People who are superior talented are determined by the experts that they are generally are show higher performence then their same ages as of special talents. When superior ability is defined, creativity and motivation, are dominant concepts. There are some features to distinguish superior children than other children. This features can not be seen every superior child. These people somehow show different characteristics by their talents, also they present same characteristics too. Herein the program intended for highly gifted individuals education has to be not only flexible and dynamic but also differentiated and proprietary. There are some different education types can be applied in the world and in our country. In this study, “education programs for superior talented people” are to be investigating in some schools, especially “Ergenekon primary school” in 1960's
Üstün yetenekli bireyler genel ve/veya özel yetenekler açısından yaşıtlarına göre üstün performans gösterdiği konunun uzmanları tarafından belirlenen bireylerdir. Üstün yetenek tanımlanırken genel ve özel yetenek, yaratıcılık ve motivasyon başat kavramlardır. Üstün yetenekli çocukları diğer çocuklardan ayırt edebilecek birtakım özellikler bulunmaktadır. Bu özellikler her üstün yetenekli bireyde görülmeyebilir. Bu bireyler yetenek alanları bakımından farklı özellikler göstermekle beraber bazı benzer özelliklerde göstermektedir. Bu noktada üstün yetenekliler eğitimine yönelik hazırlanacak olan programın esnek ve dinamik, gelişimsel ve mulidisipliner olması kadar farklılaştırılmış ve bireysel olması da gerekmektedir. Dünya’da ve ülkemizde üstünler eğitimi noktasında bazı farklı eğitim modelleri uygulanmaktadır. Bu çalışmada 1960’lı yıllarda başta Ergenekon İlkokulu olmak üzere birtakım okullarda uygulanan üstün yetenekliler eğitimi programı incelenmektedir
Other ID | JA95CM67YK |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |