Pandemi sürecinde ortaya çıkan Vefa Sosyal Destek Grupları hem (sosyal) medyada hem de literatürde çoğunlukla sosyal dayanışma ve yardımlaşma üzerinden gündeme gelmektedir. Vefa gruplarının kamu idaresi koordinasyonunda faaliyet göstermesi ise faaliyetlerinin niteliği konusunda kafa karışıklığına sebep olmaktadır. Kimi zaman bir yardımlaşma pratiği ya da sorumluluk hareketi olarak kavramsallaştırılan Vefa grupları, bazen de tabandan örgütlenme pratiğine uygun bir yönetişim uygulaması ve/ya sosyal hizmet faaliyeti olarak da karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma, Vefa Sosyal Destek Gruplarının niteliğini ve nasıl kavramsallaştırılması gerektiğini tartışmaya açarak literatüre katkı yapmayı hedeflemektedir. Vefa Sosyal Destek Gruplarını kamusal bir aktör olarak tanımlayan bu çalışma, faaliyetlerini de salgın sürecinde sokağa çıkmalarının kısıtlanmasıyla temel ihtiyaçlarının sağlanması noktasında mağduriyet yaşayan vatandaşlara yönelik sunulan kamu hizmeti olarak kavramsallaştırmaktadır. Vefa gruplarının hizmetlerinin son dönemde sosyolojik açıdan üzerinde durulan ‘hastalık’ ve ‘yaşlılık’ üzerinden organize edilmesi, pandemi sürecinde dezavantajlı grupların yeniden tanımlanması ve bu gruplara yönelik ilgili kamu hizmetlerinin belirlenmesinde önemlidir. Çalışmanın ikinci kısmında söz konusu kamu hizmetine yönelik vatandaş memnuniyet anketi gerçekleştirilmiştir. Vatandaş memnuniyeti bağlamında (1) Vefa Sosyal Destek Gruplarının doğrudan hizmet sunduğu vatandaşların (2) bu faaliyetlerden yararlanmamış vatandaşların ve (3) Vefa Sosyal Destek Gruplarında yer almış kamu personelinin ilgili hizmete yönelik algıları ayrı ayrı değerlendirilmektedir.
Vefa Social Support Groups, which emerged during the pandemic, is mostly discussed with reference to social solidarity and cooperation both in the (social) media and in the literature. In fact, since these groups are organized under the coordination of public administration, it causes confusion about how to conceptualize these groups and their activities. They are sometimes conceptualized as a solidarity movement while sometimes considered as a grassroots organization practice. This study aims to contribute to the literature by way of discussing how to conceptualize local Vefa Social Groups within public administration literature. This study defines Vefa Social Support Groups as a public actor and conceptualizes its activities as a public service for citizens who cannot meet basic needs because of lockdown measures during epidemic. The newly emerged disadvantaged groups of the epidemic are now defined on the basis of ‘disease’ and ‘old age’ categories. In the second part of the study, the result of the citizen satisfaction survey – which is conducted to measure the overall citizen satisfaction and perception – is discussed. Within this context, (1) the perceptions of the citizens to whom Vefa Social Support Groups serve directly, (2) the perceptions of the citizens who never need to call social support groups and (3) the perceptions of the group members who carries out the services are analyzed in detail.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |