Bu çalışma “Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş” (TEOG) sınavına hazırlanan öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeyinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın örneklemi; ortaokul 8. Sınıfta okuyan 244’ü kız, 317’si erkek toplamda 561 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, 50 sorudan oluşan Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve sosyo-demografik özellikleri içeren 6 soru ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi, tek yönlü varyans analizi hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin algıladığı sosyal desteğin en fazla öğretmenden, en az aileden olduğu görülmüştür. Ayrıca, araştırma bulguları öğrencilerin cinsiyetleri ile arkadaştan algılanan sosyal destek düzeyi, annelerinin eğitim düzeyi ve ailesinin aylık gelir düzeyi ile aileden ve öğretmenden algılanan sosyal destek düzeyi, babalarının eğitim düzeyi ile aileden algılanan sosyal destek düzeyi arasında anlamlı ilişki olduğunu göstermektedir
This study aims to investigate the perceived social support level by the students preparing for “Transition From Primary to Secondary Education” (TEOG) exam, based on some of the variables. Sampling group of the study involves 561 students, comprising 244 girls and 317 boys, receiving education in secondary school 8th grade. The research data was obtained using Scale of Perceived Social Support comprising 50 questions and 6 questions involving socio-demographical properties. Frequency, percentage, arithmetic mean, t test, and one way variance analysis were calculated during the analysis of obtained data. It was found as a result of the study that, the highest level of perceived social support by students is provided by the teacher, and the lowest level is provided by the family. Findings of the study also indicates that there is statistically significant difference between the gender of the student and perceived social support level from the friends; between the mother’s education level, monthly income level of the family, and the perceived social support level from family and teacher; and between the father’s education level and the perceived social support level from the family
Other ID | JA42UD78PP |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |