Toplumsal hareketler, toplumda karşılaşılan çeşitli sorunlara yönelik eylemleri içermektedir. Yaşanan sosyal, ekonomik, teknolojik ve kültürel değişimlerle birlikte toplumsal hareketliliğin uygulanma biçimi de geçmişten günümüze değişiklik göstermiştir. Özellikle 20.yüzyılın ortalarından itibaren yeni toplumsal hareketlerden söz edilir olmuştur. Yeni toplumsal hareketlerde amaç, aktörler, mekân gibi faktörler farklılık göstermektedir. Geleneksel sokak hareketlerinin yerini, yeni sosyal ağlar üzerinden kurulan iletişim ortamı almıştır. İnternet tabanlı sosyal iletişim ağlarının gelişimi dijital aktivizmin oluşumuna zemin hazırlamıştır. Dijital aktivizm, günümüzde genellikle sosyal medya araçları üzerinden gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmada son dönemde dünya gündeminde yer alan İsrail-Filistin çatışması araştırma problemi olarak ele alınmaktadır. Araştırmanın amacı, İsrail’i desteklediği bilinen markalara yaklaşımın yeni toplumsal hareketler bağlamında nasıl olduğunun anlaşılmasıdır. Bu çerçevede çalışmada nitel araştırma deseni bağlamında göstergebilimsel analizden yararlanılmıştır. Sosyal medya üzerinden paylaşılan boykot içerikli altı gönderi, R. Barthes’ın analizinden hareketle yorumlanmıştır. Barthes gösterge, gösteren ve gösterilenden oluşan üç öğe üzerinde durmaktadır. Araştırmada veriler, bu öğeler göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir. Buna göre verilerde kırmızı, siyah ve gri renkli temaların yoğun olduğu görülmüştür. İçeriklerin özellikle çocukların maruz kaldığı olumsuz durum üzerine odaklandığı fark edilmiştir. Dijital aktivizmin istenilen amaçları gerçekleştirmede etkin bulunduğu anlaşılmıştır.
Bu araştırma makalesinin verileri anket veya mülakat teknikleri kullanılarak elde edilmediğinden etik kurul izni gerekmemiştir.
Social movements include actions against various problems encountered in society. Along with the social, economic, technological and cultural changes, the way social mobility is practiced has changed from past to present. Especially since the mid-20th century, new social movements have been mentioned. Factors such as purpose, actors and space differ in new social movements. Traditional street movements have been replaced by communication through new social networks. The development of internet-based social communication networks has paved the way for the emergence of digital activism. Today, digital activism is generally carried out through social media tools. In this study, the Israeli-Palestinian conflict, which has recently been on the world agenda, is taken as the research problem. The aim of the research is to understand how the approach to brands known to support Israel is in the context of new social movements. In this framework, semiotic analysis was utilized in the context of qualitative research design. Six posts with boycott content shared on social media were interpreted based on R. Barthes' analysis. Barthes emphasizes three elements consisting of sign, signifier and signified. In the study, the data were analyzed by taking these elements into consideration. Accordingly, it was observed that red, black and gray themes were intense in the data. It was noticed that the content focused especially on the negative situation that children were exposed to. It was understood that digital activism was effective in achieving the desired goals.
In this research article, ethics committee permission was not required as the data were not obtained using survey or interview techniques.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2025 |
Submission Date | June 8, 2025 |
Acceptance Date | July 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: Yeni Medya Çalışmaları |