Fen ve Teknoloji Alanındaki Ünlü Bilim Adamlarına İlişkin Yaratıcı Drama Eğitim Programı
Year 2007,
Volume: 6 Issue: 2, 226 - 233, 26.06.2007
Pınar Özdemir
,
Tülay Üstündağ
Abstract
Bu çalışmada fen ve teknoloji alanındaki ünlü bilim adamlarının yaşam öyküleri ve bilime olan katkıları yaratıcı drama yöntemi kullanılarak ele alınmaya çalışılmıştır. Bu amaca yönelik olarak konuyla ilgili 15 saatlik yaratıcı drama eğitim programı tasarlanmış ve tasarlanan eğitim programı uygulanmıştır. Uygulama, 2005-2006 Eğitim Öğretim yılı güz döneminde ilköğretim fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında öğrenim görmekte olan aday öğretmenler ile 5 hafta boyunca toplam 15 saat süren atölye çalışmalarını içermiştir. Araştırma; tek grup öntest-sontest deneme modelli bir çalışma olarak desenlenmiştir. Veri toplama araçlarından elde edilen bulguların nitel çözümlenmesine göre, katılımcıların yaratıcı drama yöntemi ile bilim adamlarının yaşam öyküleri ve bilime katkıları ile ilgili bilgi sahibi oldukları, yaratıcı drama yönteminde yaşayarak ve içselleştirerek öğrenme fırsatı buldukları söylenebilir
References
- Adıgüzel, H. Ö. (2006a). Eğitimde Yeni Bir Yöntem ve Disiplin: Yaratıcı Drama. H. Ö. Adıgüzel
(Ed), Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar, Genişletilmiş 2. Baskı. 203-222 Ankara: Natürel
Yayınevi.
Adıgüzel, H.Ö. (2006b)"Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları" Yaratıcı Drama
Dergisi, C. 1 s. 1,17-31.
Akar, R. (2000). Temel Eğitimin İkinci Aşamasında Drama Yöntemi İle Türkçe Öğretimi: Dorothy
Heathcote’un Uzman Rolü Yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi, Adana, Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi.
Akkuş, O., Özdemir, P., (2006). Yaratıcı Drama ile Matematik ve Fen Alanındaki Bilim Adamlarının
Yaşam Öykülerine ve Bilime Katkılarına Yeni Bir Bakış, Yaratıcı Drama Hakemli Dergisi,
1(1), 59-74.
Anderson, C. (1987). The Role of Education in the Academic Disiplines in Teacher Preparation, Rutgers Invitational Symposium on Education. New Brunwick, NJ.
Annarella, L. A. (1999). Using creative drama in the writing process (ERIC Document Reproduction
Service No. ED 434379).
Baker, B. R. (1996). Drama and young children (ERIC Document Reproduction Service No.
ED 402637).
Bentley, D. & Watts, M. (1989). Learning and Teaching In School Science (Practical Alternatives).
Milton Keynes, Philadelphia, USA: Open University Press.
BouJaoude, S., Sowwan, S., & Abd-El-Khalick, F. (2005). The effect of using drama in science
teaching on students' conceptions of nature of science. Proceedings of the ESERA Conference.
Dordrecht, Netherlands: Kluwer.
Butler, J. (1989). Science learning and drama processes. Science Education, 73(5): 569-79.
Duatepe, A. (2004). The effects of drama based instruction on seventh grade students’ geometry
achievement, Van Hiele geometric thinking levels, attitude toward mathematics and
geometry. Unpublished PhD dissertation, Ankara: METU.
Gönen, M. & Dalkılıç, U. N. (1998). Çocuk Eğitiminde Drama. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
Güneysu, S. (1991). Eğitimde Drama. YA-PA 7. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri.
Eskişehir. YA-PA.
Gürdal, A., Şahin, F. & Çağlar, A. (2001). Fen Eğitimi (İlkeler, Stratejiler ve Yöntemler).
İstanbul:Marmara Üniversitesi
McComas, W. (1996). Ten Myths of science: Reexamining what we think we know about the
nature of science. School Science and Mathematics, 96, 10-15.
O’Hara, M. (2001). Drama in Education: A Curriculum Dilemma. Theory into Practice, 13, (4)
Özdemir, P. & Akkuş, O. (2005). Use of Creative Drama in Science and Mathematics by
Preservice Elementary Teachers. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29,
157-166.
San, İ. (2003). (Yayına Hazrl.). Drama ve Öğretim Bilgisi. (2.Baskı). 5.Uluslararası Eğitimde Drama.
Ankara Naturel Yayıncılık.
Üstündağ, T. (2006). Yaratıcı Drama Öğretmenimin Günlüğü (7. Baskı). Ankara. Pegem A
Yayıncılık.
YOK (2004). İlköğretim öğretmen yetiştirme programı, available online,
http://www.fbo.hacettepe.edu.tr/ders.html
Creative Drama Curriculum Related to the Scientists in Science and Technology
Year 2007,
Volume: 6 Issue: 2, 226 - 233, 26.06.2007
Pınar Özdemir
,
Tülay Üstündağ
Abstract
In this study, life story and the contributions of famous scientists in science and
technology are examined by means of creative drama as a teaching method. For this purpose, 15
hours creative drama curriculum was designed and the designed program was applied. This program
was applied 15 hours on pre service science teachers for 5 weeks during fall semester in 2005-2006
education year. This study was designed as a single group pretest posttest experimental model. The
qualitative analysis of data collected through the data collection instruments demonstrated that the
participants acquired knowledge about the life story and the contributions of famous scientists and
had opportunities to learn by acting and internalizing the concepts by using creative drama as a
teaching method.
References
- Adıgüzel, H. Ö. (2006a). Eğitimde Yeni Bir Yöntem ve Disiplin: Yaratıcı Drama. H. Ö. Adıgüzel
(Ed), Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar, Genişletilmiş 2. Baskı. 203-222 Ankara: Natürel
Yayınevi.
Adıgüzel, H.Ö. (2006b)"Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları" Yaratıcı Drama
Dergisi, C. 1 s. 1,17-31.
Akar, R. (2000). Temel Eğitimin İkinci Aşamasında Drama Yöntemi İle Türkçe Öğretimi: Dorothy
Heathcote’un Uzman Rolü Yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi, Adana, Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi.
Akkuş, O., Özdemir, P., (2006). Yaratıcı Drama ile Matematik ve Fen Alanındaki Bilim Adamlarının
Yaşam Öykülerine ve Bilime Katkılarına Yeni Bir Bakış, Yaratıcı Drama Hakemli Dergisi,
1(1), 59-74.
Anderson, C. (1987). The Role of Education in the Academic Disiplines in Teacher Preparation, Rutgers Invitational Symposium on Education. New Brunwick, NJ.
Annarella, L. A. (1999). Using creative drama in the writing process (ERIC Document Reproduction
Service No. ED 434379).
Baker, B. R. (1996). Drama and young children (ERIC Document Reproduction Service No.
ED 402637).
Bentley, D. & Watts, M. (1989). Learning and Teaching In School Science (Practical Alternatives).
Milton Keynes, Philadelphia, USA: Open University Press.
BouJaoude, S., Sowwan, S., & Abd-El-Khalick, F. (2005). The effect of using drama in science
teaching on students' conceptions of nature of science. Proceedings of the ESERA Conference.
Dordrecht, Netherlands: Kluwer.
Butler, J. (1989). Science learning and drama processes. Science Education, 73(5): 569-79.
Duatepe, A. (2004). The effects of drama based instruction on seventh grade students’ geometry
achievement, Van Hiele geometric thinking levels, attitude toward mathematics and
geometry. Unpublished PhD dissertation, Ankara: METU.
Gönen, M. & Dalkılıç, U. N. (1998). Çocuk Eğitiminde Drama. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
Güneysu, S. (1991). Eğitimde Drama. YA-PA 7. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri.
Eskişehir. YA-PA.
Gürdal, A., Şahin, F. & Çağlar, A. (2001). Fen Eğitimi (İlkeler, Stratejiler ve Yöntemler).
İstanbul:Marmara Üniversitesi
McComas, W. (1996). Ten Myths of science: Reexamining what we think we know about the
nature of science. School Science and Mathematics, 96, 10-15.
O’Hara, M. (2001). Drama in Education: A Curriculum Dilemma. Theory into Practice, 13, (4)
Özdemir, P. & Akkuş, O. (2005). Use of Creative Drama in Science and Mathematics by
Preservice Elementary Teachers. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29,
157-166.
San, İ. (2003). (Yayına Hazrl.). Drama ve Öğretim Bilgisi. (2.Baskı). 5.Uluslararası Eğitimde Drama.
Ankara Naturel Yayıncılık.
Üstündağ, T. (2006). Yaratıcı Drama Öğretmenimin Günlüğü (7. Baskı). Ankara. Pegem A
Yayıncılık.
YOK (2004). İlköğretim öğretmen yetiştirme programı, available online,
http://www.fbo.hacettepe.edu.tr/ders.html