Çevrimiçi Eğitime Yönelik Öğrenci Öz-Yeterlik Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi (ÇÖÖAÖ)
Year 2025,
Volume: 11 Issue: 1, 42 - 58, 29.06.2025
Ayhan Koç
,
Hüseyin Hüsnü Bahar
Abstract
Araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin Çevrimiçi Eğitime Yönelik Öz-Yeterlik Algı seviyelerini belirlemeye yönelik güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı geliştirmektir. Ölçek maddelerinin oluşturulması sürecinde öncelikle ilgili kaynaklar incelenmiş, öğrencilerle ilgili gözlem ve informal görüşmeler yapılmış ve uzman görüşleri alınmıştır. Bu aşamalardan sonra oluşturulan 23 maddelik taslak form çevrim-içi eğitim almış olan 662 üniversite öğrencisine uygulanmıştır. Uygulama sonucu toplanan veriler AFA ve DFA ile analizleri yapılmıştır. Sonuçta 10 madde ve tek faktörlü yapıdan oluşan ölçek toplam varyansın % 68.099’unu açıklamaktadır ve ölçek için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı .947’dir. Kararlılık katsayısını hesaplamak için ölçek 3-4 hafta, iki ve üç ay ara ile uygulanmış ve kararlılık katsayıları hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin benzer ölçek güvenirliğini sağlamak için eş değer ölçek kullanılmıştır. Sonuç olarak, geliştirilen ölçeğin öğrencilerin çevrimiçi eğitime yönelik öz-yeterlik algılarını belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu tespit edilmiştir.
Ethical Statement
Yapılan bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
Supporting Institution
Çalışmanın hiçbir kurum veya kuruluş tarafından desteklenmemiştir.
References
- Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24).
- Anderson, T. (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University.
- Bahar, H. H., & Koç, A. (2023). Çevrimiçi Eğitime Yönelik Öz-yeterlik Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi (ÇEYÖAÖ). Milli Eğitim Dergisi, 52(239), 1787-1806.
- Baltacı, S., Bütüner, S. ve Çalışkan, E. (2022). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye yönelik öz yeterlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(Özel Sayı), 472- 508.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company
- Baym, N. K. (2015). Personal connections in the digital age. John Wiley & Sons.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Castells, M. (2010). The rise of the network society. John wiley & sons.
- DeVellis, R.F. (2017). Scale development theory and applications. Sage Publications.
- Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçek geliştirme I: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi.
- Gülbahar, Y. (2009). e-öğrenme. Ankara: Pegem Akademi
- Gürbüz, M., Sağlam, S., Üstün, İ., & Soğancı, A. (2024). Dijital çağda eğitim: sosyal medyanın rolü ve etkileri. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 10(47), 124-133.
- Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. Erişim tarihi:19.02.2025,
Erişim adresi: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergencyremote-
teaching-and-online-learning
- Honicke, T., & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educational Research Review, 17, 63–84. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.11.002
- Horzum, B. M., & Çakır, Ö. (2009). Çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1327-1356.
- Hu, L. T. & Bentler, P. M. (1999). Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 37-41
Year 2025,
Volume: 11 Issue: 1, 42 - 58, 29.06.2025
Ayhan Koç
,
Hüseyin Hüsnü Bahar
References
- Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24).
- Anderson, T. (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University.
- Bahar, H. H., & Koç, A. (2023). Çevrimiçi Eğitime Yönelik Öz-yeterlik Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi (ÇEYÖAÖ). Milli Eğitim Dergisi, 52(239), 1787-1806.
- Baltacı, S., Bütüner, S. ve Çalışkan, E. (2022). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye yönelik öz yeterlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(Özel Sayı), 472- 508.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company
- Baym, N. K. (2015). Personal connections in the digital age. John Wiley & Sons.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Castells, M. (2010). The rise of the network society. John wiley & sons.
- DeVellis, R.F. (2017). Scale development theory and applications. Sage Publications.
- Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçek geliştirme I: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi.
- Gülbahar, Y. (2009). e-öğrenme. Ankara: Pegem Akademi
- Gürbüz, M., Sağlam, S., Üstün, İ., & Soğancı, A. (2024). Dijital çağda eğitim: sosyal medyanın rolü ve etkileri. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 10(47), 124-133.
- Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. Erişim tarihi:19.02.2025,
Erişim adresi: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergencyremote-
teaching-and-online-learning
- Honicke, T., & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educational Research Review, 17, 63–84. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.11.002
- Horzum, B. M., & Çakır, Ö. (2009). Çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1327-1356.
- Hu, L. T. & Bentler, P. M. (1999). Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 37-41