Research Article
BibTex RIS Cite

PROJEKSİYONDAN LED EKRANA EŞ ZAMANLI ARKA PLAN TEKNOLOJİSİNİN GELİŞİMİ VE FİLM YAPIMINA ETKİSİ

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 294 - 308, 29.11.2024
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1508298

Abstract

Sinemanın başlangıcından itibaren gerek canlı aksiyon çekimler sırasında gerekse de post-prodüksiyon aşamasında kaydedilmiş görüntülerin canlı aksiyon çekimlerle birleştirilmesini ve arka planların değiştirmesini/oluşturulmasını içeren pek çok farklı görsel efekt yöntemi kullanılmıştır. Fiziksel bir mekanda bulunmanın zor veya imkansız olduğu durumları bertaraf etmek, fiziksel bir mekanın yol açacağı tehlikeli durumların üstesinden gelmek ve hayali mekanları yaratmak için hayli elverişli olan arka plan oluşturma teknolojileri, geçmişten günümüze sinemada hayli işlevsel olarak kullanılmıştır. Bu açıdan çalışmada canlı çekimler ve önceden oluşturulan arka planları eş zamanlı olarak kayda almada kullanılan teknolojiler odağa alınmaktadır. Çalışma, canlı aksiyon çekimler sırasında eş zamanlı kaydı mümkün kılan projeksiyon ve onun çağdaşı olan LED ekran teknolojisi ile sınırlandırılmıştır. Bu bakımdan çalışmada, eş zamanlı arka plan oluşturma teknolojinin nasıl geliştiği ve kullanılan teknolojinin film yapımını nasıl etkilediği araştırma konusu edilmektedir. Bunun için sinema tarihinde canlı aksiyon çekimlerle arka planları eş zamanlı yakalamaya imkan veren ön-arka projeksiyon, dijital projeksiyon ve LED ekran yöntemleri incelenmekte ve bu teknolojinin film üretimine sağladığı avantajlar ortaya çıkarılmaktadır.

References

  • Bennett, J., C. (2020). Immersive Performance Environment: A Framework for Facilitating at Actor in Virtual Production. Queensland University of Technology Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Cheek, T. (2013). “Projection Mapping in Oblivion (starring Tom Cruise)”. TripleWide Media. https://articles.triplewidemedia.com/projection-mapping-in-the-making-of-oblivion-starring-tom-cruise/, Erişim Tarihi: 15.12.2021.
  • Davidhazy, A. (2008). “Front projection: a useful compositing special effects technique”. Rochester Institute of Technology. RIT Digital Institutional Repository. https://repository.rit.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1439&context=article , Erişim Tarihi: 17.09.2024.
  • Dawson, R. (2020). “Rear And Front Projection In Film Production”. Film Riot. https://www.filmriot.com/blog/rear-front-projection/, Erişim Tarihi: 19.12.2021.
  • Desowitz, B. (2021). “Reminiscence’: Creating a Visual Mindscape for Lisa Joy’s ‘Analog Noir’ Worthy of Hitchcock”. IndieWire. https://www.indiewire.com/2021/08/reminiscence-cinematographer-paul-cameron-analog-noir-1234660286/, Erişim Tarihi: 15.12.2021.
  • Failes, I. (2018). “First Man: An Effects Odyssey”. VFXV. https://www.vfxvoice.com/first-man-an-effects-odyssey/, Erişim Tarihi: 14.12.2021.
  • Fink, M. ve Morie, J., F. (2010). “Introduction”. The VES Handbook of Visual Effects: Industry Standard VFX Practices and Procedures. (Ed.) Jeffrey A. Okun, Susan Zwerman. Focal Press.: Oxford.
  • Hogg, T. (2021). “Perspectives: Chasing The Evolving Industry Norm For Virtual Production”. VFXV. https://www.vfxvoice.com/perspectives-chasing-the-evolving-industry-norm-for-virtual-production/, Erişim Tarihi: 19.12.2021.
  • James, O., Achard, R., Bird, J. ve Cooper, S. (2021). “Colour-Managed LED Walls for Virtual Production”. In Special Interest Group on Computer Graphics and Interactive Techniques Conference Talks (SIGGRAPH’21 Talks), August 09-13, 2021. ACM, New York, NY, USA, 2 pages. https://doi.org/10.1145/3450623.3464682. https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3450623.3464682, Erişim Tarihi: 26.12.2021.
  • Kadner, N. (2019). The Virtual Production Field Guide. Epic Games. https://cdn2.unrealengine.com/Unreal+Engine%2Fvpfieldguide%2FVP-Field-Guide-V1.2.02-5d28ccec9909ff626e42c619bcbe8ed2bf83138d.pdf, Erişim Tarihi: 29.12.2021.
  • Kadner, N. (2019a). “Moon Walk: First Man”. American Cinematographer. https://ascmag.com/articles/moon-walk-first-man, Erişim Tarihi: 26.12.2021.
  • Netzly, P., D. (2000). The Encyclopedia of Movie Special Effects. Oryx Press.: Arizona.
  • Rickitt, R. (2000). Special Effects the History and Technique. Billboard Books: New York.
  • Sawicki, M. (2011). Filming the Fantastic. A Guide to Visual Effects Cinematography. Focal Press: Oxford.
  • 3CINNODisplay (2021). “LED video wall virtual production, game-changer in film making”. 3CINNODisplay. https://www.led-display-manufacturer.com/led-video-wall-virtual-production-in-film-making/, Erişim Tarihi: 15.12.2021.
Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 294 - 308, 29.11.2024
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1508298

Abstract

References

  • Bennett, J., C. (2020). Immersive Performance Environment: A Framework for Facilitating at Actor in Virtual Production. Queensland University of Technology Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Cheek, T. (2013). “Projection Mapping in Oblivion (starring Tom Cruise)”. TripleWide Media. https://articles.triplewidemedia.com/projection-mapping-in-the-making-of-oblivion-starring-tom-cruise/, Erişim Tarihi: 15.12.2021.
  • Davidhazy, A. (2008). “Front projection: a useful compositing special effects technique”. Rochester Institute of Technology. RIT Digital Institutional Repository. https://repository.rit.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1439&context=article , Erişim Tarihi: 17.09.2024.
  • Dawson, R. (2020). “Rear And Front Projection In Film Production”. Film Riot. https://www.filmriot.com/blog/rear-front-projection/, Erişim Tarihi: 19.12.2021.
  • Desowitz, B. (2021). “Reminiscence’: Creating a Visual Mindscape for Lisa Joy’s ‘Analog Noir’ Worthy of Hitchcock”. IndieWire. https://www.indiewire.com/2021/08/reminiscence-cinematographer-paul-cameron-analog-noir-1234660286/, Erişim Tarihi: 15.12.2021.
  • Failes, I. (2018). “First Man: An Effects Odyssey”. VFXV. https://www.vfxvoice.com/first-man-an-effects-odyssey/, Erişim Tarihi: 14.12.2021.
  • Fink, M. ve Morie, J., F. (2010). “Introduction”. The VES Handbook of Visual Effects: Industry Standard VFX Practices and Procedures. (Ed.) Jeffrey A. Okun, Susan Zwerman. Focal Press.: Oxford.
  • Hogg, T. (2021). “Perspectives: Chasing The Evolving Industry Norm For Virtual Production”. VFXV. https://www.vfxvoice.com/perspectives-chasing-the-evolving-industry-norm-for-virtual-production/, Erişim Tarihi: 19.12.2021.
  • James, O., Achard, R., Bird, J. ve Cooper, S. (2021). “Colour-Managed LED Walls for Virtual Production”. In Special Interest Group on Computer Graphics and Interactive Techniques Conference Talks (SIGGRAPH’21 Talks), August 09-13, 2021. ACM, New York, NY, USA, 2 pages. https://doi.org/10.1145/3450623.3464682. https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3450623.3464682, Erişim Tarihi: 26.12.2021.
  • Kadner, N. (2019). The Virtual Production Field Guide. Epic Games. https://cdn2.unrealengine.com/Unreal+Engine%2Fvpfieldguide%2FVP-Field-Guide-V1.2.02-5d28ccec9909ff626e42c619bcbe8ed2bf83138d.pdf, Erişim Tarihi: 29.12.2021.
  • Kadner, N. (2019a). “Moon Walk: First Man”. American Cinematographer. https://ascmag.com/articles/moon-walk-first-man, Erişim Tarihi: 26.12.2021.
  • Netzly, P., D. (2000). The Encyclopedia of Movie Special Effects. Oryx Press.: Arizona.
  • Rickitt, R. (2000). Special Effects the History and Technique. Billboard Books: New York.
  • Sawicki, M. (2011). Filming the Fantastic. A Guide to Visual Effects Cinematography. Focal Press: Oxford.
  • 3CINNODisplay (2021). “LED video wall virtual production, game-changer in film making”. 3CINNODisplay. https://www.led-display-manufacturer.com/led-video-wall-virtual-production-in-film-making/, Erişim Tarihi: 15.12.2021.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Technology and Digital Media Studies, New Communication Technologies
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALESİ
Authors

Hale Satıcı 0000-0002-3489-4220

Publication Date November 29, 2024
Submission Date July 1, 2024
Acceptance Date November 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Satıcı, H. (2024). PROJEKSİYONDAN LED EKRANA EŞ ZAMANLI ARKA PLAN TEKNOLOJİSİNİN GELİŞİMİ VE FİLM YAPIMINA ETKİSİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 9(2), 294-308. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1508298