Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin yenilikçilik, girişimcilik, merak ve keşfetme özellikleri ve bu özellikler arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte yapılan araştırmanın evrenini, Karadeniz bölgesinde bir üniversitenin Hemşirelik Bölümü'nde öğrenim gören 3. ve 4. sınıfta kayıtlı toplam 250 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden 236 öğrenci oluşturmuştur. Veriler “Kişisel Bilgi Formu, Bireysel Yenilikçilik Ölçeği, Bireysel Girişimcilik Algı Ölçeği, Merak ve Keşfetme Envanteri-II” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada, herhangi bir kulübe üye olan, girişimci/yenilikçi faaliyette bulunan, yenilikçilik konusunda eğitim alan, sağlık ya da hemşirelik alanında yenilikçi uygulamaları takip eden, yenilikçi ürün geliştirme fikri olan, gelecekte hemşirelik dışında bir sektörde ya da özel sektörde çalışmak isteyen, eğitimine devam etmeyi düşünen öğrencilerin merak ve yenilikçilik düzeyleri daha yüksekti (p<0.05). Öğrencilerin Merak ve Keşfetme Envanteri-II puanları ile Bireysel Yenilikçilik Ölçeği puanları arasında zayıf düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki vardı (p<0.01). Hemşirelik öğrencilerinin merak, keşfetme, yenilikçilik ve girişimcilik özelliklerinin orta düzeyde ve yeniliklere karşı sorgulayıcı oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin merak ve keşfetme düzeyleri arttıkça yenilikçilik düzeyleri artmıştır.
This study has been conducted to determine the innovativeness, entrepreneurship, curiosity and exploration characteristics of nursing students and the relationship between these characteristics. The population of this descriptive type conducted study is consisted of 250 students in third and fourth years in the nursing department of a university in Black Sea region. Sample of the study consisted of 236 students who agreed to participate in the study. The data have been collected with “Personal Information Form, Individual Innovativeness Scale, Individual Entrepreneurship Perception Scale, Curiosity and Exploration Inventory-II”. In the study, students; who were members of a club, who engaged in entrepreneurial/innovative activities, who received training on innovativeness, who were following innovative practices in health or nursing, who had ideas to develop innovative products, who wanted to work in a sector other than nursing or in private sector and who thought about continuing their education had higher curiosity and innovativeness levels (p<0.05). There was a weak and positive significant correlation between students’ Curiosity and Exploration Inventory-II and Individual Innovativeness Scale scores (p<0.01). It has been determined that nursing students had moderate levels of curiosity, exploration, innovativeness and entrepreneurship characteristics and they were questioning about innovations. The students’ innovativeness levels increased as their curiosity and exploration levels increased.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | June 2, 2023 |
Publication Date | June 10, 2023 |
Submission Date | August 21, 2022 |
Acceptance Date | December 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 2 |