The French philosopher Michel Foucault is one of the leading thinkers of the 20th century with his thoughts that allow to redefine the concepts of authority, rebellion and obedience through morality, a totalitarian phenomenon in which normative elements are determined, bio-power positioned against a limiting power, and panopticon, which aims at the self-control of the prisoner under surveillance. This study, which will be shaped by the effects of certain concepts he uses while examining power practices, aims to explain and make these concepts visible through Tolga Karaçelik's film Ivy (2015). In a sense, when the film, which tells about a rupture created by the obedience and authority dilemma, that is, the dissolution of a destroyed power mechanism, is analyzed with a Foucaultian paradigm, it stands in parallel with Foucault's ideas with the way it creates the subjects besides the concepts mentioned above. Ivy, in the continuity of the authority-obedience relationship, the attitude of the obedient individual and the obeyed authority, as opposed to the superior influence of the society on the individual problematizes it through the set of rules that a subject, the character who is the captain of the ship, tries to impose on the small society that is the crew of the ship. This problematic will be examined with an approach in which, in Foucault's words, a limiting view of power has changed and the concept of power has become more inclusive and positive.
Otorite, isyan ve itaat kavramlarını normatif ögelerin belirlendiği totaliter bir olgu olan moralite, sınırlandırıcı bir iktidarın karşısında konumlanan biyo-iktidar ve tutuklunun izlenme altındaki otokontrolünü hedefleyen panoptikon aracılığıyla yeniden tanımlamaya olanak sağlayan düşünceleriyle 20. Yüzyıl’ın önde gelen düşünürlerinden olan Fransız filozof Michel Foucault’nun, iktidar pratiklerini incelerken kullandığı belirli kavramların etkisiyle şekillenecek olan bu çalışma, Tolga Karaçelik’in Sarmaşık (2015) filmi üzerinden bu kavramları açıklamayı ve görünür kılmayı amaçlamaktadır. Bir anlamda itaat ve otorite ikileminin yarattığı bir kırılmanın, yani tahrip edilmiş bir iktidar mekanizmasının çözülüşünü anlatan film Foucault’cu bir paradigmayla incelendiğinde, yukarda bahsettiğimiz kavramların yanında özneleri yaratma biçimiyle de Foucault’un fikirleriyle koşut bir düzlemde durmaktadır. Sarmaşık, otorite-itaat ilişkisinin sürekliliğinde, itaat eden bireyin ve itaat edilen otoritenin tutumunu, toplumun birey üzerindeki üstün etkisine karşıt olarak; bir öznenin, geminin kaptanı olan karakterin geminin mürettebatı olan küçük topluma benimsetmeye çalıştığı kurallar bütünü üzerinden sorunsallaştırır. Bu sorunsal, Foucault’nun deyişiyle sınırlandırıcı bir iktidar bakışının artık değiştiği, iktidar kavramının daha kapsayıcı ve pozitif bir hale geldiği bir yaklaşımla incelenecektir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 26 Şubat 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 22 |
Intermedia International E-journal
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.