Research Article
BibTex RIS Cite

A research on preschool and primary student-teachers’ use of online homework sites

Year 2007, Volume: 6 Issue: 3, 366 - 376, 26.06.2007

Abstract

The main purpose of this research is to investigate the preschool and primary level student
teachers’ use of the websites assisting homework, the reasons why they use such websites, their attitudes towards
such websites, and their suggestions concerning the use of those websites. The data collection tool, the
“Homework Evaluation Scale” was administered to a total of 219 preschool and primary level student teachers.
In order to analyze the data; factor analysis, reliability test, t-test, one-way ANOVA, frequency and percentages
were used. Some personal information about the participants (age, gender,..) was compared with attitudes
towards homework sites. The findings of the study showed that there was a significant difference between
beneficiary of online homework sites and student-teachers’ field of study related to attitudes towards homework
sites.

References

  • Braten, I. ve Stromso, H. I. (2004). Epistemological beliefs, interest, and gender as predictors of Internet-based learning activities. Institute for Educational Research, 6, 1027-1042 .
  • Corno, L. (1996). Homework is a complicated thing. Educational Researcher, 8, 27-30.
  • Demirel, Ö. ve Sefero lu, S. (2005). Ö retim teknolojileri ve materyal geli tirme. Ankara: Cantekin Matbaası.
  • Hong, E. ve Peterson, J. (2002). Kinds of homework students prefer: comparisons between students who are and are not highly ınterested and active in science, social leadership, and literature. American Educational Reresearch Association, Api,l, 1-29 .
  • Karatepe, C. (2003). Ödevlerin sınıf yönetimi üzerindeki etkileri. http://www.egitisim.inonu.edu.tr/Canan_SYodevler.htm den 27 Ekim 2006 da eri ildi.
  • M. E. B. (1999). lkö retimde ölçme ve de erlendirme (modül 3). Ankara: Milli E itim Bakanlı ı.
  • Packard, A. L. ve Holmes, G. A. ( 2001). Collaboration of students and faculty creating a web site based for homework. The Annual Meeting of the American Educational Research Association, 16, 141-150.
  • Reach, K. ve Cooper H. (2004). Homework hotlines: Recommendations for successfull practice. Collage of Education,3, 234-241.
  • Sgouros, C. ve Martin, N. (2005). “Now I get it” homework help strategies for volunteers. TUTOR, Spring, 1-12.
  • Yücel, S. (2004). Ortaö retim düzeyindeki ö rencilerin kimya derslerinde verilen ev ödevlerine kar ı tutumlarının incelenmesi. Gazi E itim Fakültesi Dergisi, 1, 147-159.
  • Zisow, M. (2002). Do I have to do my homework?. Learning & Leading with Techonology, 5, 6-41.

Sınıf ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma

Year 2007, Volume: 6 Issue: 3, 366 - 376, 26.06.2007

Abstract

Araştırmanın temel amacı sınıf öğretmeni ve okulöncesi öğretmeni adaylarının, ödev siteleri kullanımının durumlarını, kullanım nedenlerini, ödev sitelerine bakarak tutum düzeylerini ve ödev sitelerine cevap vermek belirlemektir. Araştırmada Ödev Siteleri Öğrenci Ölçeği, sınıf öğretmenliği anabilim dalı ve okulöncesi öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinden oluşan 219 kişilik gruba uygulandı. Verilerin çözümlenmesinde, faktör analizi, güvenirlik analizi, t-testi, tek yönlü varyans analizi, frekans ve yüzdelik değerleri kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların internet ortamında ödev sitelerine tutumümleri karşılaştır ve ödev siteleri kullanma durumu, kullanım nedenleri ve ödev sitelerine ilişkin önerileri incelenmiştir. Bağımsız değişkenlerden; öğretmen adaylarının ödev sitelerinden yararlanma durumu ve anabilim dallarına göre Doğrudan ödevler ile tutum düzeyleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur.

References

  • Braten, I. ve Stromso, H. I. (2004). Epistemological beliefs, interest, and gender as predictors of Internet-based learning activities. Institute for Educational Research, 6, 1027-1042 .
  • Corno, L. (1996). Homework is a complicated thing. Educational Researcher, 8, 27-30.
  • Demirel, Ö. ve Sefero lu, S. (2005). Ö retim teknolojileri ve materyal geli tirme. Ankara: Cantekin Matbaası.
  • Hong, E. ve Peterson, J. (2002). Kinds of homework students prefer: comparisons between students who are and are not highly ınterested and active in science, social leadership, and literature. American Educational Reresearch Association, Api,l, 1-29 .
  • Karatepe, C. (2003). Ödevlerin sınıf yönetimi üzerindeki etkileri. http://www.egitisim.inonu.edu.tr/Canan_SYodevler.htm den 27 Ekim 2006 da eri ildi.
  • M. E. B. (1999). lkö retimde ölçme ve de erlendirme (modül 3). Ankara: Milli E itim Bakanlı ı.
  • Packard, A. L. ve Holmes, G. A. ( 2001). Collaboration of students and faculty creating a web site based for homework. The Annual Meeting of the American Educational Research Association, 16, 141-150.
  • Reach, K. ve Cooper H. (2004). Homework hotlines: Recommendations for successfull practice. Collage of Education,3, 234-241.
  • Sgouros, C. ve Martin, N. (2005). “Now I get it” homework help strategies for volunteers. TUTOR, Spring, 1-12.
  • Yücel, S. (2004). Ortaö retim düzeyindeki ö rencilerin kimya derslerinde verilen ev ödevlerine kar ı tutumlarının incelenmesi. Gazi E itim Fakültesi Dergisi, 1, 147-159.
  • Zisow, M. (2002). Do I have to do my homework?. Learning & Leading with Techonology, 5, 6-41.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Y. Deniz Arıkan

Eralp Altun

Publication Date June 26, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Arıkan, Y. D., & Altun, E. (2007). Sınıf ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. İlköğretim Online, 6(3), 366-376.
AMA Arıkan YD, Altun E. Sınıf ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. EEO. September 2007;6(3):366-376.
Chicago Arıkan, Y. Deniz, and Eralp Altun. “Sınıf Ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma”. İlköğretim Online 6, no. 3 (September 2007): 366-76.
EndNote Arıkan YD, Altun E (September 1, 2007) Sınıf ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. İlköğretim Online 6 3 366–376.
IEEE Y. D. Arıkan and E. Altun, “Sınıf ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma”, EEO, vol. 6, no. 3, pp. 366–376, 2007.
ISNAD Arıkan, Y. Deniz - Altun, Eralp. “Sınıf Ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma”. İlköğretim Online 6/3 (September 2007), 366-376.
JAMA Arıkan YD, Altun E. Sınıf ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. EEO. 2007;6:366–376.
MLA Arıkan, Y. Deniz and Eralp Altun. “Sınıf Ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma”. İlköğretim Online, vol. 6, no. 3, 2007, pp. 366-7.
Vancouver Arıkan YD, Altun E. Sınıf ve Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ödev Sitelerini Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. EEO. 2007;6(3):366-7.