Mental health literacy, increasingly recognized for its influence on mental health behaviours, has garnered significant attention in scientific research. Its impact on early identification of mental illnesses, help-seeking tendencies, and prevention has been well-documented. This study sought to assess the mental health literacy of 507 university students between April and July 2023. Data collection involved voluntary consent, socio-demographic characteristics, and a mental health literacy scale. Confirmatory factor analysis was employed for structural validity assessment, while Kruskal Wallis H and Mann Whitney U tests determined the scale scores. The average mental health literacy score was 91.67 (±11.20), with specific dimensions scoring as follows: attitudes toward seeking help in mental problems (31.43 ±5.21), attitudes toward individuals with mental illness (16.64 ±4.62), ability to recognize mental disorders (31.63 ±3.95), and accessing information (11.96 ±2.19). Comparatively, the students' mental health literacy scores were notably low. This underscores the necessity for comprehensive training programs to enhance mental health literacy. Furthermore, further research is recommended to scrutinize the validity and reliability of the mental health literacy scale.
Ruh sağlığı okuryazarlığı, ruhsal sağlık davranışları üzerindeki etkisi giderek daha fazla tanınan ve bilimsel araştırmalarda büyük ilgi gören bir faktördür. Ruh sağlığı okuryazarlığının ruhsal hastalıkların erken teşhisi, yardım arama eğilimleri ve önleme üzerindeki etkisi birçok çalışmada ortaya konmuştur. Bu çalışma, 2023 Nisan ve Temmuz ayları arasında 507 üniversite öğrencisinin ruh sağlığı okuryazarlığı durumunu değerlendirmeyi amaçlamıştır. Veri toplama sürecinde gönüllü onam, sosyo-demografik özellikler ve ruh sağlığı okuryazarlığı ölçeği kullanılmıştır. Yapısal geçerlilik değerlendirmesi için doğrulayıcı faktör analizi kullanılırken, ölçek puanlarını belirlemek için Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U testleri uygulanmıştır. Ortalama ruh sağlığı okuryazarlığı puanı 91.67 (±11.20) olarak belirlenmiş olup, belirli boyutlar şu şekilde puan almıştır: Ruhsal sorunlara yardım arama tutumları (31.43 ±5.21), ruhsal hastalığı olan bireylere yönelik tutumlar (16.64 ±4.62), ruhsal bozuklukları tanıma yeteneği (31.63 ±3.95) ve bilgiye erişim (11.96 ±2.19). Öğrencilerin ruh sağlığı okuryazarlığı puanları karşılaştırmalı olarak oldukça düşüktür. Bu durum, ruh sağlığı okuryazarlığını geliştirmek için kapsamlı eğitim programlarına olan ihtiyacı vurgulamaktadır. Ayrıca, ruh sağlığı okuryazarlığı ölçeğinin geçerliliği ve güvenilirliğini incelemek için daha fazla araştırma önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mental Health Services |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | February 11, 2024 |
Publication Date | February 19, 2024 |
Submission Date | October 31, 2023 |
Acceptance Date | January 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |