This study aims to examine the epistemic status of rhetoric in al-Fārābī's thought. This aim has neces
sitated, first and foremost, the clarification of the epistemic framework drawn for rhetoric in al-Fārā
bī's philosophy. It is emphasized that the aforementioned discovery is possible through the analysis of
rhetoric's ontic relations. In this context, the beginning of the research is dedicated to examining the
social construction and conceptualization of rhetorical knowledge. al-Fārābī's explanation of rhetoric
with reference to two different contexts – before and after access to the philosophical knowledge
tradition – has allowed for the building of the research perspective centered on social change. Kitāb
al-Ḥurūf has been evaluated as a suitable source for examining the historical journey of philosophical
knowledge and this transformation process. Along with al-Ḥurūf, the critical approach and methods
expressed by al-Fārābī regarding the influence of social dimensions in the construction and concep
tualization of knowledge through other source works have been analyzed from a sociological pers
pective. In order to discuss these analyses in the context of social sciences, comparisons have been
made with theorists of sociology of religion and sociology of knowledge in some passages. As a result
of the examinations, it was concluded that an epistemic and ontic distinction should be made betwe
en pre-philosophical rhetoric and post-philosophical rhetoric. Because in the study, it is emphasized
that post-philosophical rhetoric, conceptualized as philosophical rhetoric, contains certainty at the
cognitive level and creates persuasion in the public eye for philosophical knowledge. Therefore, it has
been concluded that the epistemic status of philosophical rhetoric should be considered equivalent
to philosophical knowledge by referring to true philosophy. However, the aforementioned acceptance
also carries certain risks, including the potential for philosophical rhetoric to be perceived by its public
superficially or in a way that diverges from its essential meaning. Thus, in the study primarily the
framework of philosophical rhetoric, and then the status of these propositions formed after philosophy
were tried to be identified.
Bu çalışma, Fârâbi düşüncesinde hitabetin epistemik statüsünü tetkik etmeyi hedeflemiştir. Bu hedef
ise öncelikle Fârâbî felsefesinde hitabet için çizilen epistemik çerçevenin keşfini gerekli kılmıştır. Söz
konusu keşfin, hitabetin ontik bağıntılarının çözümlenmesiyle mümkün olduğu vurgulanmıştır. Bu
kapsamda araştırmanın başlangıcı hatabî bilginin toplumsal inşasının ve tasarımının incelenmesine
ayrılmıştır. Fârâbî’nin, hitabeti -felsefî bilgi geleneğine erişilmesinden önce ve sonra olmak üzere- iki
farklı bağlamda açıklaması, inceleme perspektifinin toplumsal değişim merkezli kurulmasına olanak
tanımıştır. Kitâbu’l-Hurûf felsefî bilginin zamansal yolculuğunu ve bu değişim serencamını incelemek
için elverişli bir kaynak olarak değerlendirilmiştir. Hurûf’la birlikte diğer kaynak eserler üzerinden bil
ginin inşası ve tasarımında toplumsal boyutların etkisine dair Fârâbî’nin ifadelendirdiği eleştirel yak
laşım ve yöntemler sosyolojik açıdan analiz edilmiştir. İlgili analizleri sosyal bilimler düzleminde tar
tışabilmek için yer yer din sosyolojisi ve bilgi sosyolojisi teorisyenleriyle karşılaştırmalar yapılmıştır.
İncelemeler neticesinde felsefe öncesi hitabet ile felsefe sonrası hitabet arasında epistemik ve ontik bir
ayrıma gidilmesi gerektiği fikrine varılmıştır. Zira çalışmada felsefî hitabet olarak kavramsallaştırılan
felsefe sonrası hitabetin, bilişsel düzlemde kesinlik içerdiği ve felsefî bilgi için cumhur nezdinde ikna
oluşturduğu vurgulanmıştır. Dolayısıyla sahih felsefeyi referans almasıyla felsefî hitabetin epistemik
statüsünün felsefî bilgiyle eşdeğer kabul edilmesi gerektiğine kanaat getirilmiştir. Bununla birlikte
söz konusu kabul, felsefî hitabetin muhatapları tarafından özünden farklı veya yüzeysel biçimde de
ğerlendirilmesine zemin hazırlama riskini de taşımaktadır. Böylece araştırmada öncelikle felsefî hita
betin çerçevesi, ardından felsefe sonrasında oluşan bu önermelerin statüsü belirlenmeye çalışılmıştır.
İslam felsefesi Din sosyolojisi Fârâbî Hitabet Bilgi Kesinlik
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | History of Philosophy (Other), Sociology of Religion |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 17, 2025 |
| Publication Date | August 28, 2025 |
| Submission Date | January 15, 2025 |
| Acceptance Date | May 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 64 |
Journal of Ilahiyat Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.