Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of the Covid-19 Output Process in Terms of Parent Attitudes in the Family and Emotional and Behavioral Situations in Children

Year 2021, , 1115 - 1130, 29.11.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.986414

Abstract

While the emergence of the pandemic process directly or indirectly affects almost every aspect of life, especially the family, which is the core of the social structure, has been greatly affected by this process. The disruption of the family routine has both changed the attitude of the parents and had various effects on the children. Considering the effect of the epidemic on parents and children, this study aimed to evaluate the Covid-19 epidemic process in terms of parental attitudes in the family and emotional and behavioral conditions in children. The research is a qualitative study consisting of two stages. In the first stage, the interview form prepared by the researchers was filled by the parents, and in the second stage, the semi-structured questions asked to the parents were answered. In the interview form, there are questions about demographic information, parental attitudes, and emotional and behavioral situations in children. As a result of the research, it has been determined that the epidemic process; affected parental attitudes and family relations, had effects on different developmental areas of children, increased conflict in family relations, and created emotional and behavioral problems in children.

References

  • Akoğlu, G., Karaaslan, B. T. (2020). COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 99-103.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Erkan-Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (1.Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., Monıon, L., Morrıson, K. (2000). Research Methods in Education, London and New York: Taylor & Francis Group.
  • Çaykuş, E. T., Çaykuş, T. M. (2020). Covıd-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Çelebi, G. Y. (2020). COVID 19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 471-483.
  • Di Giuseppe, M., Miniati, M., Miccoli, M., Ciacchini, R., Orrù, G., Lo Sterzo, R., …Conversano, C. (2020). Defensive responses to stressful life events associated with cancer diagnosis. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(1), 1-22.
  • Doğan, Y. (2007). “İlköğretim çağındaki 10-14 yaş grubu öğrencilerinin gelişim özellikleri”, Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (13), 155-187.
  • Döğer, S. S., Kılınç, F. E. (2021). 4-6 Yaş Çocuğa Sahip Ailelerin Covid-19 Pandemi Sürecinde Çocukları İle İletişimlerinin İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 480-496.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. 7 Ekim 2020 tarihinde https://www. https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1 adresinden erişildi.
  • Jiao, M. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, F. S., Jiao, F. Y., Mantovani, M. P. Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the covid-19 epidemic. The Journal of Pediatric, 221, 264-266.
  • Kandır, A., Alpan, U. Y. (2008). “Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 33-38.
  • Karadağ, A. A., Mutlu, S., Sayın, Ş. (2012). “Okul bahçelerinin oyun alanı olarak değeri: Düzce kenti örneği”, Düzce Üniversitesi Ormancılık Dergisi, 8(2), 45-56.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during covid-19. Lancet Child Adolescent Health, 4(6), 421.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2020). 27 Nisan 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/ozel-kurslar-da-16-30-martta-tatil/haber/20508/tr adresinden erişildi.
  • Özdemir Ö., Pala A. (2020). Çocuklarda COVID-19 Enfeksiyonunun Tanısı, Tedavisi ve Korunma Yolları, J Biotechnol and Strategic Health Res, 1 (Özel Sayı), 14-21.
  • Palut, B. (2008). Düşünme Stilleri ve Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-11.
  • Şanlı, D. ve Öztürk, C. (2015). Anne babaların çocuk yetiştirme tutumları ve tutumlar üzerine kültürün etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(4), 240-246.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 5. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tarkoçin, S., Alagöz, N., Boğa, E. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Pandemi Sürecinde (COVID-19) Davranış Değişiklikleri ve Farkındalık Düzeylerinin Anne Görüşlerine Başvurularak İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 15(6), 1017-1036.
  • Toran, M., Sak, R., Xu, Y., Şahin-Sak, İ. T., Yu, Y. (2021). Parents and children during the COVID-19 quarantine process: Experiences from Turkey and China. Journal of Early Childhood Research, 19(1), 21-39.
  • Türk, F, Kul, A. Kılınç, E. (2021). Depression-anxiety and coping strategies of adolescents during the Covid-19 pandemic. Turkish Journal of Education, 10(2), 58-75.
  • Uğraş Dikmen A., Kına H.M., Özkan S., Ilhan M.N. (2020). “COVID-19 Epidemiyolojisi: Pandemiden Ne Ögrendik”, J Biotechnol and Strategic Health Res,1 (Özel Sayı), 29-36.
  • UNICEF (2020). Anne babalara Koronavirüs (COVID-19) salgını sırasında uygulayabilecekleri öneriler. 7 Ekim 2020 tarihinde https://www.unicef.org/turkey/hikayeler/anne-babalara-koronavir%C3%BCs-covid-19-salg%C4%B1n%C4%B1-s%C4%B1ras%C4%B1nda-uygulayabilecekleri-%C3%B6neriler adresinden erişildi.
  • Usta, S. Y., Gökcan, H. N. (2015). Çocukların ve annelerinin gözünden Covid-19. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 187-206.
  • Uzun, H., Karaca, N. H., Metin, Ş. (2021). Assesment of parent-child relationship in Covid-19 pandemic. Children and Youth Services Review, 120. 1-11.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel Araştırma Yaklaşımı, Ed.: A. A. Bir, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1-25.
  • Weir, K. (2020). Life after covid-19: making space for growth. American Psychological Association, 51 (4).
  • Yıldırım, A., Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtbakan, E., Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15 (6), 949-977.

COVİD-19 SALGINI SÜRECİNİN AİLEDE EBEVEYN TUTUMLARI İLE ÇOCUKLARDA DUYGUSAL VE DAVRANIŞSAL DURUMLAR AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2021, , 1115 - 1130, 29.11.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.986414

Abstract

Pandemi sürecinin ortaya çıkması, yaşamın hemen her alanını doğrudan ya da dolaylı olarak etkilerken, özellikle toplumsal yapının çekirdeği olan aile bu süreçten fazlası ile etkilenmiştir. Ailenin rutininin bozulması, hem ebeveynlerin tutumunu değiştirmiş hem de çocuklar üzerinde çeşitli etkileri olmuştur. Salgının ebeveynler ve çocuklar üzerindeki etkisi dikkate alınarak, bu çalışmada Covid-19 salgını sürecinin ailede ebeveyn tutumları ile çocuklarda duygusal ve davranışsal durumlar açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma iki aşamadan oluşan nitel bir çalışmadır. İlk aşamada araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme formu ebeveynlerce doldurulmuş ikinci aşamada ise ebeveynlere sorulan yarı yapılandırılmış soruların cevaplandırılması sağlanmıştır. Oluşturulan görüşme formunda demografik bilgilere ilişkin sorular ile ebeveyn tutumları ve çocuklardaki duygusal ve davranışsal durumları değerlendirmeye yönelik sorular yer almaktadır. Araştırma sonucunda, salgın sürecinin; ebeveyn tutumlarını ve aile içi ilişkileri etkilediği, çocukların farklı gelişim alanları üzerinde etkileri olduğu, aile içi ilişkilerde çatışmayı arttırdığı ve çocuklarda duygusal ve davranışsal problemler oluşturduğu belirlenmiştir.

References

  • Akoğlu, G., Karaaslan, B. T. (2020). COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 99-103.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Erkan-Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (1.Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., Monıon, L., Morrıson, K. (2000). Research Methods in Education, London and New York: Taylor & Francis Group.
  • Çaykuş, E. T., Çaykuş, T. M. (2020). Covıd-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Çelebi, G. Y. (2020). COVID 19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 471-483.
  • Di Giuseppe, M., Miniati, M., Miccoli, M., Ciacchini, R., Orrù, G., Lo Sterzo, R., …Conversano, C. (2020). Defensive responses to stressful life events associated with cancer diagnosis. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(1), 1-22.
  • Doğan, Y. (2007). “İlköğretim çağındaki 10-14 yaş grubu öğrencilerinin gelişim özellikleri”, Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (13), 155-187.
  • Döğer, S. S., Kılınç, F. E. (2021). 4-6 Yaş Çocuğa Sahip Ailelerin Covid-19 Pandemi Sürecinde Çocukları İle İletişimlerinin İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 480-496.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. 7 Ekim 2020 tarihinde https://www. https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1 adresinden erişildi.
  • Jiao, M. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, F. S., Jiao, F. Y., Mantovani, M. P. Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the covid-19 epidemic. The Journal of Pediatric, 221, 264-266.
  • Kandır, A., Alpan, U. Y. (2008). “Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 33-38.
  • Karadağ, A. A., Mutlu, S., Sayın, Ş. (2012). “Okul bahçelerinin oyun alanı olarak değeri: Düzce kenti örneği”, Düzce Üniversitesi Ormancılık Dergisi, 8(2), 45-56.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during covid-19. Lancet Child Adolescent Health, 4(6), 421.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2020). 27 Nisan 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/ozel-kurslar-da-16-30-martta-tatil/haber/20508/tr adresinden erişildi.
  • Özdemir Ö., Pala A. (2020). Çocuklarda COVID-19 Enfeksiyonunun Tanısı, Tedavisi ve Korunma Yolları, J Biotechnol and Strategic Health Res, 1 (Özel Sayı), 14-21.
  • Palut, B. (2008). Düşünme Stilleri ve Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-11.
  • Şanlı, D. ve Öztürk, C. (2015). Anne babaların çocuk yetiştirme tutumları ve tutumlar üzerine kültürün etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(4), 240-246.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 5. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tarkoçin, S., Alagöz, N., Boğa, E. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Pandemi Sürecinde (COVID-19) Davranış Değişiklikleri ve Farkındalık Düzeylerinin Anne Görüşlerine Başvurularak İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 15(6), 1017-1036.
  • Toran, M., Sak, R., Xu, Y., Şahin-Sak, İ. T., Yu, Y. (2021). Parents and children during the COVID-19 quarantine process: Experiences from Turkey and China. Journal of Early Childhood Research, 19(1), 21-39.
  • Türk, F, Kul, A. Kılınç, E. (2021). Depression-anxiety and coping strategies of adolescents during the Covid-19 pandemic. Turkish Journal of Education, 10(2), 58-75.
  • Uğraş Dikmen A., Kına H.M., Özkan S., Ilhan M.N. (2020). “COVID-19 Epidemiyolojisi: Pandemiden Ne Ögrendik”, J Biotechnol and Strategic Health Res,1 (Özel Sayı), 29-36.
  • UNICEF (2020). Anne babalara Koronavirüs (COVID-19) salgını sırasında uygulayabilecekleri öneriler. 7 Ekim 2020 tarihinde https://www.unicef.org/turkey/hikayeler/anne-babalara-koronavir%C3%BCs-covid-19-salg%C4%B1n%C4%B1-s%C4%B1ras%C4%B1nda-uygulayabilecekleri-%C3%B6neriler adresinden erişildi.
  • Usta, S. Y., Gökcan, H. N. (2015). Çocukların ve annelerinin gözünden Covid-19. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 187-206.
  • Uzun, H., Karaca, N. H., Metin, Ş. (2021). Assesment of parent-child relationship in Covid-19 pandemic. Children and Youth Services Review, 120. 1-11.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel Araştırma Yaklaşımı, Ed.: A. A. Bir, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1-25.
  • Weir, K. (2020). Life after covid-19: making space for growth. American Psychological Association, 51 (4).
  • Yıldırım, A., Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtbakan, E., Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15 (6), 949-977.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Mehmet Akif Kay 0000-0002-7996-9310

Mehmet Sağlam 0000-0003-1784-4472

Publication Date November 29, 2021
Submission Date August 24, 2021
Acceptance Date November 2, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Kay, M. A., & Sağlam, M. (2021). COVİD-19 SALGINI SÜRECİNİN AİLEDE EBEVEYN TUTUMLARI İLE ÇOCUKLARDA DUYGUSAL VE DAVRANIŞSAL DURUMLAR AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(3), 1115-1130. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.986414

Cited By