Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri

Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 35 - 50, 20.07.2021

Abstract

Bu araştırmanın amacı COVID-19 pandemi sürecinin öğrenci velilerine getirdiği roller ile bu rollere uygun velilerin görev ve sorumluluklarını öğretmen görüşlerine göre incelemektir. Araştırma nitel araştırma türlerinden fenomenolojik desen olarak tasarlanmıştır. Araştırma, Eskişehir ilinde ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 20 öğretmenle gerçekleştirilmiştir.. Katılımcılar belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemi olan maksimum çeşitlilik örnekleme tekniğine başvurulmuştur. Araştırmada öğretmenlerden yarı-yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmanın verileri 2021 yılı Mart–Nisan ayları içerisinde toplanmıştır. Veriler, görüşme yöntemine uygun olarak gönüllü katılımcılarla yapılan yüz yüze görüşmelerden elde edilmiştir. Verilerinin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada COVID-19 pandemi sürecinin velilere getirdiği roller ile bu rollere uygun velilerin görev ve sorumluluklarına ilişkin öğretmen görüşleri velinin uzaktan eğitim sürecinin etkililiğindeki rolü, velinin öğrenci sağlığının korunmasındaki rolü, velinin öğretmenlerle etkili iletişimin kurulmasındaki rolü ve velinin öğrencinin psiksosyal ihtiyaçlarının karşılanmasındaki rolü olmak üzere dört temada toplanmıştır. Sonuç olarak; COVID-19 pandemi sürecinin öğrenci velilerine mevcut rollerinin yanı sıra yeni roller getirdiği ayrıca velilerden bu rollere uygun birtakım görev ve sorumlulukları yerine getirmesi beklenildiği anlaşılmaktadır. Velilerin bu rol ve sorumlulukları yerine getirmesinde öğretmenlere önemli görevler düşmektedir. Eğitim sürecinin etkili bir şekilde yürütülmesinin velinin desteğine ve sürece aktif katılımına bağlı olduğu hususu COVID-19 pandemi sürecinde daha çok önem kazanmıştır. Bu nedenle COVID-19 pandemi sürecinin öğrenci velilerine getirdiği roller ile bu rollere uygun görev ve sorumluluklara ilişkin öğretmenlerin görüşleri bu süreçte verilen eğitimin etkililiğini sağlanmasında önemli veri kaynağı olabilir.

References

  • Akın F. & Aslan N. (2021). COVID-19 pandemisinde okul öncesi dönemindeki öğrencilerin uzaktan eğitimi: Bir eylem araştırması. Alanyazın-CRES Journal, 2(1), 7-14.
  • Akkaya, M. ( 2007). Öğretmenlerin ve velilerin okulöncesi eğitim kurumlarında uygulanan aile katılımı çalışmalarına ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Arslan, K., Görgülü Arı, A. & Hayır Kanat, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri, Ulakbilge, (57), 192–206.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44460
  • Beaty Janice J. (2000). Skills for preschool teachers. Upper Saddle River, N.J.: Merrill.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Collom, E. (2005). The ins and outs of homeschooling: The determinants of parental motivations and student achievement. Education and Urban Society, 37(3), 307-335.
  • Çakın, M., Külekçi Akyavuz, E. (2020). The Covid-19 process and its reflection on education: An analysis on teachers’ opinions. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Çaykuş, E. T. & Mutlu Çaykuş, T. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 5(2), 91-113.
  • Daşcı Sönmez, E, & Cemaloğlu, N. (2021). Okullaşma sürecinde uzaktan evde eğitime geçiş. İnsan ve İnsan, 8(27), 63-82.
  • Demir, S. & Kale M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, Covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445-3470. Duban, N. & Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının COVİD-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 357- 376.
  • Haşıloğlu, M, Durak, S, & Arslan, A. (2020). Covid-19 Uzaktan Eğitim Sürecinde Fen Bilimleri Şube Rehber Öğretmenlerinin Gözünden Öğretmen, Öğrenci ve Velilerin Değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3) , 214-239.
  • Hatipoğlu, A., & Kavas, E., (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1012-1034.
  • Kavrayıcı, C. & Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: A qualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060.
  • Kaya, Ö. M., Seviye, C. & Berrin D, (2004). Okulöncesi eğitim kurumlarında aile katılımına yönelik bir model önerisi, 1. Uluslararası Okulöncesi Eğitim Kongresi. İstanbul: YA-PA Yayınları, 379–397.
  • Keleş, H , Atay, D., & Karanfil, F . (2020). COVİD 19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 155-174.
  • Li, C. & Lalani, F. (2020). The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how. https://www.weforum.org/agenda/2020/04/coronavirus-education-global-covid19-onlinedigital-learning/ adresinden 10.03.2021 tarihinde erişildi.
  • MEB, (2020a). Sayılarla uzaktan eğitim 23 Mart-29 Mayıs 2020. http://yegitek.meb.gov.tr/www/sayilarla-uzaktan-egitim-23-mart-29-mayis-2020/icerik/3053 web adresinden 28 Mart 2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage.
  • Morrison, G.S. (2003). Fundamentals of early childhood education. Upper Saddle River; New Jersey, Columbus, Ohio.
  • Özer, M. (2020). Educational policy actions by the ministry of national education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • SETA, (2020), Koronavirüs Salgınında Veliler https://www.setav.org/5-soru-koronavirus-salgininda-veliler/ adresinden 10.05.2021 tarihinde erişildi.
  • Smith, M. D., & Fowler, K. M. (2009). Phenomenological research In J. Paul, J. Kleinhammer-Tramill & Kathleen Fowler (Eds.). Qualitative research methods in rpecial education. USA: Love Publishing Company.)
  • TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • UNESCO. (2020a). COVID-19 educational disruption and response, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, adresinden 09 Nisan 2021 tarihinde ulaşılmıştır
  • UNESCO, (2020b). Uzaktan Eğitim Çözümlerini Planlamak için 10 Öneri. http://www.unesco.org.tr/Home/AnnouncementDetail/1453. adresinden 12.05.2021 tarihinde erişildi.
  • Willis, A. (2020 ). Students won’t get through all school content while learning at home: here are 3 things to prioritise. https://theconversation.com/students-wont-get-through-allschool-content-while-learning-at-home-here-are-3-things-to-prioritise-134539 adresinden 11.05.2021 tarihinde erişildi.
  • WORLD BANK. (2020). Education and COVID-19. https://www.worldbank.org/en/data/interacti¬ve/2020/03/24/world-bank-education-and-covid-19 adresinden 08 Şubat 2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Changing Parent Roles in the COVID-19 Process

Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 35 - 50, 20.07.2021

Abstract

The aim of this study is to examine the roles brought by the parents of students by the COVID-19 pandemic process, and the duties and responsibilities of parents who are suitable for these roles, according to teachers' opinions. The research is designed as a phenomenological pattern, one of the qualitative research types. The research was carried out with 20 teachers working in primary and secondary schools in Eskişehir. Maximum diversity sampling technique, which is purposeful sampling method, was used while determining the participants. In the study, data were collected from teachers using semi-structured interview forms. The data of the research were collected in March-April 2021. The data were obtained from face-to-face interviews with volunteer participants in accordance with the interview method. Content analysis technique was used in the analysis of the data. In the study, the roles of the COVID-19 pandemic process for parents and teachers' views on the duties and responsibilities of parents suitable for these roles are in four themes: the role of the parent in the effectiveness of the distance education process, the role of the parent in the protection of student health, the role of the parent in establishing effective communication with teachers, and the role of the parent in meeting the psychosocial needs of the student. collected. As a result; It is understood that the COVID-19 pandemic process brings new roles to the parents of the students in addition to their current roles, and parents are expected to fulfill certain duties and responsibilities appropriate to these roles. Teachers have important responsibilities for parents to fulfill these roles and responsibilities. The fact that the effective execution of the education process depends on the support and active participation of the parents in the process has gained more importance during the COVID-19 pandemic process. For this reason, teachers' opinions on the roles brought by the COVID-19 pandemic process to the parents of the students and the duties and responsibilities appropriate to these roles can be an important source of data in ensuring the effectiveness of the education provided in this process.

References

  • Akın F. & Aslan N. (2021). COVID-19 pandemisinde okul öncesi dönemindeki öğrencilerin uzaktan eğitimi: Bir eylem araştırması. Alanyazın-CRES Journal, 2(1), 7-14.
  • Akkaya, M. ( 2007). Öğretmenlerin ve velilerin okulöncesi eğitim kurumlarında uygulanan aile katılımı çalışmalarına ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Arslan, K., Görgülü Arı, A. & Hayır Kanat, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri, Ulakbilge, (57), 192–206.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44460
  • Beaty Janice J. (2000). Skills for preschool teachers. Upper Saddle River, N.J.: Merrill.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Collom, E. (2005). The ins and outs of homeschooling: The determinants of parental motivations and student achievement. Education and Urban Society, 37(3), 307-335.
  • Çakın, M., Külekçi Akyavuz, E. (2020). The Covid-19 process and its reflection on education: An analysis on teachers’ opinions. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Çaykuş, E. T. & Mutlu Çaykuş, T. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 5(2), 91-113.
  • Daşcı Sönmez, E, & Cemaloğlu, N. (2021). Okullaşma sürecinde uzaktan evde eğitime geçiş. İnsan ve İnsan, 8(27), 63-82.
  • Demir, S. & Kale M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, Covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445-3470. Duban, N. & Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının COVİD-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 357- 376.
  • Haşıloğlu, M, Durak, S, & Arslan, A. (2020). Covid-19 Uzaktan Eğitim Sürecinde Fen Bilimleri Şube Rehber Öğretmenlerinin Gözünden Öğretmen, Öğrenci ve Velilerin Değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3) , 214-239.
  • Hatipoğlu, A., & Kavas, E., (2016). Veli yaklaşımlarının öğretmen performansına etkisi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1012-1034.
  • Kavrayıcı, C. & Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: A qualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060.
  • Kaya, Ö. M., Seviye, C. & Berrin D, (2004). Okulöncesi eğitim kurumlarında aile katılımına yönelik bir model önerisi, 1. Uluslararası Okulöncesi Eğitim Kongresi. İstanbul: YA-PA Yayınları, 379–397.
  • Keleş, H , Atay, D., & Karanfil, F . (2020). COVİD 19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 155-174.
  • Li, C. & Lalani, F. (2020). The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how. https://www.weforum.org/agenda/2020/04/coronavirus-education-global-covid19-onlinedigital-learning/ adresinden 10.03.2021 tarihinde erişildi.
  • MEB, (2020a). Sayılarla uzaktan eğitim 23 Mart-29 Mayıs 2020. http://yegitek.meb.gov.tr/www/sayilarla-uzaktan-egitim-23-mart-29-mayis-2020/icerik/3053 web adresinden 28 Mart 2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage.
  • Morrison, G.S. (2003). Fundamentals of early childhood education. Upper Saddle River; New Jersey, Columbus, Ohio.
  • Özer, M. (2020). Educational policy actions by the ministry of national education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • SETA, (2020), Koronavirüs Salgınında Veliler https://www.setav.org/5-soru-koronavirus-salgininda-veliler/ adresinden 10.05.2021 tarihinde erişildi.
  • Smith, M. D., & Fowler, K. M. (2009). Phenomenological research In J. Paul, J. Kleinhammer-Tramill & Kathleen Fowler (Eds.). Qualitative research methods in rpecial education. USA: Love Publishing Company.)
  • TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • UNESCO. (2020a). COVID-19 educational disruption and response, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, adresinden 09 Nisan 2021 tarihinde ulaşılmıştır
  • UNESCO, (2020b). Uzaktan Eğitim Çözümlerini Planlamak için 10 Öneri. http://www.unesco.org.tr/Home/AnnouncementDetail/1453. adresinden 12.05.2021 tarihinde erişildi.
  • Willis, A. (2020 ). Students won’t get through all school content while learning at home: here are 3 things to prioritise. https://theconversation.com/students-wont-get-through-allschool-content-while-learning-at-home-here-are-3-things-to-prioritise-134539 adresinden 11.05.2021 tarihinde erişildi.
  • WORLD BANK. (2020). Education and COVID-19. https://www.worldbank.org/en/data/interacti¬ve/2020/03/24/world-bank-education-and-covid-19 adresinden 08 Şubat 2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research
Authors

Mehmet Özdoğru 0000-0002-3853-8389

Publication Date July 20, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Özdoğru, M. (2021). COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 35-50.
AMA Özdoğru M. COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri. UGEAD - IntJCES. July 2021;7(1):35-50.
Chicago Özdoğru, Mehmet. “COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7, no. 1 (July 2021): 35-50.
EndNote Özdoğru M (July 1, 2021) COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7 1 35–50.
IEEE M. Özdoğru, “COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri”, UGEAD - IntJCES, vol. 7, no. 1, pp. 35–50, 2021.
ISNAD Özdoğru, Mehmet. “COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7/1 (July 2021), 35-50.
JAMA Özdoğru M. COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri. UGEAD - IntJCES. 2021;7:35–50.
MLA Özdoğru, Mehmet. “COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 7, no. 1, 2021, pp. 35-50.
Vancouver Özdoğru M. COVID-19 Sürecinde Değişen Veli Rolleri. UGEAD - IntJCES. 2021;7(1):35-50.