Çalışmanın amacı, üniversitede öğrenim gören hentbolcuların serbest zaman
tatmin ve yaşam doyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir.
Çalışmanın evrenini, 2015-2016 akademik yılında üniversitelerarası hentbol
müsabakalarına katılan sporcular oluşturmaktadır. Örneklem grubunu 2015-2016
akademik yılında üniversitelerarası 2. lig hentbol müsabakalarına katılan 85
hentbolcu (yaş ortalaması Xyaş=18.86±1.20) oluşturmaktadır.
Çalışmada, mevcut durumu ortaya çıkarmak amacıyla betimsel tarama modeli
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan
kişisel bilgi formu, Beard ve Ragheb (1980) tarafından geliştirilen ve Türkçeye
uyarlaması çalışması Karlı ve diğerleri (2008) tarafından yapılan “Serbest
Zaman Tatmin Ölçeği” (SZTÖ), Diener, Emmons, Larsen ve Griffin (1985)
tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Köker ve Yetim (1991) tarafından
yapılan Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans,
yüzde, t-Testi ve pearson korelasyon testleri kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularında, cinsiyet değişkenine göre t-Testi sonucunda SZTÖ
ve YDÖ alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir
(p>0,05). Yaş değişkenine göre korelasyon analizi sonuçlarında SZTÖ ve YDÖ
toplam puan ortalamalarında anlamlı ilişki bulunmamıştır (p>0,05). STZÖ ve
YDÖ alt boyutları arasında yapılan korelasyon analizi sonucunda YDÖ ile
“Eğitim, Fizyolojik, Estetik, Rahatlama, Sosyal ve Psikolojik” alt boyutlarında
pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur (p˂0,05).
Sonuç olarak, üniversitelerarası hentbol müsabakalarına katılan 2. lig
hentbolcularının serbest zaman etkinliklerinden Eğitim, Fizyolojik, Estetik,
Rahatlama, Sosyal ve Psikolojik alt boyutlarında tatmin elde etmektedir.
Üniversitede öğrenim gören hentbolcuların serbest zaman faaliyetlerine
katılımıyla beraber tatmin ve paralel olarak yaşam doyumunda artış
görülmektedir. Dolayısıyla serbest zaman etkinlikleri hentbolcular üzerinde
olumlu yönde etki bırakmakta ve yeterli düzeyde doyuma ulaştığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |