Alevi Places In The United Kingdom: I Am Seen, Therefore I Am!
Year 2024,
, 1 - 32, 17.07.2024
Yavuz Çobanoğlu
Abstract
We are in an era marked by cultural identities. The political sphere seems to be almost completely dominated by identity politics. In this period when culture and its identities have become the most important element of human activities, all demands are now presented through identities. Cultural identities are also closely related to belonging. This relationship also supports the feeling of "belonging" to a community. However, in this age where being visible is also highly valued, the identity bridge established through a bond of belonging expresses itself through certain symbols. Symbols (and sometimes symbolism) now appear as a proof of the community's existence against others. This phenomenon also extends to cultural communities that have migrated from the homeland for whatever reason. Thus, the aim of this article, based on a year-long field research, will be to make sense of some of the relationships that the Alevi community in the UK has built around identity, belonging and symbolisms.
Ethical Statement
"Alevi Places In The United Kingdom: I Am Seen, Therefore I Am!" I hereby declare that I am not in partnership with any person or organization in this article.
Supporting Institution
TUBITAK
Project Number
1059B192000776
Thanks
This fieldwork was carried out at the invitation of London Metropolitan University between October 2021 and October 2022 with a TÜBİTAK 2219 Postdoctoral Research Fellowship. I would like to thank TUBITAK for their support and their kind and caring staff.
References
- Adams, R. E. (2016). The Turkish Bağlama: A Sacred Symbol of Alevi Identity, Nota Bene: Canadian Undergraduate Journal of Musicology, 9(1), 41-55.
- Akbalık, E. (2016). Alevi-Bektaşi Şiirinde Ay ve Güneş Sembolizmi, Türkiyat Mecmuası, 26(1), 1-13.
- Akdemir, A. (2016). Alevis in Britain: Emerging Identities in A Transnational Social Space, Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Essex- Department of Sociology.
- Ataş, C. (2018). Anadolu’dan Londra’ya Göç: Alevi Kadınların Alevilik Pratikleri ve Eşitlik Söylemleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi- Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Baumeister, R. F., Leary, M. R. (1995). The Need to Belong: Desire for Interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation, Psychological Bulletin, 117(3), 497-529.
- Berger, J. (1999). Görme Biçimleri, Y. Salman (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
- Bilecen, T., Araz, M. S. (2015). Londra’da Yaşayan Türkiyeli Göçmenlerin Etnik ve Mezhepsel Aidiyetlerinin Siyasal Tutum ve Davranışlarına Etkisi, Göç Dergisi, 2(2), 189-207.
- Bourdieu, P. (1989). Social Space and Symbolic Power, Sociological Theory, 7(1), 14-25.
- Chadwick, C. (2018). Symbolism, New York: Routledge.
- Cohen, A. P. (1999). Topluluğun Simgesel Kuruluşu, M. Küçük (Çev.), Ankara: Dost Yayınları.
- Çetin, Ü. (2013). Anomic Disaffection: A Sociological Study of Youth Suicide Within The Alevi Kurdish Community in London, Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Essex- Department of Sociology.
- Çetin, Ü. (2016). Durkheim, Ethnography and Suicide: Researching Young Male Suicide in The Transnational London Alevi-Kurdish Community, Ethnography, 17(2) 250-277.
- Deniz, D. (2012). Yol/Rê: Dersim İnanç Sembolizmi / Antropolojik Bir Yaklaşım, İstanbul: İletişim Yayınları.
- Dressler, M. (2008). Religio-Secular Metamorphoses: The Re-Makingof Turkish Alevism, Journal of the American Academy of Religion, 76(2), 280-311.
- Dursun, Ç., Hança, B. B. (2022). Alevi İnancında Hayvan Sembolizmi: Kul Himmet Örneği, Asya Studies, (19), 107-114.
Birleşik Krallık’ta Alevi Mekanları: Görünüyorum, Öyleyse Varım!
Year 2024,
, 1 - 32, 17.07.2024
Yavuz Çobanoğlu
Abstract
Kültürel kimliklerin damga vurduğu bir çağın içerisindeyiz. Siyasal alan neredeyse tamamen kimlik politikalarının egemenliğine geçmiş görünüyor. Kültür ile ona ait kimliklerin insan etkinliklerinin en önemli unsuru hâline geldiği bu dönemde artık tüm talepler de kimlikler aracılığıyla sunuluyor. Kültürel kimlikler aidiyetlerle de yakın ilişki içerisinde ve bir topluluğa “ait olma” duygusunu destekliyor. Bununla birlikte görünür olmanın da fazlasıyla kıymetli olduğu bu çağda, bir aidiyet bağı ile kurulan kimliksel köprü kendisini bir takım semboller üzerinden ifade ediyor. Semboller (/sembolizm) artık, topluluğun ötekilere karşı varlığının bir ispatı biçiminde ortaya çıkıyor. Keza bu olgu, anayurttan herhangi bir sebeple göç etmiş kültürel toplulukları da kapsamaktadır. Nitekim bir yıl süren bir saha araştırmasına dayanan bu makalenin amacı da İngiltere’deki Alevi topluluğunun kimlik, aidiyet ve sembolizmler etrafında kurduğu bazı ilişkileri anlamlandırmak olacaktır.
Ethical Statement
“İngiltere’de Alevi Mekânları: Görünüyorum, Öyleyse Varım!” başlıklı bu makalemde herhangi bir kişi veya kurumla çıkar ortaklığında bulunmadığımı beyan ederim.
Supporting Institution
TÜBİTAK
Project Number
1059B192000776
Thanks
Bu saha çalışması, London Metropolitan University’nin davetiyle Ekim 2021 ile Ekim 2022 tarihleri arasında TÜBİTAK 2219 Doktora Sonrası Araştırma Bursu ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya desteklerinden dolayı TÜBİTAK’a ve ilgilerini esirgemeyen nazik personeline teşekkür ederim.
References
- Adams, R. E. (2016). The Turkish Bağlama: A Sacred Symbol of Alevi Identity, Nota Bene: Canadian Undergraduate Journal of Musicology, 9(1), 41-55.
- Akbalık, E. (2016). Alevi-Bektaşi Şiirinde Ay ve Güneş Sembolizmi, Türkiyat Mecmuası, 26(1), 1-13.
- Akdemir, A. (2016). Alevis in Britain: Emerging Identities in A Transnational Social Space, Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Essex- Department of Sociology.
- Ataş, C. (2018). Anadolu’dan Londra’ya Göç: Alevi Kadınların Alevilik Pratikleri ve Eşitlik Söylemleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi- Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Baumeister, R. F., Leary, M. R. (1995). The Need to Belong: Desire for Interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation, Psychological Bulletin, 117(3), 497-529.
- Berger, J. (1999). Görme Biçimleri, Y. Salman (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
- Bilecen, T., Araz, M. S. (2015). Londra’da Yaşayan Türkiyeli Göçmenlerin Etnik ve Mezhepsel Aidiyetlerinin Siyasal Tutum ve Davranışlarına Etkisi, Göç Dergisi, 2(2), 189-207.
- Bourdieu, P. (1989). Social Space and Symbolic Power, Sociological Theory, 7(1), 14-25.
- Chadwick, C. (2018). Symbolism, New York: Routledge.
- Cohen, A. P. (1999). Topluluğun Simgesel Kuruluşu, M. Küçük (Çev.), Ankara: Dost Yayınları.
- Çetin, Ü. (2013). Anomic Disaffection: A Sociological Study of Youth Suicide Within The Alevi Kurdish Community in London, Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Essex- Department of Sociology.
- Çetin, Ü. (2016). Durkheim, Ethnography and Suicide: Researching Young Male Suicide in The Transnational London Alevi-Kurdish Community, Ethnography, 17(2) 250-277.
- Deniz, D. (2012). Yol/Rê: Dersim İnanç Sembolizmi / Antropolojik Bir Yaklaşım, İstanbul: İletişim Yayınları.
- Dressler, M. (2008). Religio-Secular Metamorphoses: The Re-Makingof Turkish Alevism, Journal of the American Academy of Religion, 76(2), 280-311.
- Dursun, Ç., Hança, B. B. (2022). Alevi İnancında Hayvan Sembolizmi: Kul Himmet Örneği, Asya Studies, (19), 107-114.