Refah
devletinin aracı olan sosyal politikanın en önemli araçlarından biri şüphesiz
sosyal hizmettir. Sosyal politikaların sosyal hizmet üzerindeki
belirleyiciliği, Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi için de söz konusu olmuştur.
Bu
çalışmada Türkiye’de dönemsel olarak sosyal politikalar ile sosyal hizmet
eğitimi arasındaki etkileşim incelenmektedir. Çalışmada tarihsel süreç takip
edilmiş ve dokümantasyon metodu kullanılmıştır. Öncelikle konunun temel
kavramları olan sosyal politika ve sosyal hizmet tanımlanmıştır. Sonra Türkiye’de
sosyal hizmet eğitiminin geçirdiği süreçler incelenerek sosyal politikaların bu
süreçler üzerindeki belirleyiciliği tartışılmıştır.
Sosyal
hizmet eğitiminin güncel sorunlarının da dile getirildiği çalışmada,
modernleşme ve şehirleşme ile birlikte Türk toplumunun geçirdiği değişim ve
dönüşümlerin sosyal politika ve dolayısıyla sosyal hizmet anlayışını da
dönüştürdüğü tespit edilmiştir. Buna paralel olarak, üniversitelerde açılan
yeni bölümlerle sosyal hizmet eğitimine ivme kazandırılmasının, sosyal ihtiyaçlara ve sorunlara güncel sosyal
politikalarla uyumlu çözüm arayışlarının sonucu olduğu belirlenmiştir.
One of the most important tools of social policy, which is the
instrument of welfare state, is undoubtedly social service. Social policy, just
as it is effective on social services, it is also a determining factor in
social work education in Turkey.
In this study
the interaction between social policy and social work education in Turkey were
examined periodically. Historical process was traced and documentation method
was used. First of all, the basic concepts of this topic, social
policy and social work are defined. Subsequently,
examined the process of social work education in Turkey and social policy
decisiveness on this process were discussed.
In the study,
where the current problems of social service education are also mentioned, it
has been determined that the changes and transformations of Turkish society
along with modernization and urbanization not only transform social policy, but
also transform the understanding of social work. In relation to this, it has been determined that the acceleration of
social service education with the new departments opened in universities is the
result of the search for solutions to social needs and problems in line with
current social policies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2019 |
Submission Date | November 12, 2019 |
Acceptance Date | December 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 5 |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.