Today,
the existence of some internal and external factors in the formation of the
education system in general, education-training programs in particular is being
expressed. It is not possible to compare the Ottoman madrasa system with
today’s education systems and to say that they correspond to each other one on
one. However, when assessed within their own conditions, it can be seen that
there were many variables/factors in the formation and development of the
management and training understandings of the madrasas.
The
foremost ones among them are the state authority, the ulama organized as the
Ilmiye (cultural) class, the Sunni science tradition existing across the
Turkish and Muslim geography, the foundations that provide financing of the
madrasas and the mudarris, who was the most important element in the madrasa
training. Especially, Sahn-ı Seman, which was built by Mehmet the Conqueror by
paying close attention to the management and training system, and Süleymaniye
madrasas established by Suleiman the Magnificent well reflect the influence of the
state authority on madrasas. The influence of ulama on madrasas manifests
itself in preparation and enforcement of the code of laws containing the
regulations on madrasas. The scholars from important centers of the Islamic
science and culture and the Ottoman scholars, who prefer to these locations
especially for high education, have passed the science, culture and training
traditions of the madrasas in these regions to the Ottoman madrasas. Again, the
works and annotations of the ulama in the leading Sunni line, which was honored
by the Ottoman scholars, on this subject were studied in the Ottoman madrasas
and had a mentality forming influence. It is seen that the persons, who
established the foundations that provided financing of the madrasas, took part
in determination of the persons, who would act as mudarris, and the science and
works to be taught in the madrasas, in the foundation certificate-charters. The
mudarris, on the other hand, was the person, who was totally responsible for
the management and training works of the madrasas. In line with their
scientific expertise, personal preferences and world perspectives, they could
teach different books in their curriculum. In this study, we will try to
understand and interpret the foregoing factors, which we think as influencing
the madrasa training system, in general.
Günümüzde genelde eğitim sisteminin, özelde eğitim-öğretim
programlarının oluşmasında birtakım iç ve dış etkenlerin varlığı dile
getirilmektedir. Osmanlı medrese sistemini günümüz eğitim sistemleriyle kıyaslamak
ve ikisinin birebir örtüştüğünü söylemek mümkün değildir. Ancak kendi şartları
içerisinde değerlendirildiğinde medreselerin yönetim ve eğitim anlayışlarının
oluşum ve gelişiminde pek çok değişkenin/faktörün bulunduğu görülebilir.
Bunların başında devlet otoritesi, ilmiye sınıfı
olarak teşkilatlanan ulema, Türk ve İslam coğrafyasının genelinde var olan Sünnî
ilim geleneği, medreselerin finansmanını sağlayan vakıflar ve medrese
eğitiminde asıl önemli unsur olan müderris gelmektedir. Özellikle Fatih’in
yönetim ve eğitim sistemi bakımından yakından ilgilenerek inşa ettiği Sahn-ı
Semân ve Kanuni’nin kurduğu Süleymaniye medreseleri, devlet otoritesinin
medreseler üzerindeki etkisini çok iyi yansıtmaktadır. Ulemanın da medreseler
üzerindeki tesiri, medreselerle ilgili düzenlemelerin yer aldığı kanunnâmelerin
hazırlanması ve yürürlüğe konulmasında kendini göstermiştir. İslam ilim ve
kültürünün önemli merkezlerinden gelen bilginler ile özellikle yüksek tahsil
için buraları tercih eden Osmanlı âlimleri bu bölgelerdeki medreselerin ilim,
kültür ve eğitim geleneklerini Osmanlı medreselerine intikal ettirmişlerdir.
Yine bu konuda Osmanlı âlimlerinin itibar ettiği Sünnî çizgideki seçkin
ulemanın eserleri ve şerhleri Osmanlı medreselerinde okunmuş ve bunlar zihniyet
oluşturucu etkiye sahip olmuştur. Medreselerin finansmanını sağlayan vakıfların
kurucularının vakıfnâmelerde, medreselerde müderrislik yapacak kişiler ile
okutulacak ilim ve eserlerin belirlenmesinde müdahil oldukları görülür.
Müderrisler ise medreselerin yönetim ve eğitim işlerinden tamamen sorumlu
kişilerdir. İlmi ihtisasları, kişisel tercihleri ve dünya görüşleri
doğrultusunda ders programlarında farklı kitaplar okutabilmekteydiler. Bu
çalışmamızda medrese eğitim sistemi üzerinde etkisi olduğunu düşündüğümüz
faktörleri genel olarak anlamaya ve yorumlamaya çalışacağız.
Journal Section | ARTICLES |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 22, 2017 |
Submission Date | November 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.