Ders kitapları eğitimin tüm tür ve düzeylerinde önemli bir rol oynamaktadır. Çocuğun katılım hakkı, onun ailede, okulda ve toplumda etkin bir yer edinmesini sağlamaya yönelik haklarındandır. Bu çalışmanın amacı ilköğretim 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıf Türkçe öğrenci ders kitaplarında çocuğun katılım hakları konusuna ne düzeyde yer verildiğini ortaya koyarak bir karşılaştırma yapmaktır. Bu amaçla ilköğretimde okutulan sekiz Türkçe öğrenci ders kitabı içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmada analiz ünitesi “çocuğun katılım hakkı” olarak belirlenmiştir. Bu analiz ünitesi kendi içinde “çocuğun görüşlerini açıklama ve kararlara katılım hakkı” ve “çocuğun dernek kurma ve barış içinde toplanma hakkı” olarak iki alt kategoriye ayrılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde kullanılmıştır
Textbooks are major instructional tools playing an important role at all grades of educational
system. The participation rights of children can be defined as the rights to ensure a place to children in family,
school and society. This study aimed to put forward and compare the allocation level of the participation rights
issues of Turkish student textbooks in 1st, 2nd, 3rd, 4th, 5th, 6th, 7th and 8th grades. For this aim, eight Turkish
student textbooks were examined using content analysis method. In the study, participation rights of children
were determined as the analysis unit. This analysis unit was divided into two sub-categories as “right to express
opinions and to participate in decisions” and “right to set up an association and to meet peacefully”. Frequencies
and percentages were used to describe the data
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 1 |