu yönde olduğu, bu tutumların çeşitli değişkenlere göre farklılaştığı görülmüştür. Aynı zaman bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumları ile bilgisayara yönelik tutumlarının pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişkili olduğu bulunmuştur

References

  • Aral N., Ayhan, B.A., Ünlü, Ö., Erdoğan, N. ve Ünal, N. (2007). Anaokulu ve anasınıfı öğretmenlerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 1 – 8.
  • Arı, M. ve Bayhan, P. (1999). Okulöncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Arı, M. ve Bayhan, P. (2002). Okulöncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Asan, A. (2002). Fen ve Sosyal Alanlarda Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7.
  • Bayhan, P. ve Uzmen, S. (2000). Görme engelli çocuklar için bilgisayar destekli merkez önerisi. Çocuk Gelişimi ve Eğitim Dergisi, 1(2), 51-58.
  • Çelik, H.C., ve Bindak., R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
  • Chen, J.-Q., & Chang, C., (2006). Using computers in early childhood classrooms: Teachers' attitudes, skills and practices. Journal of Early Childhood Research, (4), 169 – 190.
  • Christanse, R. (2002). Effects of technology integration education on the attitudes of teachers and students. Journal of Research on Technology in Education, 34(4), 411-434.
  • Clements, D. H. and Saramo, J. (2002). The role of technology in early childhood learning. Teaching Children Mathematics, 8(6), 340-344.
  • Çoşkun, F. (1990). Anaokuluna giden beş yaş çocuklarının 1-5’e kadar sayı sembollerini öğrenmelerinde geleneksel eğitim ile bilgisayar eğiminin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Cuffaro, H. K. (1984). Microcomputers in education: Why is earlier better? Teachers College Record, 85(4), 558-568.
  • Çobanoğlu, İ. (2008). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar destekli öğretime ve bilgisayara yönelik tutumları. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 298–306.
  • Deniz, L. (1994). Bilgisayar tutum ölçeği (BTÖ-M)’nin geçerlik, güvenirlik, norm çalışması ve örnek bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Deniz, L. ve Köse, H. (2003). Öğretmen adaylarının bilgisayar yaşantıları ve bilgisayar tutumları arasındaki ilşikiler. Marmara Üniversitesi Atatürk Teknik Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 39 -64.
  • Dupagne, M. & Krendi, K.A. (1992). Teachers’ attitudes toward computers: A review of the literature. Journal of Research on Computing in Education, 24 (3), 420–429.
  • Erkan, S. (2004). Erken çocukluk eğitimcilerinin bilgisayara yönelik tutumları:Bireysel özelliklerin rolü. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı 3, 360-371.
  • Freeman, N. K. & Somerindyke, J. (2001). Computers scaffold children’s social competence. In d. D. Shade (ed.), Information technology in childhood education annual (pp. 203-213). Norfolk, VA: Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Gagne, R. M. (1985). The Contitions of Learning. New York: Holt, Rinehart&Winston.
  • Gay, L.R. & Airasian, P. (2000). Educational Research. New Jersey: Upper Saddle River,.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M. ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 130–139.
  • Haugland, S. W. and Wright, J. L. (1997) Young Children and Technology: A World of Discovery. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Hoşcan, Y. (2002). Bilgisayar. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Karabaş, Z. (2001). Ailenin Tutumu Önem Taşıyor. Bilgisayarınızın Çocuğunuzun Sosyal Gelişimine Artı Bir Değer Kattığını Biliyor muydunuz? Bebeğim Dergisi, 59, 10.
  • Kutluca T. ve Ekici G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve özyeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 177 – 188.
  • Lawton J., & Gerschner, V. T. (1982). A review of literature on attitudes towards computer and computerized instruction. Journal of Research and Development in Education, 16 (1), 50–55.
  • McCarrick, K., & Li, X. (2007). Buried treasure: The impact of computer use on young children’s social, cognitive, language development and motivation. AACE Journal, 15(1), 73–95.
  • McGrail, E. (2005). Teachers, technology and change: English teachers’ perspectives. Journal of Technology and Teacher Education, 13(1), 5–24.
  • McKenney, S. & Voogt, J. (2009). Designing technology for emergent literacy: The PictoPal initiative. Computers and Education, 52(4), 719–729.
  • Namlu, A. G. (1998). Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları., Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1–2), 184–200.
  • Odabaşı, F. (1998). Bilgisayar destekli eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: okulöncesi dönem. İstanbul: Yeni Çizgi Yayıncılık.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen adaylarının internet kullanma durumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(10), 1– 10.
  • Özden, M. Y., Çağıltay, K. ve Çağıltay, E. (2004). Teknoloji ve eğitim: Ülke deneyimleri ve Türkiye için dersler, İstanbul: 76-93.
  • Sexton, D., King, N., Aldridge, J. & Killoran, I.G. (1999). Measuring and evaluating early childhood prospective practitioners’ attitudes toward computers. Family Relations, 48(3), 277-285.
  • Sime, D. & Priestley, M. (2005). Student teachers’ first reflections on information and communications technology and classroom learning: Implications for initial teacher education. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 130–142.
  • Simon, T. 1985. Play and learning with computers. Early Child Development and Care, 19,69-78.
  • Stephen, C., & Plowman, L. (2003). Information and communication technologies in pre-school settings: A review of the literature. International Journal of Early Years Education, 11(3), 223–234
  • Sutherland, R., Facer, R. , Furlong, R. and Furlong, J. (2000). A new environment for education? The computer in the home. Computers& Education, 34; 195-212.
  • Torkzadeh, R., Pflughoeft, K. & Hall, L. (1999). Computer self-efficacy, training effectiveness and user attitudes: An empirical study. Behavior & Information Technology, 18 (4), 299–309.
  • Uşun, S., (2000). Dünyada ve Türkiye’de bilgisayar destekli öğretim. Ankara: Pegem A Yayınevi.
  • Webb, M., & Cox, M. (2004). A review of pedagogy related to information and communications technology. Technology, Pedagogy and Education, 13(3), 235–286.
  • Whetsone, M. L. 1996. Raising children in a computer age. Ebony, 51(7), 144-147.
  • Yaşar, Ş., (2004). Okulöncesi eğitimde bilgisayar öğretimi, Yrd. Doç. Dr. Ayşen Gürcan Namlu, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yenilmez K. ve Ersoy M. (2008). Matematik öğretmeni adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumları. 8. International Education Technologies Conference, 600 – 603.
  • Zembat, R. (1998). Okul öncesi eğitim kurumlarında bilgisayar kullanımının mevcut durumu nasıldır? Nasıl olmalıdır?. I. Ulusal Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, 380-389.

Early Childhood Teacher Candidates\' Attitudes towards Computer and Computer Assisted Instruction

Year 2011, Volume: 10 Issue: 3, 934 - 950, 26.06.2011

Abstract

The aim of this research is to evaluate preschool candidates’ attitudes towards computers and
attitudes towards use of computer assisted instruction. The sample of this study includes 481 early childhood
education students who attended Dokuz Eylül University’s department of Early Childhood Education. Data were
collected by using “Scale of Computer Assisted Instruction Attitudes” developed by the Arslan (2006),
“Computer Attitudes Scale” developed by Çelik & Bindak (2005) and “General Information Form” by the
authors. One-way Anova and t-test was used for analyzing data. The findings of this study showed that computer
attitudes and computer assisted instruction attitudes are positive. Furthermore computer assisted instruction
attitudes are related to computer attitudes on pozitive way.

References

  • Aral N., Ayhan, B.A., Ünlü, Ö., Erdoğan, N. ve Ünal, N. (2007). Anaokulu ve anasınıfı öğretmenlerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 1 – 8.
  • Arı, M. ve Bayhan, P. (1999). Okulöncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Arı, M. ve Bayhan, P. (2002). Okulöncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Asan, A. (2002). Fen ve Sosyal Alanlarda Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7.
  • Bayhan, P. ve Uzmen, S. (2000). Görme engelli çocuklar için bilgisayar destekli merkez önerisi. Çocuk Gelişimi ve Eğitim Dergisi, 1(2), 51-58.
  • Çelik, H.C., ve Bindak., R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
  • Chen, J.-Q., & Chang, C., (2006). Using computers in early childhood classrooms: Teachers' attitudes, skills and practices. Journal of Early Childhood Research, (4), 169 – 190.
  • Christanse, R. (2002). Effects of technology integration education on the attitudes of teachers and students. Journal of Research on Technology in Education, 34(4), 411-434.
  • Clements, D. H. and Saramo, J. (2002). The role of technology in early childhood learning. Teaching Children Mathematics, 8(6), 340-344.
  • Çoşkun, F. (1990). Anaokuluna giden beş yaş çocuklarının 1-5’e kadar sayı sembollerini öğrenmelerinde geleneksel eğitim ile bilgisayar eğiminin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Cuffaro, H. K. (1984). Microcomputers in education: Why is earlier better? Teachers College Record, 85(4), 558-568.
  • Çobanoğlu, İ. (2008). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar destekli öğretime ve bilgisayara yönelik tutumları. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 298–306.
  • Deniz, L. (1994). Bilgisayar tutum ölçeği (BTÖ-M)’nin geçerlik, güvenirlik, norm çalışması ve örnek bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Deniz, L. ve Köse, H. (2003). Öğretmen adaylarının bilgisayar yaşantıları ve bilgisayar tutumları arasındaki ilşikiler. Marmara Üniversitesi Atatürk Teknik Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 39 -64.
  • Dupagne, M. & Krendi, K.A. (1992). Teachers’ attitudes toward computers: A review of the literature. Journal of Research on Computing in Education, 24 (3), 420–429.
  • Erkan, S. (2004). Erken çocukluk eğitimcilerinin bilgisayara yönelik tutumları:Bireysel özelliklerin rolü. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı 3, 360-371.
  • Freeman, N. K. & Somerindyke, J. (2001). Computers scaffold children’s social competence. In d. D. Shade (ed.), Information technology in childhood education annual (pp. 203-213). Norfolk, VA: Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Gagne, R. M. (1985). The Contitions of Learning. New York: Holt, Rinehart&Winston.
  • Gay, L.R. & Airasian, P. (2000). Educational Research. New Jersey: Upper Saddle River,.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M. ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 130–139.
  • Haugland, S. W. and Wright, J. L. (1997) Young Children and Technology: A World of Discovery. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Hoşcan, Y. (2002). Bilgisayar. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Karabaş, Z. (2001). Ailenin Tutumu Önem Taşıyor. Bilgisayarınızın Çocuğunuzun Sosyal Gelişimine Artı Bir Değer Kattığını Biliyor muydunuz? Bebeğim Dergisi, 59, 10.
  • Kutluca T. ve Ekici G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve özyeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 177 – 188.
  • Lawton J., & Gerschner, V. T. (1982). A review of literature on attitudes towards computer and computerized instruction. Journal of Research and Development in Education, 16 (1), 50–55.
  • McCarrick, K., & Li, X. (2007). Buried treasure: The impact of computer use on young children’s social, cognitive, language development and motivation. AACE Journal, 15(1), 73–95.
  • McGrail, E. (2005). Teachers, technology and change: English teachers’ perspectives. Journal of Technology and Teacher Education, 13(1), 5–24.
  • McKenney, S. & Voogt, J. (2009). Designing technology for emergent literacy: The PictoPal initiative. Computers and Education, 52(4), 719–729.
  • Namlu, A. G. (1998). Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları., Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1–2), 184–200.
  • Odabaşı, F. (1998). Bilgisayar destekli eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: okulöncesi dönem. İstanbul: Yeni Çizgi Yayıncılık.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen adaylarının internet kullanma durumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(10), 1– 10.
  • Özden, M. Y., Çağıltay, K. ve Çağıltay, E. (2004). Teknoloji ve eğitim: Ülke deneyimleri ve Türkiye için dersler, İstanbul: 76-93.
  • Sexton, D., King, N., Aldridge, J. & Killoran, I.G. (1999). Measuring and evaluating early childhood prospective practitioners’ attitudes toward computers. Family Relations, 48(3), 277-285.
  • Sime, D. & Priestley, M. (2005). Student teachers’ first reflections on information and communications technology and classroom learning: Implications for initial teacher education. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 130–142.
  • Simon, T. 1985. Play and learning with computers. Early Child Development and Care, 19,69-78.
  • Stephen, C., & Plowman, L. (2003). Information and communication technologies in pre-school settings: A review of the literature. International Journal of Early Years Education, 11(3), 223–234
  • Sutherland, R., Facer, R. , Furlong, R. and Furlong, J. (2000). A new environment for education? The computer in the home. Computers& Education, 34; 195-212.
  • Torkzadeh, R., Pflughoeft, K. & Hall, L. (1999). Computer self-efficacy, training effectiveness and user attitudes: An empirical study. Behavior & Information Technology, 18 (4), 299–309.
  • Uşun, S., (2000). Dünyada ve Türkiye’de bilgisayar destekli öğretim. Ankara: Pegem A Yayınevi.
  • Webb, M., & Cox, M. (2004). A review of pedagogy related to information and communications technology. Technology, Pedagogy and Education, 13(3), 235–286.
  • Whetsone, M. L. 1996. Raising children in a computer age. Ebony, 51(7), 144-147.
  • Yaşar, Ş., (2004). Okulöncesi eğitimde bilgisayar öğretimi, Yrd. Doç. Dr. Ayşen Gürcan Namlu, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yenilmez K. ve Ersoy M. (2008). Matematik öğretmeni adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumları. 8. International Education Technologies Conference, 600 – 603.
  • Zembat, R. (1998). Okul öncesi eğitim kurumlarında bilgisayar kullanımının mevcut durumu nasıldır? Nasıl olmalıdır?. I. Ulusal Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, 380-389.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Evrim Oğuz This is me

A. Murat Ellez

Güzin Özyılmaz Akamca

Teoman İ. Kesercioğlu This is me

Günseli Girgin This is me

Publication Date June 26, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Oğuz, E., Ellez, A. M., Akamca, G. Ö., Kesercioğlu, T. İ., et al. (2011). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya ve Bilgisayara Yönelik Tutumları. İlköğretim Online, 10(3), 934-950.
AMA Oğuz E, Ellez AM, Akamca GÖ, Kesercioğlu Tİ, Girgin G. Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya ve Bilgisayara Yönelik Tutumları. İOO. September 2011;10(3):934-950.
Chicago Oğuz, Evrim, A. Murat Ellez, Güzin Özyılmaz Akamca, Teoman İ. Kesercioğlu, and Günseli Girgin. “Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya Ve Bilgisayara Yönelik Tutumları”. İlköğretim Online 10, no. 3 (September 2011): 934-50.
EndNote Oğuz E, Ellez AM, Akamca GÖ, Kesercioğlu Tİ, Girgin G (September 1, 2011) Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya ve Bilgisayara Yönelik Tutumları. İlköğretim Online 10 3 934–950.
IEEE E. Oğuz, A. M. Ellez, G. Ö. Akamca, T. İ. Kesercioğlu, and G. Girgin, “Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya ve Bilgisayara Yönelik Tutumları”, İOO, vol. 10, no. 3, pp. 934–950, 2011.
ISNAD Oğuz, Evrim et al. “Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya Ve Bilgisayara Yönelik Tutumları”. İlköğretim Online 10/3 (September 2011), 934-950.
JAMA Oğuz E, Ellez AM, Akamca GÖ, Kesercioğlu Tİ, Girgin G. Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya ve Bilgisayara Yönelik Tutumları. İOO. 2011;10:934–950.
MLA Oğuz, Evrim et al. “Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya Ve Bilgisayara Yönelik Tutumları”. İlköğretim Online, vol. 10, no. 3, 2011, pp. 934-50.
Vancouver Oğuz E, Ellez AM, Akamca GÖ, Kesercioğlu Tİ, Girgin G. Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya ve Bilgisayara Yönelik Tutumları. İOO. 2011;10(3):934-50.