Research Article
BibTex RIS Cite

BİR ÜNİVERSİTENİN SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENİMLERİNE İLİŞKİN DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2020, Volume: 8 Issue: 3, 874 - 892, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.746511

Abstract

Araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeylerini incelemektir. Tanımlayıcı türdeki araştırmanın evrenini, bir devlet üniversitesinde bahar döneminde hemşirelik programına kayıtlı olan, en az bir yıl hemşirelik eğitimi almış ve klinik uygulama deneyimi olan 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuştur (N=431). Çalışmada örneklem seçimine gidilmemiş, tüm öğrencilere ulaşılması hedeflenmiştir. Katılmayı kabul eden 305 öğrenci ile çalışma tamamlanmış ve araştırma evreninin %71’ine ulaşılmıştır. Veriler “Sosyodemografik Veri Toplama Formu” ve “Öğrenci Doyum Ölçeği Kısa Form” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; sayı, yüzde gibi tanımlayıcı istatistikler, Kruskal Wallis Test (post hoc: Parametrik Olmayan Bonferroni test) ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Tüm istatistiksel testler için anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Öğrencilerin %81,0’inin kadın, %9,5’inin düz lise mezunu olduğu, %6,6’sının ekonomik durum algısının kötü olduğu belirlendi. Öğrencilerin %55,1’inin hemşireliği isteyerek tercih ettiği, %86,2’sinin hemşireliği stresli bulduğu, %82,3’ünün mezuniyet sonrası hemşire olarak çalışmayı düşündükleri saptandı. Öğrencilerin Öğrenci Doyum Ölçeği Kısa Form aritmetik puan ortalamaları 3,32±0,64 olarak bulundu. Hemşireliği isteyerek tercih etme, hemşireliği seçme nedeni, fakülte ve bölümden memnun olma durumu ve mezuniyet sonrası hemşire olarak çalışmayı isteme değişkenleri ile ölçeğin aritmetik puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu belirlendi (p<0,05). Araştırma sonuçları öğrencilerin tüm eğitim-öğretim hizmet ve olanaklarından orta düzeyde memnun olduğunu göstermektedir.

References

  • Abdullah, M. K., Ibrahim, R. H. (2019). Nursing students’ attitudes toward simulation technology in nursing education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(14), 31–45.
  • Ak, B., Kılıç, H. F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçim nedenleri ve öğrenim doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamıi Yüksek Lisans Tezi). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kıbrıs.
  • Balcı Yangın, H., Kırca, N. (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78–94.
  • Baykal, Ü., Harmancı, A. K., Eşkin, F., Altuntaş, S., Sökmen, S. (2011). Öğrenci Doyum Ölçeği-Kısa Form Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 60–68.
  • Baykal, Ü., Sökmen, S., Korkmaz, Ş. (2002). “Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği” geliştirme çalışması. Hemşirelik Dergisi, 12(49), 23–32.
  • Beltyukova, S. A., Fox, C. M. (2002). Student satisfaction as a measure of student development: towards a universal metric. Journal of College Student Development, 43(2), 161–169.
  • Bos, E., Alinaghizadeh, H., Saarikoski, M., Kaila, P. (2014). Factors in students’ learning process associated with clinical environment in primary health care - a questionnaire study. Nurse Education Today, 35(1), 170–175.
  • Chen, H., Lo, H. (2015). Nursing student satisfaction with an associate nursing program. Nursing Education Perspectives, 36(1), 27–33.
  • Clark, M., Raffray, M., Hendricks, K., Gagon, A. J. (2016). Global and public health core competencies for nursing education: A systematic review of essential competencies. Nurse Education Today, 40, 173–180.
  • Dale, B., Leland, L., Dale, J. G. (2013). What factors facilitate good learning experiences in clinical studies in nursing: bachelor students’ perceptions. International Scholarly Research Notices, 2013, 628–679.
  • Değirmenci Öz, S., Yıldız, G. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki benlik saygıları ve öğrenimlerine ilişkin doyum düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(6), 79–89.
  • Edraki, M., Rambod, M., Abdoli, R. (2011). The relationship between nursing students’ educational satisfaction and their academic success. Iranian Journal Of Medical Education, 11(1), 32–39.
  • Egelioğlu, N., Arslan, S., Bakan, G. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarının akademik başarıları üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 13(1), 14–24.
  • Ekinci, C. E., Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120–134.
  • Erol, M., Kaba, İ. (2018). Ergenlerin yaşam doyumunun incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(16), 52–63.
  • Espeland, V., Indrehus, O. (2003). Evaluation of students’ satisfaction with nursing education in Norway. Journal of Advanced Nursing, 42(3), 226–236.
  • Goh, H. S., Tang, M. L., Lee, C. N., Liaw, S. Y. (2019). The development of Singapore nursing education system - challenges, opportunities and implications. International Nursing Review, 66, 467–473.
  • Görgen, Ö., Bingöl, G. (2016). Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 116–122.
  • Gülcan, Y., Kuştepeli, Y., Aldemir, C. (2002). Yüksek öğretim’de öğrenci doyumu: kuramsal bir çerçeve ve görgül bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 99–114.
  • Hakim, A. (2013). Nursing students’ satisfaction. International Journal of Nursing, 2(2), 1–7.
  • Hakim, A. (2014). Nursing students’ satisfaction about their field of study. Journal of Advances in Medical Education ve Professionalism, 2(2), 82–87.
  • Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2007). Türkiye.
  • İnce, S., Khorshid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 163–171.
  • Kahraman, A. B., Tunçdemir, N. O., Özcan, A. (2015). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(2), 109–144.
  • Kim, S. Y., Shin, Y. S. (2020). Structural model of professional socialization of nursing students with clinical practice experience. Journal of Nursing Education, 59(3), 133–141.
  • Koç, K., Arkan, B. (2019). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin okuldan memnuniyet düzeyleri ve akademik başarı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kunaviktikul, W., Turale, S., Petrini, M. A., Tungpunkom, P., Avant, K. C. (2019). Experiences from Southeast Asia on nursing education, practice, mobility and influencing policy. International Nursing Review, 66, 474–481.
  • Miles, L. W., Erämaa, S., Parkkinen, S. (2019). “The world is our campus”: student satisfaction with an international nursing education partnership. Nursing Education Perspectives, 40(5), 300–302.
  • Özdelikara, A., Babur, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeyi ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 2–8.
  • Özveren, H., Gülnar, E., Özden, D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 8(2), 57–64.
  • Papastavrou, E., Dimitriadou, M., Tsangari, H., Andreou1, C. (2016). Nursing students’ satisfaction of the clinical learning environment: a research study. BMC Nursing, 15, 1–10.
  • Şavgar, C., Özçakır, Ö., Ay, N., Orgun, F., Akçakoca, B. (2018). Öğrenci hemşirelerin entegre eğitim sisteminden memnuniyetlerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 34(2), 30–43.
  • Seago, J. A., Spetz, J., Alvarado, A., Keane, D. (2006). The nursing shortage: Is it really about image? Journal of Healthcare Management, 51, 96–110.
  • Smith, M. R., Grealish, L., Henderson, S. (2018). Shaping a valued learning journey: Student satisfaction with learning in undergraduate nursing programs, a grounded theory study. Nurse Education Today, 64, 175–179.
  • Taştekin, A., Türkdönmez, B., Güler, M., Yılmaz, A., Erşahan, T. (2016). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Ortamdaki Doyum Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi, 24(1), 24–29.
  • Turan, N., Öztürk, A., Kaya, H., Aştı, T. (2011). Toplumsal cinsiyet ve hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 167–173.
  • Türk, G., Adana, F., Erol, F., Çelik Akyıl, R., Taşkıran, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçme nedenleri ile bakım davranışları algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 1–10.
  • Walker, S., Rossi, D., Anastasi, J., Gray-Ganter, G., Tennent, R. (2016). Indicators of undergraduate nursing students’ satisfaction with their learning journey: An integrative review. Nurse Education Today, 43, 40–48.
  • Warne, T., Johansson, U.B. Papastavrou, E. Tichelaar, E., Tomietto, M., Van den Bossche, K., … Saarikoski, M. (2010). An exploration of the clinical learning experience of nursing students in nine European countries. Nurse Education Today, 30(8), 809–815.

Investigation of a University’s Health Sciences Faculty Nursing Students’ Satisfaction Levels Regarding Their Education

Year 2020, Volume: 8 Issue: 3, 874 - 892, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.746511

Abstract

The purpose of the research is to investigate the satisfaction levels of nursing students regarding their education. The universe of the descriptive research consisted of 2nd, 3rd and 4th-year students who; were enrolled in the nursing program of a state university in spring semester, received at least one year nursing education and had clinical practice experience (N=431). In the study, no sample selection was made, it has been aimed to reach all students. The study has been completed with 305 students who agreed to participate the study, and 71% of the research universe has been reached. The data has been collected with “Sociodemographic Data Collection Form” and “Student Satisfaction Scale Short Form”. In the analysis of the data; descriptive statistics as frequency, percentage, Kruskal Wallis Test (post hoc: Non-Parametric Bonferroni test) and Mann Whitney U test have been used. The significance level has been accepted as p <0.05 for all statistical tests. It was determined that 81.0% of students’ were female, 9.5% were normal highschool graduates, and 6.6% had a bad economic situation perception. It was determined that 55.1% of the students willingly preferred nursing, 86.2% found it stressed and 82.3% thought to work as a nurse after graduation. Students' Student Satisfaction Scale Short Form arithmetic score averages were found as 3.32±0.64. It was determined that there was statistically significant difference between the variables of choosing nursing willingly, reason for choosing nursing, being satisfied with the faculty and department, and willing to work as nurse after graduation and scale’s arithmetic score averages (p<0.05). Research results show that students are moderately satisfied with all educational-teaching services and facilities.

References

  • Abdullah, M. K., Ibrahim, R. H. (2019). Nursing students’ attitudes toward simulation technology in nursing education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(14), 31–45.
  • Ak, B., Kılıç, H. F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçim nedenleri ve öğrenim doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamıi Yüksek Lisans Tezi). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kıbrıs.
  • Balcı Yangın, H., Kırca, N. (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78–94.
  • Baykal, Ü., Harmancı, A. K., Eşkin, F., Altuntaş, S., Sökmen, S. (2011). Öğrenci Doyum Ölçeği-Kısa Form Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 60–68.
  • Baykal, Ü., Sökmen, S., Korkmaz, Ş. (2002). “Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği” geliştirme çalışması. Hemşirelik Dergisi, 12(49), 23–32.
  • Beltyukova, S. A., Fox, C. M. (2002). Student satisfaction as a measure of student development: towards a universal metric. Journal of College Student Development, 43(2), 161–169.
  • Bos, E., Alinaghizadeh, H., Saarikoski, M., Kaila, P. (2014). Factors in students’ learning process associated with clinical environment in primary health care - a questionnaire study. Nurse Education Today, 35(1), 170–175.
  • Chen, H., Lo, H. (2015). Nursing student satisfaction with an associate nursing program. Nursing Education Perspectives, 36(1), 27–33.
  • Clark, M., Raffray, M., Hendricks, K., Gagon, A. J. (2016). Global and public health core competencies for nursing education: A systematic review of essential competencies. Nurse Education Today, 40, 173–180.
  • Dale, B., Leland, L., Dale, J. G. (2013). What factors facilitate good learning experiences in clinical studies in nursing: bachelor students’ perceptions. International Scholarly Research Notices, 2013, 628–679.
  • Değirmenci Öz, S., Yıldız, G. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki benlik saygıları ve öğrenimlerine ilişkin doyum düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(6), 79–89.
  • Edraki, M., Rambod, M., Abdoli, R. (2011). The relationship between nursing students’ educational satisfaction and their academic success. Iranian Journal Of Medical Education, 11(1), 32–39.
  • Egelioğlu, N., Arslan, S., Bakan, G. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarının akademik başarıları üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 13(1), 14–24.
  • Ekinci, C. E., Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120–134.
  • Erol, M., Kaba, İ. (2018). Ergenlerin yaşam doyumunun incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(16), 52–63.
  • Espeland, V., Indrehus, O. (2003). Evaluation of students’ satisfaction with nursing education in Norway. Journal of Advanced Nursing, 42(3), 226–236.
  • Goh, H. S., Tang, M. L., Lee, C. N., Liaw, S. Y. (2019). The development of Singapore nursing education system - challenges, opportunities and implications. International Nursing Review, 66, 467–473.
  • Görgen, Ö., Bingöl, G. (2016). Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 116–122.
  • Gülcan, Y., Kuştepeli, Y., Aldemir, C. (2002). Yüksek öğretim’de öğrenci doyumu: kuramsal bir çerçeve ve görgül bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 99–114.
  • Hakim, A. (2013). Nursing students’ satisfaction. International Journal of Nursing, 2(2), 1–7.
  • Hakim, A. (2014). Nursing students’ satisfaction about their field of study. Journal of Advances in Medical Education ve Professionalism, 2(2), 82–87.
  • Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2007). Türkiye.
  • İnce, S., Khorshid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 163–171.
  • Kahraman, A. B., Tunçdemir, N. O., Özcan, A. (2015). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(2), 109–144.
  • Kim, S. Y., Shin, Y. S. (2020). Structural model of professional socialization of nursing students with clinical practice experience. Journal of Nursing Education, 59(3), 133–141.
  • Koç, K., Arkan, B. (2019). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin okuldan memnuniyet düzeyleri ve akademik başarı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kunaviktikul, W., Turale, S., Petrini, M. A., Tungpunkom, P., Avant, K. C. (2019). Experiences from Southeast Asia on nursing education, practice, mobility and influencing policy. International Nursing Review, 66, 474–481.
  • Miles, L. W., Erämaa, S., Parkkinen, S. (2019). “The world is our campus”: student satisfaction with an international nursing education partnership. Nursing Education Perspectives, 40(5), 300–302.
  • Özdelikara, A., Babur, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeyi ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 2–8.
  • Özveren, H., Gülnar, E., Özden, D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 8(2), 57–64.
  • Papastavrou, E., Dimitriadou, M., Tsangari, H., Andreou1, C. (2016). Nursing students’ satisfaction of the clinical learning environment: a research study. BMC Nursing, 15, 1–10.
  • Şavgar, C., Özçakır, Ö., Ay, N., Orgun, F., Akçakoca, B. (2018). Öğrenci hemşirelerin entegre eğitim sisteminden memnuniyetlerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 34(2), 30–43.
  • Seago, J. A., Spetz, J., Alvarado, A., Keane, D. (2006). The nursing shortage: Is it really about image? Journal of Healthcare Management, 51, 96–110.
  • Smith, M. R., Grealish, L., Henderson, S. (2018). Shaping a valued learning journey: Student satisfaction with learning in undergraduate nursing programs, a grounded theory study. Nurse Education Today, 64, 175–179.
  • Taştekin, A., Türkdönmez, B., Güler, M., Yılmaz, A., Erşahan, T. (2016). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Ortamdaki Doyum Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi, 24(1), 24–29.
  • Turan, N., Öztürk, A., Kaya, H., Aştı, T. (2011). Toplumsal cinsiyet ve hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 167–173.
  • Türk, G., Adana, F., Erol, F., Çelik Akyıl, R., Taşkıran, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçme nedenleri ile bakım davranışları algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 1–10.
  • Walker, S., Rossi, D., Anastasi, J., Gray-Ganter, G., Tennent, R. (2016). Indicators of undergraduate nursing students’ satisfaction with their learning journey: An integrative review. Nurse Education Today, 43, 40–48.
  • Warne, T., Johansson, U.B. Papastavrou, E. Tichelaar, E., Tomietto, M., Van den Bossche, K., … Saarikoski, M. (2010). An exploration of the clinical learning experience of nursing students in nine European countries. Nurse Education Today, 30(8), 809–815.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Cevriye Yüksel Kaçan 0000-0002-1316-8617

Aylin Palloş 0000-0002-2729-5676

Publication Date November 30, 2020
Submission Date June 1, 2020
Acceptance Date November 7, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Yüksel Kaçan, C., & Palloş, A. (2020). BİR ÜNİVERSİTENİN SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENİMLERİNE İLİŞKİN DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(3), 874-892. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.746511