Research Article
BibTex RIS Cite

Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 153 - 165, 29.06.2025

Abstract

Bu çalışmanın amacı, uluslararası öğrencilerin üniversite yaşamlarındaki boş zaman değerlendirme biçimlerini belirlemektir. Aynı zamanda Türkiye’deki ve kendi ülkelerinde katıldıkları boş zaman faaliyetlerini karşılaştırmak, katılım sıklıklarını ölçmek ve karşılaşılan engelleri tespit etmek hedeflenmiştir. Bütünsel tek durum yaklaşımıyla nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada, Türkiye'de kalış süreleri 1 ila 11 yıl arasında olan, yaşları 18-32 arasında değişen 12 katılımcıyla (6 erkek ve 6 kadın) yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla veri toplanmıştır. Verilerin tematik analizi, katılımcıların fiziksel, rekreasyonel, kültürel ve sosyal faaliyetlere çeşitli şekillerde katıldıklarını ortaya koymuştur. Dans ve spor gibi fiziksel aktivitelerin hem fiziksel sağlığı hem de sosyal entegrasyonu desteklediği görülmüştür. Okuma ve dizi izleme gibi eğlence ve dinlenme faaliyetleri kültürel anlayışı ve kişisel gelişimi zenginleştirirken, sanatsal ve sosyal faaliyetler yaratıcılığı ve toplumsal katılımı desteklemiştir. Bununla birlikte, özellikle kültürel adaptasyonun erken dönemlerinde motivasyon eksikliği ve psikolojik zorluklar gibi bireysel zorluklar da dahil olmak üzere, boş zaman katılımının önünde çeşitli engeller ortaya çıkmıştır. Ekonomik kısıtlamalar ve yeterli ulaşımın olmaması gibi çevresel kısıtlamalar da katılımı engelleyen unsurlar arasındadır. Dil engelleri de sosyal izolasyona katkıda bulunmuş ve katılım fırsatlarını azaltmıştır. Katılımcılar, bu zorlukların üstesinden gelmek için rutinleri iyileştirmek, motivasyonu artırmak ve boş zaman fırsatlarına erişimi geliştirmek gibi stratejiler önermiştir. Bulgular, uluslararası öğrencilerin boş zaman deneyimlerini geliştirmek için hem bireysel hem de sistematik yaklaşımların öneminin altını çizmektedir. Üniversiteler ve politika yapıcılar, kişisel ve yapısal engelleri ele alarak öğrencilerin refahını, kültürel entegrasyonunu ve genel akademik başarısını daha iyi desteklemek yönünde tedbirler almalıdır.

References

  • Aydemir, H. (2023). Rekreasyon kısıtlayıcılarından göç unsurunun türkiye’de bulunan uluslararası üniversite öğrencileri açısından etkisinin değerlendirilmesi: bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Başkan, A. H., Karaküçük, S. (2015). Farklı kültürlerde boş zaman davranışları: ermeniler örneklemi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 10-22.
  • Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. (4th edition). Boston, MA: Pearson.
  • Davies, D. (1989). Psychological factors of self-esteem. Philadelphia, Pa: Farmer Press.
  • Hakkı, U., Enes, B., Ihsan, K., Yunus, B. (2017). Examine the relationship between the levels of life satisfaction and leisure time satisfaction of foreign students study at erciyes university, turkey. European Journal Of Physical Education And Sport Science, 3(12).
  • İnce, M., Koçak, M. C. (2018). Social and cultural problems of foreign students who study at universities in turkey. Electronic Turkish Studies, 13(10), 371-385.
  • Kadıoğlu, F., Özer, Ö., Yalçın, S., Şahin, M. (2015). Yükseköğretimin uluslararasılaşması çerçevesinde türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi haline getirilmesi, araştırma projesi raporu. T.C Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Araştırmaları Merkezi, Yayın No: 2936.
  • Kanters, M. A., Forester, S. (1997). The motivations and self-esteem of ıntramural sports participants. Nirsa Journal, 21(3), 3-4.
  • Karaküçük, S. (2014). Rekreasyon: boş zamanları değerlendirme. (7.Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karaküçük, S., Akgül, B. (2016). Ekorekreasyon, rekreasyon ve çevre. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kayantaş, İ., Söyler, M. (2020) sporda akademik yaklaşımlar-6. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Leung, Y., Stahura, K. (2010). A grounded theory of chinese students’ leisure behavior in american university. University of Nevada, Las Vegas: Caesars Hospitality Research Summit.
  • Mieczkowski, Z. (1990). World trends in tourism and recreation. New York: Peter Lang Publishing.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. London: SAGE Publications.

An Investigation of International Students’ Leisure

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 153 - 165, 29.06.2025

Abstract

The aim of this study is to determine the leisure time utilization patterns of international students in their university life. At the same time, it is aimed to compare the leisure time activities they participate in Turkey and in their home countries, to measure their frequency of participation and to identify the obstacles encountered. Using a qualitative research method with a holistic single-case approach, the study collected data through semi-structured interviews with 12 participants (6 men and 6 women) aged between 18-32, whose length of stay in Turkey ranged from 1 to 11 years. Thematic analysis of the data revealed that participants engaged in physical, recreational, cultural and social activities in a variety of ways. Physical activities such as dancing and sports were seen to promote both physical health and social integration. Recreational and leisure activities such as reading and watching series enriched cultural understanding and personal development, while artistic and social activities supported creativity and community engagement. However, several barriers to leisure participation emerged, including individual challenges such as lack of motivation and psychological difficulties, especially in the early stages of cultural adaptation. Economic constraints and environmental constraints, such as lack of adequate transportation, are also barriers to participation. Language barriers also contributed to social isolation and reduced opportunities for participation. Participants suggested strategies to overcome these challenges, such as improving routines, increasing motivation and improving access to leisure opportunities. The findings underline the importance of both individual and systematic approaches to enhance international students' leisure experiences. Universities and policymakers should take measures to better support students' well-being, cultural integration and overall academic success by addressing personal and structural barriers.

References

  • Aydemir, H. (2023). Rekreasyon kısıtlayıcılarından göç unsurunun türkiye’de bulunan uluslararası üniversite öğrencileri açısından etkisinin değerlendirilmesi: bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Başkan, A. H., Karaküçük, S. (2015). Farklı kültürlerde boş zaman davranışları: ermeniler örneklemi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 10-22.
  • Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. (4th edition). Boston, MA: Pearson.
  • Davies, D. (1989). Psychological factors of self-esteem. Philadelphia, Pa: Farmer Press.
  • Hakkı, U., Enes, B., Ihsan, K., Yunus, B. (2017). Examine the relationship between the levels of life satisfaction and leisure time satisfaction of foreign students study at erciyes university, turkey. European Journal Of Physical Education And Sport Science, 3(12).
  • İnce, M., Koçak, M. C. (2018). Social and cultural problems of foreign students who study at universities in turkey. Electronic Turkish Studies, 13(10), 371-385.
  • Kadıoğlu, F., Özer, Ö., Yalçın, S., Şahin, M. (2015). Yükseköğretimin uluslararasılaşması çerçevesinde türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi haline getirilmesi, araştırma projesi raporu. T.C Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Araştırmaları Merkezi, Yayın No: 2936.
  • Kanters, M. A., Forester, S. (1997). The motivations and self-esteem of ıntramural sports participants. Nirsa Journal, 21(3), 3-4.
  • Karaküçük, S. (2014). Rekreasyon: boş zamanları değerlendirme. (7.Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karaküçük, S., Akgül, B. (2016). Ekorekreasyon, rekreasyon ve çevre. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kayantaş, İ., Söyler, M. (2020) sporda akademik yaklaşımlar-6. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Leung, Y., Stahura, K. (2010). A grounded theory of chinese students’ leisure behavior in american university. University of Nevada, Las Vegas: Caesars Hospitality Research Summit.
  • Mieczkowski, Z. (1990). World trends in tourism and recreation. New York: Peter Lang Publishing.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. London: SAGE Publications.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports and Recreation
Journal Section Research
Authors

Abdulaziz Abdulrahman Noman Abdullah 0009-0000-7630-2919

Tebessüm Ayyıldız Durhan 0000-0003-2747-6933

Publication Date June 29, 2025
Submission Date February 4, 2025
Acceptance Date April 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Abdullah, A. A. N., & Ayyıldız Durhan, T. (2025). Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 153-165.
AMA Abdullah AAN, Ayyıldız Durhan T. Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri. UGEAD - IntJCES. June 2025;11(1):153-165.
Chicago Abdullah, Abdulaziz Abdulrahman Noman, and Tebessüm Ayyıldız Durhan. “Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11, no. 1 (June 2025): 153-65.
EndNote Abdullah AAN, Ayyıldız Durhan T (June 1, 2025) Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11 1 153–165.
IEEE A. A. N. Abdullah and T. Ayyıldız Durhan, “Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri”, UGEAD - IntJCES, vol. 11, no. 1, pp. 153–165, 2025.
ISNAD Abdullah, Abdulaziz Abdulrahman Noman - Ayyıldız Durhan, Tebessüm. “Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11/1 (June 2025), 153-165.
JAMA Abdullah AAN, Ayyıldız Durhan T. Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri. UGEAD - IntJCES. 2025;11:153–165.
MLA Abdullah, Abdulaziz Abdulrahman Noman and Tebessüm Ayyıldız Durhan. “Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 11, no. 1, 2025, pp. 153-65.
Vancouver Abdullah AAN, Ayyıldız Durhan T. Uluslararası Öğrencilerin Boş Zaman Değerlendirme Biçimleri. UGEAD - IntJCES. 2025;11(1):153-65.