Research Article
BibTex RIS Cite

Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 224 - 236, 31.12.2024

Abstract

Bu araştırma, rekreasyon bölümü öğrencilerinin mesleki beklenti düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Betimsel nitelikte olan bu çalışma tarama modeline göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi Rekreasyon bölümünde eğitim alan 183 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından oluşturulan "Kişisel Bilgi Formu" ile Çiftçi (2023) tarafından uyarlanan "Mesleki Beklenti Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenini mesleki beklenti, bağımsız değişkenlerini ise cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, branş türü ve öğrenim görülen üniversite oluşturmaktadır. Veri toplama süreci sonucunda elde edilen bulgular bilgisayar ortamına aktarılmış; verilerin çözüm ve yorumlanmasında betimsel istatistikler (frekans, aritmetik ortalama, standart sapma), t-testi, tek faktörlü varyans analizi (One-Way ANOVA) ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, araştırmaya dahil edilen rekreasyon bölümü öğrencilerinin mesleki beklenti düzeyleri; cinsiyet, yaş ve öğrenim görülen üniversite durumuna göre anlamlı farklılık gösterirken, branş türü ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Katılımcıların mesleki beklenti düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akkoyunlu, Y., Konar, N., & Güler, H. (2022). Beden eğitimi ve sporda toplumsal cinsiyet rolleri ve kadın. Beden eğitimi ve spora multidisipliner bir bakış (pp. 125-149). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Akman, Y. (1992). Hacettepe üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin meslek, evlilik ve geleceğe yönelik beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 125-149.
  • Akyol, C., Ela, O. Ğ. A. N., & Yener, O. Ğ. A. N. (2018). Turizm eğitimi alan üniversite öğrencilerinin mesleki beklentileri ve sosyo-ekonomik profilleri üzerine bir araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2), 648-665. Altınışık, Ü. (2019). Spor yöneticisi adaylarının çatışma yönetimi stilleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul: Efe Akademi Yayınevi.Altınışık, Ü., Turhal, S. N., Çelik, A. & Yetim. A. A. (2020). Employability perceptions of sports manager candidates. Ambient Science. 07(Sp1), 275-279.
  • Cech, E. A., & Rothenberg, R. (2018). "The Role of Gender in the Development of Professional Identity." Social Problems, 65(4), 617-634. DOI: 10.1093/socpro/spy045
  • Çinar, İ. (2021). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ile Gelecekteki Ekonomik Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 129-135. https://doi.org/10.51754/cusbed.882688
  • Das, A. (2016). The effect of hypothesis framing, prior expectation and professional trait scepticism on experts’ and novices’ evidence selectedin a complex task. Retrieved from http://ro.ecu.edu.au/theses/1812 Dilbaz, N. ve Seber, G., (1993). Umutsuzluk Kavramı: Depresyon ve İntiharda Önemi. Kriz Dergisi, 1(3): 134-138.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim Gençliğinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. Electronic Turkish Studies, 6(2).
  • Uluçay, T., Özpolat, A.R., İşgör, İ.Y. ve Taşkesen, O. (2014). Lise Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. E-Journal of New World Sciences Academy, 9(2): 234-247.
  • Uras, M. ve Kunt, M. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinden beklentileri ve beklentilerinin karĢılanmasını umma düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(19), 71-83.
  • Waberi, F. A. ve Öge, E. (2020). Mesleki beklentilerin kariyer kararı verme öz-yetkinliği ile ilişkisi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 25-39
  • Weiss, M. R., & Chaumeton, N. R. (1992). "Motivational Analysis in Sport: The Role of Competition and Cooperation." Journal of Sport & Exercise Psychology, 14(2), 141-158. DOI: 10.1123/jsep.14.2.141
  • Gündüz, N., Güler, D., Güler, Y., & Yıldırım, M. (2019). Spor Kaya Tırmanışında Akran Öğretim Modelinin Uygulamalarına Yönelik Aday Öğretmen Ve Akran Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 163-176.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Kucherov, D., Zamulin, A., & Tsybova, V. 2019. How Young Professionals Choose Companies: Employer Brand And Salary Expectations. RMJ, 17(1), 29–46. doi.org/10.21638/spbu18.2019.102 Kuzgun, Y. (2009). Meslek gelişimi ve danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lee, S. (2018). Investigating eLearning Continuance through Expectation Disconfirmation Theory. https://doi.org/10.31390/gradschool_dissertations.4615
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). "Toward a Unifying Social Cognitive Theory of Career and Academic Interest, Choice, and Performance." Journal of Counseling Psychology, 41(4), 427-428. DOI: 10.1037/0022-0167.41.4.427
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). "Contextual Supports and Barriers to Career Choice: A Social Cognitive Theory Perspective." Journal of Counseling Psychology, 47(1), 87-95. DOI: 10.1037/0022-0167.47.1.87
  • Ng, T. W. H., & Feldman, D. C. (2008). "Evaluating the Evidence: The Relationship Between Age and Job Performance." Personnel Psychology, 61(3), 467-489. DOI: 10.1111/j.1744-6570.2008.00121.x
  • Ng, T. W. H., & Feldman, D. C. (2012). "Structure and Career Development: The Role of Work Experiences." Journal of Organizational Behavior, 33(3), 267-287. DOI: 10.1002/job.1745
  • Erden, Münire (1989). "H.Ü. Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğrencilerinin Meslekleri ile İlgili Beklentileri.", Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 94.
  • Erdinç, B. ġ. ve Kahraman, S. (2012). Turizm mesleğini seçme nedenlerinin incelenmesi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, Kemer, Antalya.
  • Fouad, N. A., & Guillen, L. (2006). "Career Development in College: Influences of Family, Work, and School." Journal of Career Assessment, 14(3), 367-380. DOI: 10.1177/1069072706289327
Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 224 - 236, 31.12.2024

Abstract

References

  • Akkoyunlu, Y., Konar, N., & Güler, H. (2022). Beden eğitimi ve sporda toplumsal cinsiyet rolleri ve kadın. Beden eğitimi ve spora multidisipliner bir bakış (pp. 125-149). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Akman, Y. (1992). Hacettepe üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin meslek, evlilik ve geleceğe yönelik beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 125-149.
  • Akyol, C., Ela, O. Ğ. A. N., & Yener, O. Ğ. A. N. (2018). Turizm eğitimi alan üniversite öğrencilerinin mesleki beklentileri ve sosyo-ekonomik profilleri üzerine bir araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2), 648-665. Altınışık, Ü. (2019). Spor yöneticisi adaylarının çatışma yönetimi stilleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul: Efe Akademi Yayınevi.Altınışık, Ü., Turhal, S. N., Çelik, A. & Yetim. A. A. (2020). Employability perceptions of sports manager candidates. Ambient Science. 07(Sp1), 275-279.
  • Cech, E. A., & Rothenberg, R. (2018). "The Role of Gender in the Development of Professional Identity." Social Problems, 65(4), 617-634. DOI: 10.1093/socpro/spy045
  • Çinar, İ. (2021). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Demografik Özellikleri ile Gelecekteki Ekonomik Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 129-135. https://doi.org/10.51754/cusbed.882688
  • Das, A. (2016). The effect of hypothesis framing, prior expectation and professional trait scepticism on experts’ and novices’ evidence selectedin a complex task. Retrieved from http://ro.ecu.edu.au/theses/1812 Dilbaz, N. ve Seber, G., (1993). Umutsuzluk Kavramı: Depresyon ve İntiharda Önemi. Kriz Dergisi, 1(3): 134-138.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim Gençliğinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. Electronic Turkish Studies, 6(2).
  • Uluçay, T., Özpolat, A.R., İşgör, İ.Y. ve Taşkesen, O. (2014). Lise Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. E-Journal of New World Sciences Academy, 9(2): 234-247.
  • Uras, M. ve Kunt, M. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinden beklentileri ve beklentilerinin karĢılanmasını umma düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(19), 71-83.
  • Waberi, F. A. ve Öge, E. (2020). Mesleki beklentilerin kariyer kararı verme öz-yetkinliği ile ilişkisi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 25-39
  • Weiss, M. R., & Chaumeton, N. R. (1992). "Motivational Analysis in Sport: The Role of Competition and Cooperation." Journal of Sport & Exercise Psychology, 14(2), 141-158. DOI: 10.1123/jsep.14.2.141
  • Gündüz, N., Güler, D., Güler, Y., & Yıldırım, M. (2019). Spor Kaya Tırmanışında Akran Öğretim Modelinin Uygulamalarına Yönelik Aday Öğretmen Ve Akran Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 163-176.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Kucherov, D., Zamulin, A., & Tsybova, V. 2019. How Young Professionals Choose Companies: Employer Brand And Salary Expectations. RMJ, 17(1), 29–46. doi.org/10.21638/spbu18.2019.102 Kuzgun, Y. (2009). Meslek gelişimi ve danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lee, S. (2018). Investigating eLearning Continuance through Expectation Disconfirmation Theory. https://doi.org/10.31390/gradschool_dissertations.4615
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). "Toward a Unifying Social Cognitive Theory of Career and Academic Interest, Choice, and Performance." Journal of Counseling Psychology, 41(4), 427-428. DOI: 10.1037/0022-0167.41.4.427
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). "Contextual Supports and Barriers to Career Choice: A Social Cognitive Theory Perspective." Journal of Counseling Psychology, 47(1), 87-95. DOI: 10.1037/0022-0167.47.1.87
  • Ng, T. W. H., & Feldman, D. C. (2008). "Evaluating the Evidence: The Relationship Between Age and Job Performance." Personnel Psychology, 61(3), 467-489. DOI: 10.1111/j.1744-6570.2008.00121.x
  • Ng, T. W. H., & Feldman, D. C. (2012). "Structure and Career Development: The Role of Work Experiences." Journal of Organizational Behavior, 33(3), 267-287. DOI: 10.1002/job.1745
  • Erden, Münire (1989). "H.Ü. Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğrencilerinin Meslekleri ile İlgili Beklentileri.", Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 94.
  • Erdinç, B. ġ. ve Kahraman, S. (2012). Turizm mesleğini seçme nedenlerinin incelenmesi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, Kemer, Antalya.
  • Fouad, N. A., & Guillen, L. (2006). "Career Development in College: Influences of Family, Work, and School." Journal of Career Assessment, 14(3), 367-380. DOI: 10.1177/1069072706289327
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports and Recreation
Journal Section Research
Authors

Murat Tunçbilek 0000-0001-9696-9470

Gdogu@ybu.edu.tr Gdogu@ybu.edu.tr 0000-0003-0988-4765

Early Pub Date December 29, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 3, 2024
Acceptance Date December 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Tunçbilek, M., & Gdogu@ybu.edu.tr, G. (2024). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 224-236.
AMA Tunçbilek M, Gdogu@ybu.edu.tr G. Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. December 2024;10(2):224-236.
Chicago Tunçbilek, Murat, and Gdogu@ybu.edu.tr Gdogu@ybu.edu.tr. “Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10, no. 2 (December 2024): 224-36.
EndNote Tunçbilek M, Gdogu@ybu.edu.tr G (December 1, 2024) Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10 2 224–236.
IEEE M. Tunçbilek and G. Gdogu@ybu.edu.tr, “Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi”, UGEAD - IntJCES, vol. 10, no. 2, pp. 224–236, 2024.
ISNAD Tunçbilek, Murat - Gdogu@ybu.edu.tr, Gdogu@ybu.edu.tr. “Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10/2 (December 2024), 224-236.
JAMA Tunçbilek M, Gdogu@ybu.edu.tr G. Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2024;10:224–236.
MLA Tunçbilek, Murat and Gdogu@ybu.edu.tr Gdogu@ybu.edu.tr. “Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 10, no. 2, 2024, pp. 224-36.
Vancouver Tunçbilek M, Gdogu@ybu.edu.tr G. Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Meslekten Beklenti Düzeylerinin İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2024;10(2):224-36.