The aim of this study was to evaluate the effectiveness of a basic first aid course given at the Faculty of Dentistry of a university. Methods: This study was quasi-experimental with a one-group pretest-posttest design. The population of the study consisted of students (N=67) who took the Basic First Aid elective course at the Faculty of Dentistry of a university in the 2023-2024 academic year. 'Socio-Demographic Form' and 'Basic First Aid Knowledge Questionnaire' developed by the researchers were used as data collection tools. Descriptive statistics (number, percentage, mean, standard deviation) and chi-square test in paired groups were used. Results: The mean age of the students participating in the study was 18.98±1.46 years, 56.7% were female and 65 of them (97%) were single. In the post-training period, the correct response rates of the students to the questions related to first aid increased. The highest increases in the correct response rates were observed in the answers given to questions related to bleeding, loss of consciousness disorders, fractures, burns and sprains (p<0.05). Conclusion: As a result, students who receive first aid training will act more calmly and confidently in emergency situations and intervene correctly. Therefore, first aid training should be compulsory in the curricula of dental faculties.
Bu araştırmanın amacı, bir üniversitenin Diş Hekimliği Fakültesi’nde verilen temel ilkyardım dersinin etkinliğini değerlendirmektir. Bu araştırma tek gruplu ön test–son test tasarım ile yarı deneysel olarak yapıldı. Araştırmanın evrenini 2023-2024 Eğitim Öğretim Döneminde bir üniversitenin Diş Hekimliği Fakültesinde Temel İlkyardım dersini alan öğrenciler (N=67) oluşturdu. Veri toplama aracı olarak ‘Sosyo-Demografik Form’ ve araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan ‘Temel İlkyardım Bilgisi Soru Formu’ kullanıldı. Çalışmada tanımlayıcı istatistikler için (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma), eşleştirilmiş gruplarda ki kare testi kullanıldı. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 18.98±1.46, %56.7'si kadın ve 65 tanesi (%97) bekardı. Araştırmada eğitim sonrası dönemde, öğrencilerin ilkyardıma ilişkin sorulara verdiği doğru yanıt oranlarının arttığı görüldü. Doğru yanıt oranında en yüksek artışların kanamalar, bilinç kaybı bozuklukları, kırıklar, yanıklar ve burkulmalar ile ilgili sorulara verilen cevaplarda olduğu görüldü (p<0.05). Sonuç olarak ilkyardım eğitimi alan öğrenciler, acil durumlarda daha sakin ve kendinden emin davranacak ve doğru müdahalede bulunacaktır. Bu nedenle diş hekimliği fakültelerinin müfredatlarında ilkyardım eğitimlerinin zorunlu olması gerekir.
Gereç ve Yöntem kısmında belirtildi
YOK
Tüm katılımcılara teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2024 |
Publication Date | October 21, 2024 |
Submission Date | March 2, 2024 |
Acceptance Date | August 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 3 |