BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 14 Issue: 1, 323 - 332, 05.01.2015

Abstract

The aim of this study was to investigate how two different problem solving instructions affect the views of pre-service elementary mathematics teachers on problem solving process. With this aim, one group of pre-service teachers received strategy-based problem solving instruction and other group received problem solving instruction which is not strategy-based. 51 pre-service elementary mathematics teachers participated, of which 30 were in the first group and 21 in the other group. Interviews were done both before and after the instructions with structured interview protocol. The data were analyzed through descriptive analyses within qualitative research design. The findings of the study were presented under four themes which were what the important thing is during problem solving process, the first ideas of pre-service teachers after reading the problem, definition of problem and definition of problem solving strategy. It is seen that, because of the instruction type the views about the first two themes were different but the others were similar.  

References

  • Altun, M., Memnun, D. S. ve Yazgan, Y. (2007). Primary school teacher trainees’ skills and opinions on solving non-routine mathematical problems. İlköğretim-Online, 6 (1), 127-143, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Mayıs 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 59-76.
  • Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2001). İlköğretim Kademesiyle Başlayan Matematik Korkusunun Nedenleri, V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTU, Ankara, Türkiye.
  • Chapman, O. (1999). Inservice teacher development in mathematical problem solving. Journal of mathematics teacher education, 2 (2), 121-142.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: Matematik
  • öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 217-230.
  • Kaur, B. & Blane, D. (1994). “Probing children’s strategies in mathematical problem solving.” Paper
  • presented at the 1994 Australian Association for Research in Education Conference, University of
  • Newcastle, Australia.
  • Lesh, R. & Doerr, H. M. (2003). In Waht Ways Does a models and Modeling Perspective Move Beyond Constructivism? In R. Lesh, & H. M. Doerr (Eds.) Beyond Constructivism: Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching (pp 529- 556). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Lester, F. & Kroll, D. (1993). Assessing student growth in mathematical problem solving. In G. Kulm (Eds.) Assessing higher order thinking in mathematics (pp. 53-70). Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.
  • Olatunde, Y. P. (2009). Mathematics Anxiety and Academic Achievement in Some Selected Senior
  • Secondary Schools in Southwestern Nigeria. Pakistan Journal of Social Sciences, 6 (3), 133- 137.
  • Stacey, K. (2005). The place of problem solving in contemporary mathematics curriculum documents. Journal of Mathematical Behavior, 24, 341-350.
  • MEB (2013). Orta Okul Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Posamantier, A. S., Smith, B. S., & Stepelman, J. (2006). Teaching secondary mathematics: Techniques and enrichment units (7 b.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Umay, A. (2007). Eski Arkadaşımız Okul Matematiğinin Yeni Yüzü. Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Problem Çözme Stratejileri Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Problem Çözümüne İlişkin Düşüncelerine Etkisi

Year 2015, Volume: 14 Issue: 1, 323 - 332, 05.01.2015

Abstract

Çalışmanın amacı, farklı iki problem çözme eğitimi uygulamasının, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının problem çözme sürecine dair görüşlerini nasıl etkilediğini görmektir. Bu amaçla, öğretmen adaylarından bir grup strateji temelli problem çözme eğitiminden, diğer grup strateji temelli olmayan problem çözme eğitiminden geçmiştir. Grupların ilkinde 30, diğerinde 21 olmak üzere toplam 51 ilköğretim matematik öğretmen adayı bulunmaktadır. Uygulamalardan önce ve sonra yapılandırılmış görüşme protokolü kullanılarak öğretmen adaylarıyla görüşmeler yapılmıştır. Veriler nitel araştırma deseni kapsamında betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Bulgular, problem çözme sürecinde nelerin önemli olduğu, öğretmen adaylarının problemi okuduktan sonraki ilk düşünceleri, problemin tanımı ve problem çözme stratejisinin tanımı olmak üzere dört tema altında sunulmuştur. Eğitim uygulamalarından dolayı görüşlerin ilk iki tema için farklılaştığı, diğer temalar için ise benzerlik gösterdiği görülmüştür.

References

  • Altun, M., Memnun, D. S. ve Yazgan, Y. (2007). Primary school teacher trainees’ skills and opinions on solving non-routine mathematical problems. İlköğretim-Online, 6 (1), 127-143, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Mayıs 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 59-76.
  • Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2001). İlköğretim Kademesiyle Başlayan Matematik Korkusunun Nedenleri, V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTU, Ankara, Türkiye.
  • Chapman, O. (1999). Inservice teacher development in mathematical problem solving. Journal of mathematics teacher education, 2 (2), 121-142.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: Matematik
  • öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 217-230.
  • Kaur, B. & Blane, D. (1994). “Probing children’s strategies in mathematical problem solving.” Paper
  • presented at the 1994 Australian Association for Research in Education Conference, University of
  • Newcastle, Australia.
  • Lesh, R. & Doerr, H. M. (2003). In Waht Ways Does a models and Modeling Perspective Move Beyond Constructivism? In R. Lesh, & H. M. Doerr (Eds.) Beyond Constructivism: Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching (pp 529- 556). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Lester, F. & Kroll, D. (1993). Assessing student growth in mathematical problem solving. In G. Kulm (Eds.) Assessing higher order thinking in mathematics (pp. 53-70). Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.
  • Olatunde, Y. P. (2009). Mathematics Anxiety and Academic Achievement in Some Selected Senior
  • Secondary Schools in Southwestern Nigeria. Pakistan Journal of Social Sciences, 6 (3), 133- 137.
  • Stacey, K. (2005). The place of problem solving in contemporary mathematics curriculum documents. Journal of Mathematical Behavior, 24, 341-350.
  • MEB (2013). Orta Okul Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Posamantier, A. S., Smith, B. S., & Stepelman, J. (2006). Teaching secondary mathematics: Techniques and enrichment units (7 b.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Umay, A. (2007). Eski Arkadaşımız Okul Matematiğinin Yeni Yüzü. Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Feride Özyıldırım Gümüş This is me

Yeter Şahiner

Publication Date January 5, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Özyıldırım Gümüş, F., & Şahiner, Y. (2015). -. İlköğretim Online, 14(1), 323-332.
AMA Özyıldırım Gümüş F, Şahiner Y. -. EEO. January 2015;14(1):323-332.
Chicago Özyıldırım Gümüş, Feride, and Yeter Şahiner. “-”. İlköğretim Online 14, no. 1 (January 2015): 323-32.
EndNote Özyıldırım Gümüş F, Şahiner Y (January 1, 2015) -. İlköğretim Online 14 1 323–332.
IEEE F. Özyıldırım Gümüş and Y. Şahiner, “-”, EEO, vol. 14, no. 1, pp. 323–332, 2015.
ISNAD Özyıldırım Gümüş, Feride - Şahiner, Yeter. “-”. İlköğretim Online 14/1 (January 2015), 323-332.
JAMA Özyıldırım Gümüş F, Şahiner Y. -. EEO. 2015;14:323–332.
MLA Özyıldırım Gümüş, Feride and Yeter Şahiner. “-”. İlköğretim Online, vol. 14, no. 1, 2015, pp. 323-32.
Vancouver Özyıldırım Gümüş F, Şahiner Y. -. EEO. 2015;14(1):323-32.