Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketim Kültürü Bağlamında Türkiye’deki Muhafazakâr Moda Dergileri ve Muhafazakâr Moda Dergilerinin Seküler Moda Dergileriyle Karşılaştırılması Aysha ve Elle Dergileri Örneği

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 63 - 106, 15.03.2020

Abstract

Farklı disiplinler tarafından farklı şekillerde ele alınan muhafazakâr moda dergileri, Türkiye’de tarihî süreçte yaşanan sosyal, siyasal ve ekonomik değişimlerin açık bir şekilde izlenebileceği bir mecra olarak önem taşımaktadır. Bu bağlamda muhafazakâr moda dergilerini, tüketim kültürü çerçevesinde ele almak çalışmanın ana konusunu oluşturmaktadır. Ayrıca tüketim kültürü açısından muhafazakâr moda dergilerinin seküler moda dergileriyle olan benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymak bu çalışmanın diğer bir amacını oluşturmaktadır. Bu sebeple Aysha ve Elle dergileri örneklem olarak seçilmiştir. İlgili dergilerin 2016 yılında yayımlanan sayıları, kapsadıkları tüketim iletileri doğrultusunda ele alınmıştır. Dergiler, metinlerde yer alan tüketim iletilerinin deşifre edilmesi amacıyla nicel içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmada: “Tüketim iletileri içeren yazıların toplam yazı türüne oranı nedir?”, “Tüketim iletileri içeren yazıların konu dağılımı nedir?”, “Tüketim iletileri dergilerde ne oranda yer almaktadır?”, “Aysha dergisinin Elle dergisiyle benzerlik ve farklılıkları nelerdir?” şeklindeki sorulara yanıt aranmaktadır. Çalışmada, Aysha dergisinde tüketim iletileri içeren yazıların toplam yazı türüne oranının %70 olduğu, tüketim iletileri içeren yazıların konularının genellikle ürün, mekân tanıtımı ve moda olduğu, dergide yoğun şekilde tüketim iletilerinin bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca tüketim kültürü bağlamında Aysha dergisinin, temel birtakım farklar dışında Elle adlı moda dergisinden çok fazla farklı olmadığı bulgulanmıştır.

References

  • Aktaş, C. (2016). Bacıdan bayanı. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Arık, B. (2006). Tüketim toplumunun basındaki yüzü: Life-Style gazeteciliği. İletişim yazıları içinde (ss. 63-86). Konya: Tablet Yayınları.
  • Aydın, A. E., Marangoz, M. ve Fırat, A. (2015). Tüketim kültürü çalışmaları üzerine bir literatür taraması. Tüketici veTüketim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 23-40.
  • Aytaç, Ö. (2006). Tüketimcilik ve metalaşma kıskacında boş zaman. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 27-53.
  • Baudrillard, J. (2015). Tüketim toplumu. A. Şenel (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Barbarosoğlu, F. (2015). Şov ve mahrem. İstanbul: Profil Yayıncılık.

Conservative Fashion Magazines in the Context of Consumption Culture in Turkey A Comparison of Conservative and Secular Fashion Magazines with the Case of Aysha and Elle

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 63 - 106, 15.03.2020

Abstract

Abstract: Conservative fashion magazines dealt with in different ways by different disciplines, social and historical process taking place in Turkey, is important as an area of political and economic change can be monitored in an open manner. In this context, the main subject of the study is to consider conservative fashion magazines within the framework of consumer culture. In addition, the aim of this study is to reveal the similarities and differences between conservative fashion magazines and secular fashion magazines in terms of consumption culture. For this reason, Aysha and Elle journals were chosen as samples. The issues of the related journals published in 2016 were handled in line with the consumption messages they covered. The journals were analyzed with quantitative content analysis method in order to decipher the consumption messages in the texts. In the study, “What is the ratio of articles containing consumption messages to the total text type?”, “What is the subject distribution of articles containing consumption messages?”, “How much are consumption messages in magazines?”, “What are the similarities and differences between Aysha and Elle?” answers are sought. In the study, it is concluded that the ratio of articles containing consumption messages to Aysha magazine is 70%, the subjects of articles containing consumption messages are generally product, space promotion and fashion, and there are intensive consumption messages in the magazine. In addition, in the context of consumer culture, it was found that Aysha magazine was not very different from Elle fashion magazine, except for some basic differences.

References

  • Aktaş, C. (2016). Bacıdan bayanı. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Arık, B. (2006). Tüketim toplumunun basındaki yüzü: Life-Style gazeteciliği. İletişim yazıları içinde (ss. 63-86). Konya: Tablet Yayınları.
  • Aydın, A. E., Marangoz, M. ve Fırat, A. (2015). Tüketim kültürü çalışmaları üzerine bir literatür taraması. Tüketici veTüketim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 23-40.
  • Aytaç, Ö. (2006). Tüketimcilik ve metalaşma kıskacında boş zaman. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 27-53.
  • Baudrillard, J. (2015). Tüketim toplumu. A. Şenel (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Barbarosoğlu, F. (2015). Şov ve mahrem. İstanbul: Profil Yayıncılık.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology
Journal Section Research Articles
Authors

Aydın Kaymak

Publication Date March 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Kaymak, A. (2020). Tüketim Kültürü Bağlamında Türkiye’deki Muhafazakâr Moda Dergileri ve Muhafazakâr Moda Dergilerinin Seküler Moda Dergileriyle Karşılaştırılması Aysha ve Elle Dergileri Örneği. İnsan Ve Toplum, 10(1), 63-106.