BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECTS OF MUSEUM VISITS ON PRESCHOOLERS' POSITIVE EMOTIONS AND KNOWLEDGE LEVELS TOWARDS MUSEUMS

Yıl 2016, Sayı: 6, 264 - 281, 01.02.2016

Öz

The aim of the study is to examine the effects of museum visits on preschool children’s positive
feelings and knowlegde towards museums. The study is designed in experimental model and it is an
qualitative one. The study group includes 58 preschoolers from 4 different classrooms and 10 preschoool
tescher candidates who accompany the school groups. The school groups participated in the educational
activities that hold on Rahmi Koç Museum, İstanbul Modern Museum and Nezahat Gökyiğit Botanical
Garden in spring semester of 2014-2015 academic year. Individual interviews were made with each
children before and after the visits and all answers were recorded. Also, the museum visit forms that were
filled by the teacher candidates and the data gathered from the interviews made with the candidates by the
researchers were used to examine the effects of the visits. The data was analyzed by using descritive
content analyses method. The findings indicate that 5-6 years old preschool children have positive
feelings to visit museums and the visit experience has a significant effect on knowledge based domain.

Kaynakça

  • Abacı, O. (2005). Çocuk ve Müze. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Abacı, O., & Usbaş, H. (2010). Investigation of the Effects of the Program "Utilization of the Museums for Preschool Education" on 6 Years-Old Children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1205-1209.
  • Abacı, O., & Usbaş, H. (2011). Okul Öncesi Çocuk ve Müze. M. Ormanlıoğlu-Uluğ, & G. Karadeniz (Edi.), Okul Öncesi Çocuk Ve..içinde (s..359-382). Ankara: Nobel.
  • Akmehmet-Tezcan, K. (2008). Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi. İ. San (Edi.), Eğitim ve Müze Semineri içinde (s.175-188). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akmehmet-Tezcan, K., & Ödekan, A. (2006). Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 47-58.
  • Anderson, D., & Zhang, Z. (2003). Teacher perceptions of field-trip planning and Implementation. Visitor Studies, 6(3), 6-11.
  • Anderson, D., Kisiel, J., & Storksdieck, M. (2006). Understanding Teachers' Perspectives on Field Trips: Discovering Common Ground in Three Countries. Curator, 49(3), 365-386.
  • Atasoy-Yavuzoğlu, N. (1999). Yeniden Müzeciliği Düşünmek. T. Atagök (Edi.) Çağdaş Eğitimde Müzenin İşleviiçinde (s.147-153). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Bayındır, D., & Seggie, F. N.(2015). Teachers’ Personal and Professional Use of Informal Learning Institutions: Focus on a Botanic Garden. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 143-155.
  • Buyurgan, S. &Mercin, L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. (V. Özsoy, Dü.) Ankara: Görsel Sanatlar Eğitim Derneği Yayınları 2.
  • Çelik, N., & Daşcan, Ö. (2014). Son Değişikliklerle Okul Öncesi Eğitim Programı ve Etkinlik Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çoban, A. (2013). Temel kavramlar. . G. Ocak (Edi.), Öğretim ilke ve yöntemleri (5.baskı, s. 3- 55). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duban, N., & Küçükyılmaz, E. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerinin Uygulama Okullarında Kullanımına İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 769-784.
  • Eğitmen, A. (2008). Ankara Etnografya Müzesinde “Anadoluda Üreten Kadın” Temasına Yaratıcı Drama Yöntemi ile bakış. İ. San (Edi.), Eğitim ve Müze Semineri içinde (s.131- 146). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in School and out of School Learning:Formal, Nonformal and Informal Education. Journal of Sciences Education & Technology, 16(2), 171-190.
  • Falk, J., & Dierking, L. (1992). The Museum Experience. Washington,D.C: Whaleback Books.
  • Falk, J., & Dierking, L. (2000). Learning from museums: Visitor experiences and the making of meaning. Altamira: Walnut,CA.
  • Filiz, N. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi , Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaırmak, Ö. (2006). Psikolojik Sağlamlık, Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 129-142.
  • Kisiel, J. (2005). Understanding Elementary School Teacher Motivations for Science Field Trips. Science Education, 89(6), 936-955.
  • Kisiel, J. (2006). Making field trips work. The Science education, 73(1), 46-48.
  • Lessow, B. (1990). Factors Related to Elementary Teachers’ Effective Utilization of Field Trips to Informal Science Resources. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Indiana Üniversitesi.
  • Liddicoat, K., & Kransy, M. (2014). ). Memories as Useful Outcomes of Residential Outdoor Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 45(3), 178-193.
  • Maccaro-Kuruoğlu, N. (2002). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 275-285.
  • Mercin, L. (2004). Okul Öncesi Dönem Çocuk Eğitiminde Sanat Eğitimi ve Müzeler. Erken Çocukluk eğitiminde sanat sempozyumu: Geleceğe Bakış. İstanbul: Morpa.
  • Merriam, S. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Neathery, M. (1998). Informal Learning in Experiential Settings. Journal of Elementary science Education, 10(2), 36-49.
  • Önder, A., Abacı, O., & Kamaraj, I. (2009). “Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi” İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara Örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 103-117.
  • Orion, N. (1993). A Model for the Development and Implementation of Field Trips as an Integral Part of Science Curriculum. School Science and Mathematics, 93(6), 325-331.
  • Seggie, F., & Bayyurt, Y. (2015). Nitel Araştırma, Yöntem Teknik, Analiz ve Yaklaşımları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Vitalaki, E. (2011). Museum Education As A Tool For Promoting School-Wide Community And Family Cooperation In Elementary: A Preliminary Report. Problems of Education in the 21st Century, 36, 116-125.
  • Wellington, J. 2. (1990). Formal and Informal Learning in Science: The Role of the Interactive Science Centers. Physics Education, 25(5), 247-252.
  • Wyles, J. K. (2013). Towards a Marine Mindset:Visiting an Aquarium Can Improve Attitudes and Intentions Regarding Marine Sustainability. Visitor Studies, 16(1), 95-110.
  • Yıldırım, A. Ş. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. V. (2011). Ilköğretim Öğrencilerinin Müze Gezilerine ve Müzelerin Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerin İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi Fen Bilimleri Dergisi, 1(3), 21-39.
  • Zwaka, P. (2008). Müzeler Çocuklar ve Gençler için Kültürel Mekanlar mı? . İ. San (Edi.), Eğitim ve Müze Semineri içinde (s.47-62). Ankara: Kök Yayıncılık.

OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Yıl 2016, Sayı: 6, 264 - 281, 01.02.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklar ile yapılan müze gezilerinin çocukların müze gezilerine karşı gösterdikleri olumlu duygu durumu ve bilgi düzeyi üzerindeki etkilerini incelemektedir. Araştırma deneysel modelde tasarlanmış niteliksel bir çalışmadır. Araştırmaya, 4 farklı anasınıfında yer alan 58 çocuk ve gezilerde onlara eşlik eden 10 öğretmen adayı katılmıştır. Çocuklar, 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Rahmi Koç Müzesi, İstanbul Modern ve Nezahat Gökyiğit Botanik Bahçesi’nde verilen eğitim etkinliklerine katılmıştır. Çocuklarla gezi öncesinde ve tüm geziler tamamlandıktan sonra, bireysel görüşmeler yapılmış ve çocukların cevapları kayıt edilmiştir. Gezilere katılan çocukların görüşlerinin yanı sıra, öğretmen adayları tarafından doldurulan gezi gözlem formlarından, ve adaylar ile yapılan bireysel görüşmelerden elde edilen verilerden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında gerçekleştirilen geziler sonucunda, okul öncesi dönem, 5-6 yaş grubu çocuklarının müze gezilerine katılma konusunda olumlu duygulara sahip oldukları, gezilere katılmanın ise özellikle bilgi düzeyinde olumlu etkileri olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Abacı, O. (2005). Çocuk ve Müze. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Abacı, O., & Usbaş, H. (2010). Investigation of the Effects of the Program "Utilization of the Museums for Preschool Education" on 6 Years-Old Children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1205-1209.
  • Abacı, O., & Usbaş, H. (2011). Okul Öncesi Çocuk ve Müze. M. Ormanlıoğlu-Uluğ, & G. Karadeniz (Edi.), Okul Öncesi Çocuk Ve..içinde (s..359-382). Ankara: Nobel.
  • Akmehmet-Tezcan, K. (2008). Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi. İ. San (Edi.), Eğitim ve Müze Semineri içinde (s.175-188). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akmehmet-Tezcan, K., & Ödekan, A. (2006). Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 47-58.
  • Anderson, D., & Zhang, Z. (2003). Teacher perceptions of field-trip planning and Implementation. Visitor Studies, 6(3), 6-11.
  • Anderson, D., Kisiel, J., & Storksdieck, M. (2006). Understanding Teachers' Perspectives on Field Trips: Discovering Common Ground in Three Countries. Curator, 49(3), 365-386.
  • Atasoy-Yavuzoğlu, N. (1999). Yeniden Müzeciliği Düşünmek. T. Atagök (Edi.) Çağdaş Eğitimde Müzenin İşleviiçinde (s.147-153). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Bayındır, D., & Seggie, F. N.(2015). Teachers’ Personal and Professional Use of Informal Learning Institutions: Focus on a Botanic Garden. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 143-155.
  • Buyurgan, S. &Mercin, L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. (V. Özsoy, Dü.) Ankara: Görsel Sanatlar Eğitim Derneği Yayınları 2.
  • Çelik, N., & Daşcan, Ö. (2014). Son Değişikliklerle Okul Öncesi Eğitim Programı ve Etkinlik Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çoban, A. (2013). Temel kavramlar. . G. Ocak (Edi.), Öğretim ilke ve yöntemleri (5.baskı, s. 3- 55). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duban, N., & Küçükyılmaz, E. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerinin Uygulama Okullarında Kullanımına İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 769-784.
  • Eğitmen, A. (2008). Ankara Etnografya Müzesinde “Anadoluda Üreten Kadın” Temasına Yaratıcı Drama Yöntemi ile bakış. İ. San (Edi.), Eğitim ve Müze Semineri içinde (s.131- 146). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in School and out of School Learning:Formal, Nonformal and Informal Education. Journal of Sciences Education & Technology, 16(2), 171-190.
  • Falk, J., & Dierking, L. (1992). The Museum Experience. Washington,D.C: Whaleback Books.
  • Falk, J., & Dierking, L. (2000). Learning from museums: Visitor experiences and the making of meaning. Altamira: Walnut,CA.
  • Filiz, N. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi , Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaırmak, Ö. (2006). Psikolojik Sağlamlık, Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 129-142.
  • Kisiel, J. (2005). Understanding Elementary School Teacher Motivations for Science Field Trips. Science Education, 89(6), 936-955.
  • Kisiel, J. (2006). Making field trips work. The Science education, 73(1), 46-48.
  • Lessow, B. (1990). Factors Related to Elementary Teachers’ Effective Utilization of Field Trips to Informal Science Resources. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Indiana Üniversitesi.
  • Liddicoat, K., & Kransy, M. (2014). ). Memories as Useful Outcomes of Residential Outdoor Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 45(3), 178-193.
  • Maccaro-Kuruoğlu, N. (2002). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 275-285.
  • Mercin, L. (2004). Okul Öncesi Dönem Çocuk Eğitiminde Sanat Eğitimi ve Müzeler. Erken Çocukluk eğitiminde sanat sempozyumu: Geleceğe Bakış. İstanbul: Morpa.
  • Merriam, S. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Neathery, M. (1998). Informal Learning in Experiential Settings. Journal of Elementary science Education, 10(2), 36-49.
  • Önder, A., Abacı, O., & Kamaraj, I. (2009). “Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi” İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara Örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 103-117.
  • Orion, N. (1993). A Model for the Development and Implementation of Field Trips as an Integral Part of Science Curriculum. School Science and Mathematics, 93(6), 325-331.
  • Seggie, F., & Bayyurt, Y. (2015). Nitel Araştırma, Yöntem Teknik, Analiz ve Yaklaşımları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Vitalaki, E. (2011). Museum Education As A Tool For Promoting School-Wide Community And Family Cooperation In Elementary: A Preliminary Report. Problems of Education in the 21st Century, 36, 116-125.
  • Wellington, J. 2. (1990). Formal and Informal Learning in Science: The Role of the Interactive Science Centers. Physics Education, 25(5), 247-252.
  • Wyles, J. K. (2013). Towards a Marine Mindset:Visiting an Aquarium Can Improve Attitudes and Intentions Regarding Marine Sustainability. Visitor Studies, 16(1), 95-110.
  • Yıldırım, A. Ş. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. V. (2011). Ilköğretim Öğrencilerinin Müze Gezilerine ve Müzelerin Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerin İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi Fen Bilimleri Dergisi, 1(3), 21-39.
  • Zwaka, P. (2008). Müzeler Çocuklar ve Gençler için Kültürel Mekanlar mı? . İ. San (Edi.), Eğitim ve Müze Semineri içinde (s.47-62). Ankara: Kök Yayıncılık.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44AT83MB
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Asude B. Dağal Bu kişi benim

Dilan Bayındır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Dağal, A. B., & Bayındır, D. (2016). OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(6), 264-281.
AMA Dağal AB, Bayındır D. OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. INES Journal. Şubat 2016;(6):264-281.
Chicago Dağal, Asude B., ve Dilan Bayındır. “OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 6 (Şubat 2016): 264-81.
EndNote Dağal AB, Bayındır D (01 Şubat 2016) OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 6 264–281.
IEEE A. B. Dağal ve D. Bayındır, “OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ”, INES Journal, sy. 6, ss. 264–281, Şubat 2016.
ISNAD Dağal, Asude B. - Bayındır, Dilan. “OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 6 (Şubat 2016), 264-281.
JAMA Dağal AB, Bayındır D. OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. INES Journal. 2016;:264–281.
MLA Dağal, Asude B. ve Dilan Bayındır. “OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 6, 2016, ss. 264-81.
Vancouver Dağal AB, Bayındır D. OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARLA YAPILAN MÜZE GEZİLERİNİN MÜZELERE KARŞI OLUMLU DUYGU VE BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. INES Journal. 2016(6):264-81.