The purpose of this study is to research and find out whether the multiple intelligences theory based
instructions in grade 6
th Mathematics lessons have any effect on the students attitude to mathematics. The research is a semiexperiential
study and was carried out in an elementary school in Kocaeli zmit district using 70 sixth grade students as
subjects in 2004-2005 academic year. The researchers used one experimental group and one control group. While the
fractions unit was taught using the traditional methods in the control group, Multiple Intelligences Theory based lesson plans
were used in the experimental group. The data gathered at the end of the experiment by using "Mathematical Attitude Scale"
was evaluated with the statistical analysis method. As a result, it has been found out that instructions based on the Multiple
Intelligences Theory have a positive effect on the students' attitude towards mathematics and the level of interest to
mathematics when compared to the traditional teaching techniques.
Bu araştırmanın amacı "Çoklu Zekâ Kuramı için temel öğretimin öğrencilerin matematik tutumuna etkisi "nin olup olmadığı araştırmaktır. Araştırma yarı deneysel bir çalışma olup, 2004-2005 öğretim Kocaeli ili İzmit ilçesindeki bir ilköğretim okulunun 6. sınıflarında okuyan 70 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Bir kez ve bir denetim grubu kullanılmıştır. Kontrol grubunda "Kesirler" konusu Geleneksel yöntemle işlenirken, çoklu Zekâ Kuramı doğru tamamlanmış ders planları ile işlenmiştir. Uygulama sonucunda "Matematik Tutum Ölçeği" ile elde edilen bilgi karşılaştırma analizi yöntemiyle değerlendirildi. Elde edilen ürüne doğrultusunda, Çoklu Zekâ Kuramı doğrultusunda hazırlanmış ders planları ile yapılandırmak öğretimin, geleneksel anlatım yöntemine göre öğrencilerin matematiğe karşı bakım ve olumlu yönde etkili olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 7 Issue: 3 |