BİLİNÇLİ TÜKETİM ALIŞKANLIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2020,
Cilt: 9 Sayı: 2, 396 - 410, 31.12.2020
Halil İbrahim Şengün
,
Yavuz Cömert
Öz
Bu çalışmada Diyarbakır ilindeki tüketicilerin bilinçli tüketim alışkanlıklarını değerlendirmeye yönelik bir araştırma yapılmıştır. Diyarbakır merkez ilçelerinde yaşayan bireylerin bu konudaki alışkanlık düzeyleri yüzyüze anket yöntemiyle ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırma için toplamda 700 anket dağıtılmış ve bunlardan işgücüne katılmayanlar ile eksik ve hatalı olarak anketi dolduran 133 anket ayıklanıp 567 tanesi değerlendirmeye alınmıştır. Ölçeğe uygulanan istatistiki analizler neticesinde kadınların erkeklere göre alışverişlerini yaparken daha planlı davrandıkları ve aldıkları ürün veya hizmetin sağlıklı olup olmadığını kontrol noktasında daha titiz davrandıkları saptanmıştır. Ayrıca eğitim düzeyindeki artışın, bilinçli tüketim anlayışına katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Aracıoğlu, B., & Tatlıdil, R. (2009). Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Çevre Bilincinin Etkileri. Ege Akademik Bakış, 9(2), 435-461.
- Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu . (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Lecompte, F., & Roberts, A. (2006). Developing a Measure of Socially Responsible Consumption in France. The Marketing Management Journal, 16(2), 50-66.
- Odabaşı , Y. (2010). Küresel Kriz Ortamında Tüketici Davranışları. A. Ş. Ed. Müberra Babaoğul içinde, Tüketici Yazıları II (s. 67-84). Ankara: TÜPADEM.
- Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumdan Tükenen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Özbölük, T. (2010). Pazarlamada Bilinçli Tüketim ve Tüketicilerin Bilinçli Tüketime İlişkin Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi S.O.B.E.(Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
- Ransome, P. (2005). Work, Consumption and Culture: Affluence and Social Change in the Twenty-First Century. London: Sage Publication.
- Warde, A. (2005). Cosumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture, 5(2).
- Webster, F. E. (1975). Determining the Characteristics of the Socially Conscious Consumer. Journal of Consumer Research, 2, 188-196.
A STUDY ON CONSCIOUS CONSUMPTION HABITS
Yıl 2020,
Cilt: 9 Sayı: 2, 396 - 410, 31.12.2020
Halil İbrahim Şengün
,
Yavuz Cömert
Öz
In this study, an investigation has been done to evaluate the conscious consumption habits of consumers in the city of Diyarbakir. The habit levels of the individuals in city districts were evaluated by face to face survey. For the research 700 surveys were distributed and after excluding 133 missing or irrelevant responses, 567 survey results were taken into consideration. According to the statistical analysis applied to the scale it has been determined that women are more organized while shopping and more meticulous in determining the healthiness of the service or product. Besides, it has been found out that increase in education level contributes to the perception of conscious consumption.
Kaynakça
- Aracıoğlu, B., & Tatlıdil, R. (2009). Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Çevre Bilincinin Etkileri. Ege Akademik Bakış, 9(2), 435-461.
- Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu . (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Lecompte, F., & Roberts, A. (2006). Developing a Measure of Socially Responsible Consumption in France. The Marketing Management Journal, 16(2), 50-66.
- Odabaşı , Y. (2010). Küresel Kriz Ortamında Tüketici Davranışları. A. Ş. Ed. Müberra Babaoğul içinde, Tüketici Yazıları II (s. 67-84). Ankara: TÜPADEM.
- Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumdan Tükenen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Özbölük, T. (2010). Pazarlamada Bilinçli Tüketim ve Tüketicilerin Bilinçli Tüketime İlişkin Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi S.O.B.E.(Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
- Ransome, P. (2005). Work, Consumption and Culture: Affluence and Social Change in the Twenty-First Century. London: Sage Publication.
- Warde, A. (2005). Cosumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture, 5(2).
- Webster, F. E. (1975). Determining the Characteristics of the Socially Conscious Consumer. Journal of Consumer Research, 2, 188-196.