Corporate Social Responsibility (CSR) is a management process for the companies to determine their economic, environmental and social impacts, manage their risks and resources, structure their business processes in line with their economic, social and environmental priorities by taking into account the expectations of their stakeholders. CSR enables the company to ensure its own sustainability and to fulfill its environmental and social responsibilities. One of the many benefits that CSR provides to the company is the positive effect of CSR to the company’s brand and reputation. The aim of this study is to analyze the perspectives of companies on CSR and examine the role of CSR on communication activities of the companies. In line with this purpose, structured in-depth interviews are held with 11 companies listed in the BIST Sustainability Index about their CSR processes and communication activities. CSR sections on their websites and the CSR reports of these companies are also analyzed by using content analysis method. According to the results; it was concluded that index companies carry out their CSR processes systematically and CSR is perceived as a way of doing business that covers all business processes by these companies. In addition, it was found out that they frequently use CSR practices as a communication tool and that CSR practices are of importance in brand communication activities.
Corporate Social Responsibility CSR BIST Sustainability Index Brand Communication Sustainability Communication
Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) şirketlerin ekonomik, çevresel ve sosyal etkilerini belirleyerek, risklerini ve kaynaklarını bu çerçevede yönetmesi, iş süreçlerini, paydaşlarının beklenti ve memnuniyetlerini de dikkate alarak, ekonomik, sosyal ve çevresel alanlardaki öncelikleri doğrultusunda yapılandırması; bu sayede hem şirketin sürdürülebilirliğini sağlaması hem de çevresel ve toplumsal sorumluluklarını yerine getirmesi için gerekli bir yönetim sürecidir. KSS'nin şirkete sağladığı pek çok faydadan biri KSS'nin şirket marka ve itibarına katkısıdır. Bu çalışmanın amacı, KSS uygulamaları gerçekleştiren şirketlerin, KSS’ye bakış açılarını analiz etmek ve KSS’nin iletişim çalışmaları üzerindeki rolünü incelemektir. Bu amaca yönelik olarak BİST Sürdürülebilirlik Endeksi’nde işlem gören 11 şirket ile KSS süreçleri ve bu kapsamdaki iletişim çalışmalarına dair yapılandırılmış derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte şirketlerin İnternet sitelerinde yer alan KSS bölümleri ve bugüne dek yayınladıkları KSS raporları içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular neticesinde, endeks şirketlerinin KSS süreçlerini sistemli bir şekilde yürüttükleri ve KSS’yi tüm iş süreçlerini kapsayan bir iş yapış şekli olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte iletişim süreçlerinde KSS uygulamalarına sıklıkla yer verdikleri ve KSS çalışmalarının marka iletişimi çalışmalarında önem taşıdığı görülmüştür.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk KSS Sürdürülebilirlik BİST Sürdürülebilirlik Endeksi Marka İletişimi Sürdürülebilirlik İletişimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |