Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği

Yıl 2009, Cilt: 8 Sayı: 3, 771 - 781, 26.06.2009

Öz

Bu araştırmada, öğretmenlerin bilişim teknolojileri (BT) nasıl algıladıkları ve uyguladıkları incelenmiştir. Çalışma, 2006-2007 öğretim üyesi Konya ili Özel Esentepe lköğretim Okulunda görev yapan öğretmenlerle (n = 29) yapıldı. Araştırmanın içeriği, gözlemli gözlem, yarı-yapılandırılmış görüşme ve analiz etme tekniği. Araştırmanın bulgularına göre, Esentepe'deki öğretmenler bilişim teknolojilerini farklı için uygulamışlardır. Bilişim teknolojilerinin öğretmen ve öğrenciler tarafından sahip oldukları avantajların yanı sıra, dezavantajları da görülebilmektedir. Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine uyum sağlamak, okulun teknik donanımından, sınıflardaki araç-gereç ve materyal eksikliği ve bilginler kaynaklanabilmektedir. Öğretmenler yaşadıkları teknolojik sorunlar, okuldaki bilişim teknolojileri öğretmenine danışarak veya kendi kişisel çözüm yöntemlerini üreterek açmak çalışmaktadırlar

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., & YGlmaz, M. (2005). Ö retmen adaylarGnGn bilgi okuryazarlGk düzeyleri ile internet kullanGm sGklGklarG ve internet kullanGm amaçlarG. E itim Ara t rmalar , 19, 1–14.
  • Aypay, A., & ÖzbaEG, D. (2008). Ö retmenlerin bilgisayara karEG tutumlarGnGn incelenmesi. Kuram ve Uygulamada E itim Yönetimi, 55, 339-362.
  • Bracci, R. (1999). It’s in the plan. American School & University, 71(11), 36-38.
  • Ça Gltay, K., ÇakGro lu, J., Ça Gltay, N., & ÇakGro lu, E. (2001). Ö retimde bilgisayar kullanGmGna iliEkin ö retmen görüEleri. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Demiraslan, Y., & Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletiEim teknolojilerinin ö renme-ö retme sürecine entegrasyonunda ö retmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 4(3), Makale no: 15.
  • Frazier, M. K. (2003). The technology coordinator in K-12 school districts: The research, development, and validation of a technology leader’s guide. Unpublished Doctoral Dissertation, Kansas State University, USA.
  • Hope, W. C. (1997). Why technology has not realized its potential in schools: A perspective. American Secondary Education, 25(4), 2-7.
  • Kazu, H., & YeEilyurt, E. (2008). Ö retmenlerin ö retim araç-gereçlerini kullanGm amaçlarG. F rat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 175-188.
  • Kazu, . Y., & Yavuzalp, N. (2008). Ö retim yazGlGmlarGnGn kullanGmGna iliEkin ö retmen görüEleri. E itim ve Bilim, 33(150), 110-126.
  • Kellner, D. (2002). Yeni teknolojiler/yeni okur-yazarlGklar: Yeni binyGlda e itimin yeniden yapGlandGrGlmasG (Çeviren, AyEe TaEkent). Kuram ve Uygulamada E itim Bilimleri, 2(1), 105– 132.
  • Milli E itim BakanlG G (MEB). (2006). Temel e itime destek projesi “ö retmen e itimi bileEeni” ö retmenlik mesle i genel yeterlikleri. Tebli ler Dergisi, 2590, 1491-1540.
  • Özdener, N., & Çakar, Ç. (2007). lk ve ortaö retim kurumlarG e-dönüEüme hazGr mG? E itim Ara t rmalar , 29, 85-98.
  • Saban, A. (2001). Çoklu zekâ teorisi ve e itim: Özel Esentepe lkö retim Okulu örne i. Selçuk Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 11, 45–67.
  • Salina, E. A. (2001). An examination of public school technology planning: Ten Long Island, New York school districts’ experiences. Unpublished Doctoral Dissertation, Teachers College, Colombia University, USA.
  • Tüy, M. A. (2003). Ortaö retim okullarGnda görev yapan ö retmenlerin ö retim teknolojilerinin sistematik kullanGmGna iliEkin davranGElarGnGn incelenmesi. E itim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 187–208.
  • Usluel, Y. K., & Sefero lu, S. S. (2004). Ö retim elemanlarGnGn bilgi teknolojilerini kullanmada karEGlaEtGklarG engeller, çözüm önerileri ve öz-yeterlik algGlarG. E itim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 143–156.
  • Usluel, Y. K., Mumcu, F. K., & Demiraslan, Y. (2007). Ö renme-ö retme sürecinde bilgi ve iletiEim teknolojileri: Ö retmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüEleri. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 32, 164–178.
  • Uzunay, Y., & Koçak, M. (2005). nternet üzerinden çocuk pornografisi ve mücadelede yaEanan sGkGntGlar. Polis Bilimleri Dergisi, 7(1), 97-116.
  • ÜEür, . (2001). Teknoloji felsefesi üzerine ya da tarihin tanrGsG teknoloji midir? Mülkiye, 25(230), 7– 26.
  • Yaman, H., & Erdo an, Y. (2007). nternet kullanGmGnGn Türkçeye etkileri: Nitel bir araEtGrma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(2), 237–249.
  • YGldGrGm, K. (2008). SGnGf ö retmenlerinin araç-gereç kullanGmGna iliEkin bir durum çalGEmasG. Kuram ve Uygulamada E itim Bilimleri, 8(1), 285-322.
  • YGldGrGm, A., & XimEek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araEtGrma yöntemleri. Seçkin YayGnlarG, Ankara.
  • Zhao, Y., & Cziko, G. A. (2001). Teacher adoption of technology: A perceptual control theory perspective. Journal of Technology and Teacher Education, 9(1), 5-30.

Teachers' Perceptions and Practices of Information Technologies: The Case of Private Esentepe Elementary School

Yıl 2009, Cilt: 8 Sayı: 3, 771 - 781, 26.06.2009

Öz

In this study, teachers’ perceptions and practices of information technologies (IT) were
investigated. The study was conducted with all the teachers (n=29) working at Private Esentepe Elementary
School in Konya during the 2006-2007 academic year. Data were collected through participant observation,
interviews and document analysis, and analyzed descriptively. According to the results, teachers at Esentepe
utilized information technologies in various ways. Information technologies bring advantages for both teachers
and students, but it is also possible to face some disadvantages when they are overused in the teaching and
learning process. The problems that teachers encounter in terms of IT applications can be caused by the
inadequate technical equipment of the school, the lack of IT materials in classrooms and teachers’ lack of
knowledge and ability to use IT in teaching. Teachers try to solve these problems by either asking the
Information Technologies teacher in the school or producing their own problem solving methods.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., & YGlmaz, M. (2005). Ö retmen adaylarGnGn bilgi okuryazarlGk düzeyleri ile internet kullanGm sGklGklarG ve internet kullanGm amaçlarG. E itim Ara t rmalar , 19, 1–14.
  • Aypay, A., & ÖzbaEG, D. (2008). Ö retmenlerin bilgisayara karEG tutumlarGnGn incelenmesi. Kuram ve Uygulamada E itim Yönetimi, 55, 339-362.
  • Bracci, R. (1999). It’s in the plan. American School & University, 71(11), 36-38.
  • Ça Gltay, K., ÇakGro lu, J., Ça Gltay, N., & ÇakGro lu, E. (2001). Ö retimde bilgisayar kullanGmGna iliEkin ö retmen görüEleri. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Demiraslan, Y., & Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletiEim teknolojilerinin ö renme-ö retme sürecine entegrasyonunda ö retmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 4(3), Makale no: 15.
  • Frazier, M. K. (2003). The technology coordinator in K-12 school districts: The research, development, and validation of a technology leader’s guide. Unpublished Doctoral Dissertation, Kansas State University, USA.
  • Hope, W. C. (1997). Why technology has not realized its potential in schools: A perspective. American Secondary Education, 25(4), 2-7.
  • Kazu, H., & YeEilyurt, E. (2008). Ö retmenlerin ö retim araç-gereçlerini kullanGm amaçlarG. F rat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 175-188.
  • Kazu, . Y., & Yavuzalp, N. (2008). Ö retim yazGlGmlarGnGn kullanGmGna iliEkin ö retmen görüEleri. E itim ve Bilim, 33(150), 110-126.
  • Kellner, D. (2002). Yeni teknolojiler/yeni okur-yazarlGklar: Yeni binyGlda e itimin yeniden yapGlandGrGlmasG (Çeviren, AyEe TaEkent). Kuram ve Uygulamada E itim Bilimleri, 2(1), 105– 132.
  • Milli E itim BakanlG G (MEB). (2006). Temel e itime destek projesi “ö retmen e itimi bileEeni” ö retmenlik mesle i genel yeterlikleri. Tebli ler Dergisi, 2590, 1491-1540.
  • Özdener, N., & Çakar, Ç. (2007). lk ve ortaö retim kurumlarG e-dönüEüme hazGr mG? E itim Ara t rmalar , 29, 85-98.
  • Saban, A. (2001). Çoklu zekâ teorisi ve e itim: Özel Esentepe lkö retim Okulu örne i. Selçuk Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 11, 45–67.
  • Salina, E. A. (2001). An examination of public school technology planning: Ten Long Island, New York school districts’ experiences. Unpublished Doctoral Dissertation, Teachers College, Colombia University, USA.
  • Tüy, M. A. (2003). Ortaö retim okullarGnda görev yapan ö retmenlerin ö retim teknolojilerinin sistematik kullanGmGna iliEkin davranGElarGnGn incelenmesi. E itim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 187–208.
  • Usluel, Y. K., & Sefero lu, S. S. (2004). Ö retim elemanlarGnGn bilgi teknolojilerini kullanmada karEGlaEtGklarG engeller, çözüm önerileri ve öz-yeterlik algGlarG. E itim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 143–156.
  • Usluel, Y. K., Mumcu, F. K., & Demiraslan, Y. (2007). Ö renme-ö retme sürecinde bilgi ve iletiEim teknolojileri: Ö retmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüEleri. Hacettepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, 32, 164–178.
  • Uzunay, Y., & Koçak, M. (2005). nternet üzerinden çocuk pornografisi ve mücadelede yaEanan sGkGntGlar. Polis Bilimleri Dergisi, 7(1), 97-116.
  • ÜEür, . (2001). Teknoloji felsefesi üzerine ya da tarihin tanrGsG teknoloji midir? Mülkiye, 25(230), 7– 26.
  • Yaman, H., & Erdo an, Y. (2007). nternet kullanGmGnGn Türkçeye etkileri: Nitel bir araEtGrma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(2), 237–249.
  • YGldGrGm, K. (2008). SGnGf ö retmenlerinin araç-gereç kullanGmGna iliEkin bir durum çalGEmasG. Kuram ve Uygulamada E itim Bilimleri, 8(1), 285-322.
  • YGldGrGm, A., & XimEek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araEtGrma yöntemleri. Seçkin YayGnlarG, Ankara.
  • Zhao, Y., & Cziko, G. A. (2001). Teacher adoption of technology: A perceptual control theory perspective. Journal of Technology and Teacher Education, 9(1), 5-30.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Balkı Bu kişi benim

Ahmet Saban

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Balkı, E., & Saban, A. (2009). Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği. İlköğretim Online, 8(3), 771-781.
AMA Balkı E, Saban A. Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği. İOO. Eylül 2009;8(3):771-781.
Chicago Balkı, Erdal, ve Ahmet Saban. “Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları Ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği”. İlköğretim Online 8, sy. 3 (Eylül 2009): 771-81.
EndNote Balkı E, Saban A (01 Eylül 2009) Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği. İlköğretim Online 8 3 771–781.
IEEE E. Balkı ve A. Saban, “Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği”, İOO, c. 8, sy. 3, ss. 771–781, 2009.
ISNAD Balkı, Erdal - Saban, Ahmet. “Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları Ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği”. İlköğretim Online 8/3 (Eylül 2009), 771-781.
JAMA Balkı E, Saban A. Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği. İOO. 2009;8:771–781.
MLA Balkı, Erdal ve Ahmet Saban. “Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları Ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği”. İlköğretim Online, c. 8, sy. 3, 2009, ss. 771-8.
Vancouver Balkı E, Saban A. Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları ve Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği. İOO. 2009;8(3):771-8.