Bu araştırmada, öğretmenlerin bilişim teknolojileri (BT) nasıl algıladıkları ve uyguladıkları incelenmiştir. Çalışma, 2006-2007 öğretim üyesi Konya ili Özel Esentepe lköğretim Okulunda görev yapan öğretmenlerle (n = 29) yapıldı. Araştırmanın içeriği, gözlemli gözlem, yarı-yapılandırılmış görüşme ve analiz etme tekniği. Araştırmanın bulgularına göre, Esentepe'deki öğretmenler bilişim teknolojilerini farklı için uygulamışlardır. Bilişim teknolojilerinin öğretmen ve öğrenciler tarafından sahip oldukları avantajların yanı sıra, dezavantajları da görülebilmektedir. Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine uyum sağlamak, okulun teknik donanımından, sınıflardaki araç-gereç ve materyal eksikliği ve bilginler kaynaklanabilmektedir. Öğretmenler yaşadıkları teknolojik sorunlar, okuldaki bilişim teknolojileri öğretmenine danışarak veya kendi kişisel çözüm yöntemlerini üreterek açmak çalışmaktadırlar
In this study, teachers’ perceptions and practices of information technologies (IT) were
investigated. The study was conducted with all the teachers (n=29) working at Private Esentepe Elementary
School in Konya during the 2006-2007 academic year. Data were collected through participant observation,
interviews and document analysis, and analyzed descriptively. According to the results, teachers at Esentepe
utilized information technologies in various ways. Information technologies bring advantages for both teachers
and students, but it is also possible to face some disadvantages when they are overused in the teaching and
learning process. The problems that teachers encounter in terms of IT applications can be caused by the
inadequate technical equipment of the school, the lack of IT materials in classrooms and teachers’ lack of
knowledge and ability to use IT in teaching. Teachers try to solve these problems by either asking the
Information Technologies teacher in the school or producing their own problem solving methods.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 8 Issue: 3 |