Günümüzde perakende sektöründe rekabet büyüyerek devam etmekte ve zaman geçtikçe yoğunlaşarak hataya yer vermeyen bir zemin oluşturmaktadır. Perakende, rekabetsizliğin yaşandığı ve üret sat modelinin hızlı olduğu geçmiş günlerden, müşterilerin sadece ürünü değil, hizmetin ve tasarımın da yer aldığı bir alışveriş deneyimi yaşamak istediği sektör haline gelmiştir. Yatırımcıların bilhassa önem verdiği müşteri odaklı yaklaşımlar ve markaların potansiyelini en üst düzeye çıkarmak için yeniliklerden kaçınmayan mağazalar, gelecekte daha başarılı olacak ve rakiplerine oranla daha yüksek kâr payı elde edebilirler. Perakende sektöründe yaşanan etkileşim en çok mağazalarda gerçekleştiğinden, müşteri deneyimini daha iyi noktalara taşımak ve müşteri sadakatini yükseltmek için mağaza içi tasarımına, hizmet kalitesine ve görsel düzenlemelere özen göstermek büyük önem taşımaktadır. Tasarımcılar mağaza mimarisinde yaptıkları her türlü seçim ve değişiklikleri, insan davranışlarını pozitif yönlü etkilemeye çalışarak gerçekleştirmektedirler. Mağaza tasarımın psikolojik etkilerinde ise kullanılan malzemelerin çeşitliliği, renk paletinin seçimi, ışık ve gölge kullanımı, mağaza içi havalandırma çalışmaları, müzik ton ve tarz seçimi, mağazanın kokusu, ürün yerleşimi gibi çalışmalar, müşteri deneyimini etkileyen en önemli faktörler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu makale, mekânın insana olan etkisini, mimari tasarım ve renovasyon bağlamında incelenmiştir. Çalışma Türkiye genelinde 84 mağazalı Columbia markasının bazı İstanbul mağazalardan alınan parça satış verileri ile kişi giriş çıkış verileri, renovasyon öncesi ve sonrası olarak karşılaştırılmıştır. Araştırma sonuçları karşılaştırmalı veriler bağlamında göstermektedir ki, mağazaların yenilenmesi sonrasında satış oranlarında çarpıcı artışlar yaşanmış ve müşteri artışının yükselen bir ivme ile devam ettiği görüşmüştür.
Today, competition in the retail sector continues to grow, creating an increasingly intense environment that leaves no room for error. Retail has evolved from a simple "produce and sell" model, where competition was minimal, into an industry where customers seek not only products but also an enriched shopping experience that includes service and design. Stores that prioritize customer-focused approaches and embrace innovation to maximize brand potential are expected to achieve greater success and higher profit margins compared to their competitors. Since most interactions in the retail sector occur within stores, improving customer experience and enhancing customer loyalty requires careful attention to in-store design, service quality, and visual arrangements. Designers make decisions and changes in store architecture to positively influence human behavior. Key elements influencing the psychological effects of store design include the variety of materials used, color palette selection, lighting and shadow applications, ventilation systems, music tone and style, store scent, and product placement. This article examines the impact of space on people within the context of architectural design and renovation. The study compares sales data and visitor entry-exit data collected from some Istanbul stores of the Columbia brand, which has 84 stores across Turkey, both before and after renovation. Research findings based on comparative data reveal that store renovations resulted in significant increases in sales rates and a continued upward trend in customer traffic.
retail design renovation atmosphere consumer renewal sales shopping experience.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İç Mimarlık , Mimari Tasarım, Mimarlık (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |