Z kuşağı bireylerinin teknolojik gelişmelerle birlikte yaşam olaylarına karşı tutumları da tercihlerine göre şekillenmektedir. Seküler bir dünyada yaşayan Z kuşağı bireyleri sosyal medyayı sık ve aktif olarak kullandıkları görülmektedir. Önceki kuşaklara göre daha fazla süre geçirdikleri için teknolojik nesil olarak adlandırılmıştır. Z kuşağında teknolojinin etkisiyle birlikte bireylerde hem olumlu hem de olumsuz birçok özellikler ortaya çıkmıştır. Yaşam olaylarını farklı yönleriyle değerlendirebilme yetisi bilinçli farkındalık düzeyinin artması ile ilişkili olduğu görülmüştür. Bilinçli farkındalık, bireyin farklı yaşam deneyimlerine karşı nasıl tutumlar geliştirmesi noktasında belirleyici bir rol oynamıştır. Geçmişten günümüze kadar insan yaşamını sürdürmede yaşamı değerli kılacak bir amaç aramıştır. Z kuşağı bireyinde yaşamı anlamlandırma algısı meydana gelen durumlarla ilişkilidir. Teknolojik nesil olan Z kuşağı bireylerinin bilinçli farkındalık ve yaşamın anlam algısına destekleyici bir etki ise manevi kaynaklar tarafından sağlanmıştır. Araştırmanın amacı, Z kuşağı bireylerinde bilinçli farkındalık düzeyi ve yaşamın anlam algısının manevi kaynaklarla ilişkisini araştırmaktır. Araştırmanın katılımcıları Akdeniz Üniversitesinde öğrenim gören bireylerden tesadüfi yöntemle seçilerek oluşturulan 500 öğrencidir. Araştırma verilerinin toplanmasında kullanılan Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Brown ve Ryan (2003) tarafından geliştirilen Özyeşil, Arslan, Kesici ve Deniz (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanan, Yaşamın Anlamı Ölçeği, Steger ve arkadaşları (2006) tarafından geliştirilen Yarar (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ve Manevi Kaynaklar Ölçeği, Westbrook ve arkadaşları (2018) tarafından geliştirilen Ekşi ve arkadaşları (2019) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ölçeklerle gerçekleştirilmiştir. Verilerin istatistiksel analizi SPSS 26 ile yapılmıştır. Araştırmamızdan elde edilen bulgulara göre Bilinçli Farkındalık, Yaşamın Anlamı ile Manevi Kaynaklar arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bilinçli Farkındalık ile yaş, baba eğitim durumu, anne-baba tutumu, Yaşamın anlamı ile yaş, aile geliri ve Manevi Kaynaklar ile anne-baba eğitim durumu, aile geliri, anne-baba tutumu, romantik ilişki, internet kullanım süresi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular yapıldığı döneme ilişkin bilgi vererek ilgili literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology of Religion |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 3, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | January 6, 2024 |
Acceptance Date | April 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 61 |
Journal of Ilahiyat Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.