Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ÖZ-ETKİLİLİK-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2020, , 839 - 849, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.754113

Abstract

Bu tanımlayıcı nitelikte araştırmada, hemşirelik öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlik düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki incelendi. Araştırmanın evrenini, Siirt Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencileri (N=550) oluşturdu. Araştırma örneklemi, katılmayı kabul eden 342 öğrenci ile tamamlandı. Verilerin toplanmasında, birey tanıtıcı formu ve Öz-etkililik-yeterlik Ölçeği kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistik, t testi, ANOVA ve Pearson korelasyon analizi kullanıldı. Araştırmada, öğrencilerin yaş ortalaması 21.20±2.46 olduğu, %50’si kız olduğu, %36’sı I. sınıfta öğrenim gördüğü, %61.7’si hemşirelik mesleğini isteyerek seçtiği, %36’sı teorik derslerini yeterli bulmadığı, %74.6’sı uygulamalı dersleri yeterli bulmadığı, %45.9’u not ortalamasının 71-80 aralığında olduğu, %40.6’sı kendini kısmen başarılı bulduğu, %34.5’i çevresinin başarılarını etkilediğini, %58.8’i rahat, sakin disiplinli ve sorumluluk almayı sevmeyen kişilik yapısına sahip olduğu tespit edildi. Öz-etkililik-yeterlik toplam puan ortalaması 84.64±11.95 olarak tespit edilirken, Öz-etkililik-yeterlik ölçeği alt boyutlarında puan ortalamaları; davranışa başlamada 30.47±5.55, davranışı sürdürmede 26.07±4.58, davranışı tamamlamada 18.80±3.94, engellerle mücadelede 9.29±2.41 olarak saptandı. 2. sınıf öğrencilerinin Öz-etkililik-yeterlik toplam puan ortalamaları, diğer sınıftaki öğrencilerden daha yüksekti. Araştırmada öğrencilerin öz-etkililik-yeterlik düzeylerinin (Öz-etkililik-yeterlik toplam ve Engellerle Mücadele dışında) puan ortalaması, ortalamanın üzerinde olduğu tespit edildi. Öz-Etkililik-Yeterlik toplamı ve davranışı tamamlama alt boyut puanı ile derslerin not ortalaması arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu saptandı.

References

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., Arslan, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ıle klinik uygulamaya ılişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ılişkinin ıncelenmesi. Assessment of Relationship between Nursing Students’ Self-Efficacy and Levels of Their Anxiety and Stress about Clinical Practice, 58(2), 129–35.
  • Albayrak Okçin, F. (2013). Öğrencilerin öz-etkililik-yeterlilik algıları ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 40–51.
  • Amanak, K., Demi̇rkol, İ., Kuru, Z. (2019). Ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öz etkililik yeterlik düzeyleri arasındaki ilişki. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 71–75.
  • Britner, S. L. (2008). Motivation in high school science students: a comparison of gender differences in life, Physical, and Earth Science Classes. Journal of Research in Science Teaching, 45(8), 955–70.
  • Dağlar, G., Dilek Bilgic, D., Evcili, F., Polat, Ö. (2018). The relationship between self-efficacy-sufficiency and professional motivation of the midwifery students. International Journal of Caring Sciences, 11(2), 239-246.
  • Dikmen, Y., Denat, .Y, Basaran, H., Filiz, N. Y. (2016). Investigation of self-effectiveness and self-efficacy levels of nursing students. Directory of Open Access Journals, 6(3), 206-213.
  • Gözüm, S., Aksayan, S. (1999). Öz·etkililik·yeterlik ölçegi’nin türkçe formunun güvenilirlik ve geçerliligi. Atatürk Üniversitesi. Hemşirelik Yüksekoukul Dergisi, 2(14), 21-34.
  • Gül, İ., Adigüzel, O. (2015). Sağlık kurumları yöneticiliği̇ lisans bölümü öğrenci̇leri̇ni̇n öz yeterli̇li̇k düzeyleri̇ni̇n incelenmesi̇. Examınatıon of Self-Effıcacy Levels of Undergraduate Students Studyıng In The Department of Health Instıtutıons Management, 8(36), 864–76.
  • Karadağ, E., Aksoy Derya, Y., Ucuzal, M. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 14-20.
  • Khan, M. (2013). Academic self-efficacy, coping, and academic performance in college. International Journal of Undergraduate Research and Creative Activities, 5(1),4-11.
  • Kızılcı, S., Mert, H., Küçükgüçlü, Ö., Yardımcı, T. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin öz etkililik düzeyinin cinsiyet açısından incelenmesi. deuhfed, 8(2), 95-100.
  • Saeid, N. (2017). Eslaminejad T. Relationship between student’s self-directed-learning readiness and academic self-efficacy and achievement motivation in students. International Education Studie, 10(1), 225–32.
  • Safarzadeh, S. (2016). The relatıonshıp of family affective climate, self-effectiveness, Personal-Social Adjustment With Academic Achievement Of University Students: A Study In Islamic Azad University, Ahvaz, 4(3), 167–72.
  • Sevi̇ndi̇k, T. (2007). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ile öz-etkililik yeterlik arasındaki ilişki. Education Sciences, 2(2), 13–21.
  • Sherer, M., Maddux, J. Mercandante, B., Prentıce-Dunn, S., Jacobs, B., Rogers, R. (1982).The self-efficacy scale: construction and validation. Psychological Reports, 51, 663–71.
  • Soudagar, S., Rambod, M., Beheshtipour, N. (2015). Factors associated with nurses’ self-efficacy in clinical setting in Iran, 2013.Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 20(2), 226–31.
  • Ünal Keskin, G., Orgun, F. (2006). Öğrencilerin öz etkililik-yeterlilik düzeyleri ile başa çıkma stratejilerinin incelenmesi. [Studying the Strategies of Students’ Coping with the Levels of Self-Efficacy-Sufficiency]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7(2), 92–99.
  • Yiğitbaş, Ç., Yetkin, A. (2003). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlik düzeyinin değerlendirilmesi. C.Ü Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 7(1), 6-13.
  • Yorulmaz, M. (2019). Sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinde akademik öz-yeterlik araştırması. Business & Management Studies: An International Journal, 7(1), 172–89.
  • Zengi̇n, N. (2010). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde öz-etkililik-yeterlilik algısı ve klinik uygulamada yaşanılan stresle ilişkisinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 49–57.
  • Zhang, Z-J., Zhang, C. L., Zhang, X. G., Liu, X. M., Zhang, H., Jing Wang, J., … Liu, S. (2015). Relationship between self-efficacy beliefs and achievement motivation in student nurses. Chinese Nursing Research Chinese Nursing Research, 2, 67-70.

Investigation of the Relationship between Self-Efficacy-Competence Levels and Academic Achievements of Nursing Students

Year 2020, , 839 - 849, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.754113

Abstract

In this descriptive research, the relationship between self-efficacy-competence levels and academic achievement of nursing students was investigated. The universe of the study was composed of the students of Siirt University School of Health Nursing Department (N=550). The research sample was completed with 342 students who agreed to participate. An individual identification form and the Self-Efficacy-Competence Scale (SECS) were used for collecting data. Descriptive statistics, t test, ANOVA and Pearson correlation analysis were used for the evaluation of data. In the research, it has been found that; the mean age of students was 21.20 ±2.46, 50% were female, 36% were studying in the first grade, 61.7% chose nursing profession willingly, 36% did not find theoretical courses adequate, 74.6% did not find applied courses adequate, 45.9% had grade averages between 71-80, 40.6% felt partially successful, 34.5% thought environment affected their achievement, 58.8% had relaxed, calm, disciplined and non-responsible personality characteristics. While the SECS total mean score was detected 84.64±11.95, the mean scores in SECS sub-dimensions were determined as; 30.47±5.55 in starting behavior, 26.07±4.58 in maintaining behavior, 18.80±3.94 in completing behavior, and 9.29±2.41 in struggling with obstacles. 2nd grade students' SECS total mean scores were higher than other class students. In the research, it was determined that average score of students' SECS levels (except for the total SECS and struggling with obstacles) were above the average. A positive correlation was found between the scores of the SECS total and completing behavior sub-dimension, and the average grade of the courses.

References

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., Arslan, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ıle klinik uygulamaya ılişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ılişkinin ıncelenmesi. Assessment of Relationship between Nursing Students’ Self-Efficacy and Levels of Their Anxiety and Stress about Clinical Practice, 58(2), 129–35.
  • Albayrak Okçin, F. (2013). Öğrencilerin öz-etkililik-yeterlilik algıları ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 40–51.
  • Amanak, K., Demi̇rkol, İ., Kuru, Z. (2019). Ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öz etkililik yeterlik düzeyleri arasındaki ilişki. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 71–75.
  • Britner, S. L. (2008). Motivation in high school science students: a comparison of gender differences in life, Physical, and Earth Science Classes. Journal of Research in Science Teaching, 45(8), 955–70.
  • Dağlar, G., Dilek Bilgic, D., Evcili, F., Polat, Ö. (2018). The relationship between self-efficacy-sufficiency and professional motivation of the midwifery students. International Journal of Caring Sciences, 11(2), 239-246.
  • Dikmen, Y., Denat, .Y, Basaran, H., Filiz, N. Y. (2016). Investigation of self-effectiveness and self-efficacy levels of nursing students. Directory of Open Access Journals, 6(3), 206-213.
  • Gözüm, S., Aksayan, S. (1999). Öz·etkililik·yeterlik ölçegi’nin türkçe formunun güvenilirlik ve geçerliligi. Atatürk Üniversitesi. Hemşirelik Yüksekoukul Dergisi, 2(14), 21-34.
  • Gül, İ., Adigüzel, O. (2015). Sağlık kurumları yöneticiliği̇ lisans bölümü öğrenci̇leri̇ni̇n öz yeterli̇li̇k düzeyleri̇ni̇n incelenmesi̇. Examınatıon of Self-Effıcacy Levels of Undergraduate Students Studyıng In The Department of Health Instıtutıons Management, 8(36), 864–76.
  • Karadağ, E., Aksoy Derya, Y., Ucuzal, M. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 14-20.
  • Khan, M. (2013). Academic self-efficacy, coping, and academic performance in college. International Journal of Undergraduate Research and Creative Activities, 5(1),4-11.
  • Kızılcı, S., Mert, H., Küçükgüçlü, Ö., Yardımcı, T. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin öz etkililik düzeyinin cinsiyet açısından incelenmesi. deuhfed, 8(2), 95-100.
  • Saeid, N. (2017). Eslaminejad T. Relationship between student’s self-directed-learning readiness and academic self-efficacy and achievement motivation in students. International Education Studie, 10(1), 225–32.
  • Safarzadeh, S. (2016). The relatıonshıp of family affective climate, self-effectiveness, Personal-Social Adjustment With Academic Achievement Of University Students: A Study In Islamic Azad University, Ahvaz, 4(3), 167–72.
  • Sevi̇ndi̇k, T. (2007). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ile öz-etkililik yeterlik arasındaki ilişki. Education Sciences, 2(2), 13–21.
  • Sherer, M., Maddux, J. Mercandante, B., Prentıce-Dunn, S., Jacobs, B., Rogers, R. (1982).The self-efficacy scale: construction and validation. Psychological Reports, 51, 663–71.
  • Soudagar, S., Rambod, M., Beheshtipour, N. (2015). Factors associated with nurses’ self-efficacy in clinical setting in Iran, 2013.Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 20(2), 226–31.
  • Ünal Keskin, G., Orgun, F. (2006). Öğrencilerin öz etkililik-yeterlilik düzeyleri ile başa çıkma stratejilerinin incelenmesi. [Studying the Strategies of Students’ Coping with the Levels of Self-Efficacy-Sufficiency]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7(2), 92–99.
  • Yiğitbaş, Ç., Yetkin, A. (2003). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlik düzeyinin değerlendirilmesi. C.Ü Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 7(1), 6-13.
  • Yorulmaz, M. (2019). Sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinde akademik öz-yeterlik araştırması. Business & Management Studies: An International Journal, 7(1), 172–89.
  • Zengi̇n, N. (2010). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde öz-etkililik-yeterlilik algısı ve klinik uygulamada yaşanılan stresle ilişkisinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 49–57.
  • Zhang, Z-J., Zhang, C. L., Zhang, X. G., Liu, X. M., Zhang, H., Jing Wang, J., … Liu, S. (2015). Relationship between self-efficacy beliefs and achievement motivation in student nurses. Chinese Nursing Research Chinese Nursing Research, 2, 67-70.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Seyhan Çıtlık Sarıtaş 0000-0003-2519-0261

Zeliha Büyükbayram 0000-0001-5372-2400

Esra Anuş Topdemir 0000-0001-5372-2400

Publication Date November 30, 2020
Submission Date June 18, 2020
Acceptance Date November 4, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Çıtlık Sarıtaş, S., Büyükbayram, Z., & Anuş Topdemir, E. (2020). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ÖZ-ETKİLİLİK-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(3), 839-849. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.754113