In web-based courses, students' loyalty to the courses and their satisfaction are affected by many variables or affect many variables. Considering this situation, the study was carried out to determine whether there is a significant relationship between student loyalty and satisfaction in web-based courses and technology acceptance and attitudes towards information and communication technologies. Considering that many different technologies are used in web-based courses, it has been predicted that technology acceptance and attitude towards information and communication technologies will be related to student loyalty and satisfaction. In this respect, correlational survey model was used in the study to determine the change and the degree of change that may occur among the variables. The students in the study sample are the ones who study in different departments and take different courses. The data collected from these students were collected via four different scales. The scales were adapted to the digital environment and the data were collected in the web environment. Pearson correlation test and multiple regression analysis were used for the data analysis of the study. As a the result of the study, it has been understood that the acceptance of technology in web-based courses is related to students’ satisfaction and the attitude towards information and communication technologies is related to students’ loyalty and satisfaction. In addition, it has been understood that technology acceptance and attitude towards information and communication technologies are variables that can be used to predict student satisfaction and student loyalty and satisfaction respectively.
Bu çalışma web tabanlı derslerde öğrenci bağlılığı ve memnuniyeti ile teknoloji kabulü ve bilgi iletişim teknolojilerine yönelik tutum arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini basit seçkisiz yöntemle oluşturmuştur. Çalışmanın veri toplama araçları: “Çevrimiçi Öğrenci Bağlılık Ölçeği”, “Uzaktan Eğitim Öğrenen Doyum Ölçeği”, “Çevrimiçi Öğrenme Sistemleri Kabul Ölçeği” ve “Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutum Ölçeği”dir. Çalışma verileri veri toplama araçlarının dijital ortama uyarlanmış versiyonları ile web ortamında toplanmıştır. Çalışmanın veri analiz işlemleri için pearson korelâsyon testi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre teknoloji kabulü ile öğrenci bağlılığı arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Ancak teknoloji kabulü ile topluluk hissi arasında pozitif yönde çok zayıf bir ilişki olduğu görülmüştür. Teknoloji kabulü ile öğrenci memnuniyeti ve alt boyutları arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki olduğu gözlemlenmiştir. Diğer taraftan BİT’e yönelik tutum ile öğrenci bağlılığı ve memnuniyeti ile alt boyutları arasında pozitif yönde çok zayıf bir ilişki olduğu görülmüştür. Buna ek olarak BİT’e yönelik tutumun öğrenci bağlılığını anlamlı bir şekilde yordadığı, teknoloji kabulünün ise öğrenci bağlılığını anlamlı bir şekilde yordayamadığı, BİT’e yönelik tutumun ve teknoloji kabulünün öğrenci memnuniyetini anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Sonuç olarak web tabanlı derslerde teknoloji kabulü ve BİT’e yönelik tutumun öğrenci bağlılığı ve memnuniyeti ile ilişkili ve onları yordamada kullanılabilecek değişkenler olduğu anlaşılmıştır.
Web Tabanlı Dersler Öğrenci Bağlılığı Öğrenci Memnuniyeti Teknoloji Kabulü Bilgi İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2021 |
Submission Date | July 30, 2021 |
Acceptance Date | September 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 9 |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.