Bu araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin yaratıcı drama etkinliklerinin planlanması ve uygulanmasına ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme tekniklerinden kartopu örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırmaya, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında bağımsız anaokullarında ve ilkokula bağlı anasınıflarında çalışan 20 gönüllü okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı drama etkinliklerinin planlanması ve uygulamasına ilişkin görüşlerini belirlemek için Öğretmen Görüşme Formu’ndan yararlanılmıştır. Görüşme formunda yer alan sorular öğretmenlere yüz yüze veya telefon aracılığı ile yöneltilmiştir. Okul öncesi öğretmenleri ile yapılan görüşmeler sonrasında elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun yaratıcı drama etkinliklerine haftada birden daha fazla yer verdikleri görülmüştür. Öğretmenlerin yaratıcı drama etkinliklerini planlarken çalışmanın çocukların ilgisini çekmesine, kazanım ve göstergelere, yaş grubuna, çocukların yaratıcılıklarını geliştirmesine ve farklı bakış açıları kazandırmasına dikkat ettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin yaratıcı drama etkinliklerini uygularken çocukları zorlamamaya, onların isteklerini gözetmeye, duygu ve düşüncelerini rahatça ifade edebilmelerine özen gösterdiklerine ulaşılmıştır. Öğretmenlerin yaratıcı drama etkinliklerini uygularken karşılaştıkları sorunların başında çocuklardan bazılarının isteksizliği ve çekingenliği gelmektedir. Ayrıca öğretmenlerin sınıfların yeterli büyüklüğe sahip olmayışına bağlı olarak çocukların hareket alanının kısıtlandığına, özellikle erkek çocuklarının yaratıcı drama çalışmalarına ilgi duymadığına, kaynak azlığına ve çocuklardaki hareketli davranışların kendilerini zorladıklarına değinmişlerdir. Bu sonuçlar ışığında; okul öncesi öğretmenlerine yönelik yaratıcı drama etkinliklerini planlama ve uygulama konusunda hizmetiçi eğitimler, seminerler, atölye çalışmalarının düzenlenmesi, okullara yaratıcı dramaya ilişkin hazırlanan kaynakların dağıtılması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Early Pub Date | June 23, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |