Research Article
BibTex RIS Cite

BİLİNÇLİ TÜKETİM ALIŞKANLIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 396 - 410, 31.12.2020

Abstract

Bu çalışmada Diyarbakır ilindeki tüketicilerin bilinçli tüketim alışkanlıklarını değerlendirmeye yönelik bir araştırma yapılmıştır. Diyarbakır merkez ilçelerinde yaşayan bireylerin bu konudaki alışkanlık düzeyleri yüzyüze anket yöntemiyle ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırma için toplamda 700 anket dağıtılmış ve bunlardan işgücüne katılmayanlar ile eksik ve hatalı olarak anketi dolduran 133 anket ayıklanıp 567 tanesi değerlendirmeye alınmıştır. Ölçeğe uygulanan istatistiki analizler neticesinde kadınların erkeklere göre alışverişlerini yaparken daha planlı davrandıkları ve aldıkları ürün veya hizmetin sağlıklı olup olmadığını kontrol noktasında daha titiz davrandıkları saptanmıştır. Ayrıca eğitim düzeyindeki artışın, bilinçli tüketim anlayışına katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aracıoğlu, B., & Tatlıdil, R. (2009). Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Çevre Bilincinin Etkileri. Ege Akademik Bakış, 9(2), 435-461.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu . (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lecompte, F., & Roberts, A. (2006). Developing a Measure of Socially Responsible Consumption in France. The Marketing Management Journal, 16(2), 50-66.
  • Odabaşı , Y. (2010). Küresel Kriz Ortamında Tüketici Davranışları. A. Ş. Ed. Müberra Babaoğul içinde, Tüketici Yazıları II (s. 67-84). Ankara: TÜPADEM.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumdan Tükenen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özbölük, T. (2010). Pazarlamada Bilinçli Tüketim ve Tüketicilerin Bilinçli Tüketime İlişkin Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi S.O.B.E.(Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Ransome, P. (2005). Work, Consumption and Culture: Affluence and Social Change in the Twenty-First Century. London: Sage Publication.
  • Warde, A. (2005). Cosumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture, 5(2).
  • Webster, F. E. (1975). Determining the Characteristics of the Socially Conscious Consumer. Journal of Consumer Research, 2, 188-196.

A STUDY ON CONSCIOUS CONSUMPTION HABITS

Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 396 - 410, 31.12.2020

Abstract

In this study, an investigation has been done to evaluate the conscious consumption habits of consumers in the city of Diyarbakir. The habit levels of the individuals in city districts were evaluated by face to face survey. For the research 700 surveys were distributed and after excluding 133 missing or irrelevant responses, 567 survey results were taken into consideration. According to the statistical analysis applied to the scale it has been determined that women are more organized while shopping and more meticulous in determining the healthiness of the service or product. Besides, it has been found out that increase in education level contributes to the perception of conscious consumption.

References

  • Aracıoğlu, B., & Tatlıdil, R. (2009). Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Çevre Bilincinin Etkileri. Ege Akademik Bakış, 9(2), 435-461.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu . (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lecompte, F., & Roberts, A. (2006). Developing a Measure of Socially Responsible Consumption in France. The Marketing Management Journal, 16(2), 50-66.
  • Odabaşı , Y. (2010). Küresel Kriz Ortamında Tüketici Davranışları. A. Ş. Ed. Müberra Babaoğul içinde, Tüketici Yazıları II (s. 67-84). Ankara: TÜPADEM.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumdan Tükenen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özbölük, T. (2010). Pazarlamada Bilinçli Tüketim ve Tüketicilerin Bilinçli Tüketime İlişkin Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi S.O.B.E.(Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Ransome, P. (2005). Work, Consumption and Culture: Affluence and Social Change in the Twenty-First Century. London: Sage Publication.
  • Warde, A. (2005). Cosumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture, 5(2).
  • Webster, F. E. (1975). Determining the Characteristics of the Socially Conscious Consumer. Journal of Consumer Research, 2, 188-196.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Makaleler
Authors

Halil İbrahim Şengün 0000-0002-3933-787X

Yavuz Cömert 0000-0002-7580-7197

Publication Date December 31, 2020
Submission Date October 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Şengün, H. İ., & Cömert, Y. (2020). BİLİNÇLİ TÜKETİM ALIŞKANLIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 396-410.

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.