Drawing is an intimate way of expression for a child to reflect his/her sense and feelings, along with his/her perceptions and observations. Children, by displaying their perceptions about the outer world, give a lot of hints about their inner world. This study was conducted in order to evaluate elementary school students’ perception of the Internet with the help of their drawings. Phenomenological design was employed in this study. The study was carried out with fourth grade students, and their perception of the Internet was analyzed through the pictures they drew, semistructured interviews and their written opinions about the Internet. The participants of the study were 23 elementary school students who were fourth graders at a private school in Eskisehir. Data were analyzed descriptively. The results of the study have indicated that the students use the Internet for doing research and playing games; thus, their drawings reflect the same concerns. In their drawings, students associated the research aspect of the Internet with “Google” research engine. It was also observed that students consider the Internet as a source of knowledge and there is parallelism among their written opinions and drawing expressions
Resim yapmak çocuk için duygu ve düşünceleri ile algı ve gözlemlerini yansıtabilmek amacıyla kullandığı samimi bir anlatım. Çocuklar resimlerinde dış dünyaya vermek algılarını ortaya koyarak kendi iç ipucu verirler. Bu araştırma ilköğretim öğrencilerinin internet algılarını yaptıkları resimleri aracılığıyla incelemek amaçlı gerçekleştirilmiştir. Bu amaca yönelik olarak araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. lköğretim dördüncü sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilen araştırmada internet algısı öğrencilerin internet konusunda yapmış oldukları resimler, bu resimler üzerine yapılmış ve yarı- yapılandırılmış görüşmeler ve yazılı görüşleri kullanmıştım. Araştırmaya Eskişehir'deki özel bir ilköğretim okulunun dördüncü sınıfında öğrenim gören 23 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri betimsel olarak. yapıldı. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin daha çok araştırma yapma ve oyun oynama çizgi dudaklarını çizdiklerinde ortaya çıkmıştır. Öğrenciler resimlerinde internetin Google arama motoru ile ilişkilendirmişlerdir. Öğrencilerin interneti daha çok bilgi kaynağına benzettikleri, resim görüşleri ve resimsel anlatımları arasında paralellik olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 8 Issue: 1 |