Bu araştırma, 2015-2020 yılları arasında Türkiye’de Spor Bilimi alanında bedensel engelli bireylere yönelik yapılan makale çalışmaların çeşitli açılardan incelemesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma, bedensel engelli bireyler ile çalışacak araştırmacılara ve eğitimcilere fikir vermesi, yapılan çalışmaları değerlendirmeye olanak tanıması, alanda son beş yılda yapılan araştırmaların hangi yönde ilerlediğinin analiz edilmesi ve yine alandaki olası ihtiyaçların ve eksikliklerin farkına varılması ile sonraki yapılacak araştırma konularına yön vermesi açısından önem taşımaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Ulakbim, Google akademik Arama Motoru ve Üniversite dergilerinde yayınlanan makaleler, “engelli”, “bedensel engelli” “fiziksel engelli”, “spor” ve “beden eğitimi ve spor anahtar kelimeleri ile tarama yapılmıştır. Çalışma belirlenen ölçütler kapsamında 26 makale ile sınırlandırılmıştır. Araştırma sonucunda en çok makalenin 2016 yılında yapıldığı, sıklıkla kullanılan araştırma modelinin nicel araştırmalar olduğu, araştırmalarda salt bedensel engellilere yönelik çalışmaların ardından spor yapan ve yapmayan engeliler örneklem gruplarının karşılaştırılması kurgusunun daha fazla ele alındığı, spor branşlarına göre araştırma raporlarının hedef gruplarının dağılımına bakıldığında, Masa Tenisi ve Badminton branşlarının öne çıktığı belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak en çok ölçeklerin tercih edildiği, ilgili yıllarda en fazla kullanılan ölçeğin ise “Engelli Bireylerde Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği” olduğu tespit edilmiştir. Anahtar kelimelerin kullanım oranlarına göre “engelli”, “bedensel engelli”, “spor”, “fiziksel engelli” ve “motivasyon” olarak sıralandığı görülmüştür. Araştırma sonuçları doğrultusunda bedensel engelli sporcular hedef grubuna yönelik araştırmalarda betimsel nicel araştırma modellerine ek olarak nitel, karma ve durum araştırma modellerinin derinlemesine bulgular ortaya koyabilmeleri bakımından ve zengin içerikler sunabilme potansiyelleri açısından tercih edilebileceği önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 2 |